Ok, her kommer det næste i rækken af spørgsmål, der dukker op, nu hvor jeg er begyndt på badeværelset. Meget tekst, vær tålmodige hvis I vil være så venlige! :)

Denne gang gælder det opregling af vægge. Jeg har aldrig behøvet at afstive før, så nu står jeg overfor lidt nye tanker.

Ydervæggene er sparsomt isolerede, og derfor vil jeg afstive med 45 mm for at isolere. Så vil jeg trække nogle rør og tænkte derfor at afstive med yderligere 45 mm, uden isolering. Alternativet kunne måske være at afstive 70 mm, men kun lægge 45 mm isolering, men sagen er, at på den ene væg, den med lavt til loftet, er der allerede afstivet omkring 70 mm halm i væggen. Dette står på en gulvbrædde, der stikker lidt ud fra væggen ud på bjælkelaget. På den anden væg er der ca. 17 cm mellem ydervæggen med meget lidt isolering og den første bjælke.

Min tanke er simpelthen at afstive et lag med liggende 45x45 mm, så stående 45x45 mm stående på en 45'er, der ligger på bjælkelaget.

På den anden side bliver det mere tricky. Der vil jeg have mere isolering, så måske kan man begynde med stående, derefter liggende, derefter stående igen. Men hvordan jeg end gør, er der ingen bjælke at stille væggen på! Løsning nogen?

Jeg tænkte at lade isoleringen i væggen ligge mod isoleringen, der skal ind mellem loftsbjælkerne. Samme nedefra, hvor isoleringen må hvile på bjælkelaget og isoleringen imellem. Derefter kommer gipsplade udenpå afstivningen og til sidst en gipsplade i loftet.

Ser dette ok ud, eller skal pladen i loftet sættes først? Jeg er usikker på hvilken rækkefølge man gør, for at det senere skal være muligt at gøre det tæt og godt.

• Diagram af en vægbygning med træregler og isolering. Viser en skrå væg- og loftskonstruktion med lag af gipsplader.
  • 3D-model af et badeværelse med mål, viser placering af badekar, toilet, vask og en muret brusevæg. Designillustration for byggeråd.
  • Byggeri i badeværelse med isolering, træbjælker og gipsvægge under konstruktion. Værktøj og materialer ses spredt på gulvet.
  • Gulvbrædder ved væg med savsmuld og målestok. Viser opregling af vægge i renoveringsprojekt af badeværelse.
Nu begynder det at nærme sig, og jeg håber på svar. Langsiderne har jeg nu styr på, føler jeg. Men spørgsmålet er, hvordan jeg gør med gavlen. Jeg er jo som sagt inde på at lægge flere lag med reglar, men jeg er usikker på, hvordan jeg skal fastgøre det hele.

Bliver det tilstrækkeligt stabilt, hvis jeg sømmer første lag i væggen, derefter andet lag i første lag osv? Der skal jo på gips og tætlag bagefter.

Meget taknemmelig for tilbagemelding.

Ola78
Jeg kan tage fejl, men kan du ikke på gavlväggen lime og skrue f.eks. en 45*95 mod reglen og derefter sømme en syld for indervæggen i den og regel op med 45*70 c/c 300mm og på det et installationslag for dine rør, som du reglar op med 28*70 og så gips på det. En sådan væg bliver så 113mm, og hvis du bygger væggen med dobbelte 45'ere, som du har overvejet, bliver det 103mm, en ubetydelig forskel, men du får lidt bedre isoleret.

Ola78 sagde:
Jeg forstår det måske forkert, men kan du ikke på gavlvæggen lime og skrue en f.eks. en 45*95 fast mod reglen og så sømme en syld for indvendig væg på den og regl op med 45*70 c/c 300mm og på det et installationslag til dine rør, som du reglar med 28*70 og så gips på det. En sådan væg bygger så 113mm, og bygger du væggen med dobbelte 45'ere, som du har overvejet, bliver det 103mm, en ubetydelig forskel, men du får lidt bedre isoleret.
Ja altså, det er på langvæggen, jeg havde tænkt mig at køre med 45*45 i to lag, da der allerede er 70 mm halmplader. At jeg havde tænkt en 45'er til rørføring er, fordi jeg på væggen skal have en vægdåse til PEX. Den bygger lidt i dybden, og så bliver 28 mm for lav.

For gavlvæggen kan jeg nok gøre, som du foreslår at arrangere med en syld nederst ved at fastgøre noget i plankevæggen, som man ser stikker op der. Så placere 45*70 på disse. Men jeg undrer mig over, hvorfor cc 300mm? Så tager jeg yderligere en omgang med 45*45 og putter isolering der, hvor det er muligt. Sådan må det nok blive. Hvor meget gavlvæggen bygger, er ikke det afgørende i rummet, selvom hver cm er værdifuld. Det vigtigste er så loftet og langvæggen.

Tak for et fornuftigt forslag!

Ola78
Man plejer at sætte c/c 300 hvis man skal have enkel gips og fliser på væggene for at det skal blive tilstrækkeligt stift og det ikke skal give sig i fugerne. Nu tog jeg måske for givet, at du skulle have fliser, undskyld i så fald, men har du tænkt dig at have vinyl på væggen, kan du jo bruge 600 i stedet. Har du dobbelt plademateriale og fliser, kan du gå op til 450mm c/c.

Nej jeg skal ikke have fliser, og det bliver enkelgips. Skal male tætningslaget.

Et andet spørgsmål. Syllen er jeg med på. Men skal reglerne også fastgøres til en overligger? Det bliver jo en kuldebro der hvis ja. Hvis jeg som ovenfor sætter 45*70 stående. Så burde det vel være nok at de forankres i væggen. På næste lag kan jeg jo sætte så gipset kan skrues både i kort- og langsider. Tanker om det?

Ola78
Man plejer normalt at have en rem i overkanten på væggen, men i dit tilfælde, hvor du tænker at have lægterne direkte mod væggen, kan du sikkert undvære det. Tag og skru den med lange skruer, man plejer at regne med, at skruen skal være dobbelt så lang som træet, der skal fastgøres. Det bliver besværligt at sømme, det bliver meget lange søm, hvis det skal være stabilt. Teoretisk kan du jo også undvære syllen i dit tilfælde, så får du heller ingen kuldebro nederst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.