Hej! Jeg vil gerne have nogle tips og forslag til, hvordan jeg kan renovere vores trappe på en flot måde!:confused: Jeg skal nævne, at jeg sandsynligvis vil have hvidt perlespont på væggen oppefra og ned... Og rækværkene skal skiftes ud til flade planker i stedet for runde drejede...

Vedlægger nogle billeder, så I kan se trappens udseende + form!;)

Trætrappe set oppefra med hvid vægpanel på siden, slidte trin viser et renoveringsbehov.

Trætrappe med slidte trin, omgivet af hvidt panelvæg, klar til renovering. Øverste trin delvist synlig, viser hjørne af trappen.

Trætrappe med ubehandlede trin og hvidt gelænder ved siden af en væg med hvid perlespont. Børnegitter er monteret ved trappefoden.

Trætrappe med slidte trin, klar til renovering.

Trætrappe i behov af renovering, med slidte trin og hvid panelvæg ved siden.

Trappeopgang under renovering med hvid panelvæg, slidte trin og rundede balustre. Veggen mangler delvis paneler, og der er ledninger på trinene.

Hvornår er huset bygget, og ønsker du at efterstræbe et tidstypisk udseende?

Som jeg ser det, har du tre muligheder uanset dette. Den ene er at gå i gang med slibemaskinen og få overfladen nogenlunde jævn. Derefter en lys gulvfarve på trappen. Hvis du vælger perlespånt, fungerer det fint med patina på trappen, så du behøver ikke spartle voldsomt for at få det meget jævnt. En variant af dette er at bruge olie, hvis du lykkes med at fjerne det meste af malingen. Et tredje alternativ er at gøre som ovenstående, men at sætte f.eks. en træoverflade med trapenosser på hvert trin. Personligt synes jeg, at en vådmalet alternativt olieret trappe er flottest i kombination med perlespånt.

// Mats

Der er ikke nogle tegninger af huset, men vi gætter på, at det kan være ca. 100 år gammelt. Renoverer alle værelserne deroppe, som du kan se på det nederste billede, sætter jeg hvidolieret dalafloda-gulv deroppe...

Hvis jeg maler trappen med en hvid farve som du siger, hvordan bliver det så at gå på? Bliver det glat, og er det nemt at holde rent?

Du skriver om at sætte fx en træflade med trappenæser. Kan man tage almindelig parket i fx eg og skære ud og klæbe på? Hvordan laver man flotte trappenæser, som du ser, er det lidt slidt ved næserne... Skal næserne være i samme materiale, eller skal man satse på at skære noget ud og male netop næsen hvid synes du i så fald?

Du kan leje en lak og træfræser, typ Metobo LF724S, og køre over trappen. Det har jeg selv gjort med meget gode resultater. Du kan indstille fræsedybden mellem 0 - 0,3 mm. Overfladen bliver trærent. Derefter er det bare at behandle efter smag og behag. Det bør påpeges, at du fræser både aksialt og radialt.

Hvide vognstykker samt lys eller mørkbetsa trinene.
Slib ned til friskt og en god lak.

• Synes
Katkar
  • Laddar…
Har I børn, kæledyr eller andet så mal for alt i verden ikke trappen hvid! Brorsans kone fik gennemtvunget sit mas om en hvidmalet trappe og nu bander hun over den hver dag da præcis alt ses og det bliver meget snavs, bøs, hårstrå og andet med tre børn og to katte. :D

Coffsson sagde:
Der findes ikke nogle tegninger på huset, men vi gætter på at det er omkring 100 år gammelt. Renoverer alle rum deroppe, som du kan se på det nederste billede, så sætter jeg et hvidolieret dalafloda gulv deroppe...

Hvis jeg bruger en hvid farve på trappen som du siger, hvordan bliver det så at gå på? Jeg mener, bliver det glat, og er det nemt at holde rent?

Du skriver om at sætte fx en træoverflade med trappenæser. Kan man tage almindelig parket i fx eg og skære ud og lime på så? Hvordan laver man flotte trappenæser, som du ser er det lidt slidt ved næserne... Skal næserne gå i samme materiale eller skal man satse på at skære ud noget og male netop næsen hvid synes du i så fald?
Jeg har selv ikke problemer med malede trapper men selvfølgelig kan de opfattes som glatte, vil man mindske glatheden kan man have sand eller tilsvarende i malingen, men det vil kunne ses som små prikker. Gulvmaling er ret let at holde rent, men det er selvfølgelig et spørgsmål om, hvor godt den maling man vælger skjuler snavs og hvor meget man selv bringer med ind.

Når det gælder at sætte nye trin er der jo 3-4 firmaer der sælger renoveringssæt i form af trin både med og uden trappetrin. Det koster nogle få hundrede per trin, men ofte er det massivt træ som med tiden giver et pænt indtryk. Derudover kan du selvfølgelig også køre med parket og trappetrin. Kährs har bl.a. trappetrin der klikker sammen med deres 15mm gulv. Mange siger de er meget dyre, men den prisoplysning jeg selv fik var 340 kr for 2400mm trappetrin hvilket jeg syntes ikke var alt for ekstremt. Det gælder bare om at være heldig med bredden på trappen så man ikke får halvdelen spild.

// Mats

Vi er i gang med at renovere vores trappe, den er bygget i -86. Nålfiltsmåtte, åben på for- & bagside. Vi sliber lige nu lakken af fyrretræet og vil sprøjtemale den hvid, derefter lægge 14 mm egetræsparket på hvert trin. Skruet nedefra, aluminiumslister på for- & bagside samt blødfuge på siderne. Vil lade nålfiltsmåtten ligge og bruge den, sammen med underlagsfoam, som lyddæmpning.

Held og lykke!

Lyder godt, du må gerne lægge et billede op, når du har fået det klart, så jeg kan se slutresultatet :) Hvor køber I alu-listerne?

Coffsson sagde:
Lyd fint, du må gerne lægge et billede op, når du har det færdigt, så jeg kan se slutresultatet :) Hvor køber I alu-listerne?
Ja, godt spørgsmål, har i øjeblikket købt lister lidt her og der, Beijer, Bauhaus, Hornbach mm.
Årsagen til det er, at der findes så mange forskellige slags, så lige nu prøver vi os frem.
Billede kommer på slutresultatet. Er lige nu inde i sidste slibning, så skal det males.
Men så kommer den næste udfordring, overtale min kære hustru til, at vi virkelig har brug for en malersprøjte (Bosch).... :D

Hej,
Mal alt hvidt undtagen trinene som du olier eller sæber i stedet så bliver de ikke glatte.. Og ingen aluminiumsprofiler!!!! det er virkelig grimt!!!
Specielt på en sådan fin gammel trappe... Jeg ville desuden personligt have foretrukket gammeldags runde fine gelændere i stedet for de grimme flade brede... Det er jo et gammelt hus, lad det ses!
Jeg ville give min højre arm for en så fin trappe som du har (næsten)

• Synes
mugatu
  • Laddar…
Har et par venner hvor den gamle slidte trappe delvis afgjorde deres huskøb.. Det er utroligt charmerende med en gammel trappe hvor trinene er formet af fødderne der har trådt op og ned ad trappen i hundrede år!!
fjern det ikke! specielt ikke med moderne parket.
Smagen er jo bekendt som bagdelen men jeg synes det er tæt på helligbrøde

Totte_S
Jeg er enig med njitnjau, tag det roligt med trappen. Trappenæsen er jo profileret og beregnet til at blive set. Der har jo tydeligt været en løber på den tidligere, så hvorfor ikke bruge det? Hvidmalet trappe med løber er jo både traditionelt og skridsikkert.

J
Synes trappen er utroligt smuk som den er.

Jeg ville enten have afsyret den og derefter sæbet den eller simpelthen bare linoliebehandlet den.

• Synes
Tuvsippa
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.