Jeg skal bygge mig et lille skråt tag over kældertrappen. På væggen sidder der i dag bræddebeklædning med løklækt. Taget tænker jeg mig cirka lige så bredt som skakten og med hældning, der i princippet følger trappen. På taget vil jeg have noget tungt og lydløst, måske tegl eller en isoleret konstruktion med pap.

Hvordan skal jeg tilslutte taget mod væggen?
Jeg vil have det nogenlunde tæt, så der ikke blæser blade, sne og andet skidt ind i samlingen, men jeg har ikke lyst til at rive hele væggen ned.

Sav panelen af (olie og mal endetræet, mens det er muligt at komme til).
Før en slags stænkplade ind bag panelet og byg derefter taget.

Protte

Jeg havde kun kappet loklækten, ikke hele panelet.

Bræddebeklædningen ligger tæt op ad en mærkelig stenuldsdug med en tjærepap-lignende historie (imprægneret glasfiber så jeg på en etiket) på begge sider.

prototypen sagde:
Sav af panelet ... Skub en slags drypskål ind bag panelet og byg derefter taget.
Nja, det er sparsomt spændt bag brædderne, så det er ikke en god mulighed. De nederste kan jeg jo stabilisere med reglen på ydersiden, men det er værre med de øvre.

para sagde:
Jeg ville kun have kappet rygbrædderne, ikke hele panelet.
Sådan har jeg også tænkt. og så en fodplade under rygbrædderne, blødfuge mellem pladen og bræddebeklædning og tæt med skruer. Kan det blive tæt nok? Eventuelt kunne man fræse et lille spor i brædderne og bukke en lille bitte kant på pladen der, men det føles meget overkurs... eller?

Stående plade er det du skal have, ikke fodplade.
Jeg har gjort sådan både på havestuen og verandaen, og det bliver helt tæt, men skulle der løbe en dråbe igennem, hvad gør det? Det er jo udendørs... Fræse føles som overkurs, bedre at lade facaden (bundbrædderne) være urørt

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.