Skal installere en TYR pilleovn i stuen. Ovnen har en rørforbindelse til indluft på bagsiden. Kan man tage luften direkte fra krybekælderen, som er lidt fugtig. Kan det endda tørre lidt op, når der kommer ind kold luft, der kan optage mere fugt? Bliver gulvet koldere som en ekstra effekt...

Anders

Jeg er ingen ekspert men spontant kan det gå begge veje.

Hvis du fyrer op når luften i krybekælderen har højere luftfugtighed end udeluften, burde du reducere luftfugtigheden i krybekælderen. Er det omvendt, vil du trække mere fugtig luft ind i krybekælderen med de problemer, det medfører.

Er det ikke det største problem stillestående luft i torpargrunde?

blackadder sagde:
Er ikke det største problem stillestående luft i torpargrunder?
Jeg tænker, at kaminen ville suge luft ud fra kælderen, hvilket betyder, at frisk luft suges ind gennem ventilerne.
Har man ventilerne længst væk fra udsuget (kaminen), så burde det jo blive lidt rotation dernede.

Nej, nej, nej!, må jeg protestere!

Torpargrund skal være så tør som muligt, hvilket ofte er svært pga jordfugt m.m. Luften, der står stille i grunden, opvarmes noget af varmelækage fra huset, gerne en murstok, der har sin base i grunden. Varmere luft kan indeholde en højere andel fugt end kold luft, før fugten kondenserer mod træ m.m. (begrebet relativ fugtighed RF). Dvs opvarmet torpargrund = mindre fugtig. Ny luft udefra er koldere, og følgelig betyder det, at mere fugt udfældes. Som grundprincip kan man have, at: Fugt kan ikke ventileres væk, men VARMES væk. Det kan selvfølgelig være godt at ventilere i betydningen "få luft til at flytte sig", men det er varme, der er nøgleordet.

Jeg ville ABSOLUT ikke tage tilluft fra krybekælderen/torpargrunden, derimod kan man tage tilluft udefra, hvis man ønsker.

Spørg gerne f.eks. anticimex, der håndterer mange fugt- og skimmel/hussvampeskader, jeg kan garantere, at de vil sige det samme.

For at løse problemer med fugt i torpargrund kan man bruge plast på jord, den s.k. "Trygghedsafbryteren" eller affugter.

Venlige hilsner
Ilam

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.