Hej!

Så var det tid til garagebyggeri. Der er opstået lidt spørgsmål omkring, hvordan vi bedst fastgør/forbinder spær og vægvægte mod bolighuset (se vedhæftede billeder).

Ret mig, hvis jeg er helt på afveje. Jeg tænker, at jeg fjerner beklædning, sømlister og Hunton, så jeg kommer ind til masonitbjælkerne. Derefter fældes kottlinger ind mellem masonitbjælkerne for efterfølgende trin, hvad det nu bliver... så langt er jeg kommet i tankerne.
Naboen (snedker) siger derimod, at det går lige så godt som tænkt frem til kottlingerne, men i stedet bare skrue en bærelinje udenpå masonitbjælkerne og så lade spærene hvile ovenpå denne.
Bliver lidt bekymret for, at der ikke er nok materiale at skrue i, da masonitbjælken består af
45x45 - masonit - 45x45

Hvordan ville I kloge folk gøre, hvis I var i samme situation? Tips og kundskab modtages hjerteligt!
Tak på forhånd!

Byggetegning af garage, der viser detaljer om ydervægge og bjælkelag, inklusiv dimensionering af materialer som masonitbalk og faspanel.
Byggetegning der viser konstruktionstegning for et garageprojekt med mål på tagkonstruktion og vægposition. Tekniske specifikationer inkluderet.
 
Jeg har lavet en garageudvidelse ligesom din og har ikke fastgjort nogen bærende dele overhovedet til hovedbygningen (huset). Garagen står helt selv, hvilket jeg bilder mig ind kan være ret godt. Har set eksempler på, når en udvidelse "trækker" og forårsager revner og forskydninger.
Men det var lettere for mig, fordi taget er tagstolene går på den anden led.
 
M MagHam sagde:
Jeg har lavet en garagetilbygning ligesom din og har ikke festet nogen bærende dele i hovedbygningen (huset). Garagen står helt selv, hvilket jeg forestiller mig kan være ret godt. Har set eksempler på, når en tilbygning "trækker" og forårsager revner og forskydninger. Men det var nemmere for mig, da taget er spær, der går på den anden led.

Ja, det kunne måske være en fornuftig løsning, men i dette tilfælde ikke muligt for min del af mange grunde. Stommen og tagspærene er målsatte og færdigskårne fra fabrikken, så der er ikke meget rum til ændringer. Desuden skal der være terrasse på garagen, så konstruktøren opfordrede os til at koble det til bygningskroppen. Jeg antager, at sund fornuft og god eftertanke må herske her. Det skal nok løse sig.
 
  • Synes
MagHam
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.