Først vil jeg sige, at jeg er den første til at stille mig meget tvivlende over for fænomenet hvælving. Dog har jeg siden, jeg fik en compact-living-lejlighed, overvejet og testet forskellige løsninger, blandt andet hemseseng, hvilket ganske vist frigjorde meget gulvplads, men som af andre grunde ikke passede mig. Tilbage på gulvniveau bliver jeg dog mindet om al den plads, der findes over sengen til ingen nytte!

Nu, inspireret af nedenstående meget fine lejlighed, overvejer jeg at lave en lignende hvælving af min alkove. Ikke fordi jeg har nær så mange DVD-film, men opbevaring kan man aldrig få for meget af, og jeg ser fordele dels med at hylderne "gemmes" inde i hvælvingen, samtidig med at det forstærker følelsen af et hyggeligt lille rum.

http://www.minhembio.com/Z3M-johan/4146/

Til mine spørgsmål:

1. Er jeg blevet ramt af midlertidig forvirring, eller er der flere, der synes, det er en god idé at bygge en sådan hvælving i en alkove i 2009? Tanken er at bygge ud ca. 25-30 cm (lidt mere end dybden jeg så har på hylderne indeni) og at gøre selve hvælvingen ca. 25 cm dyb.

2. Hvad synes I om at gøre det "kantet" i stedet for hvælvet og dermed undgå en eventuel pizzarestaurant-look?

3. I min lille stue er der to døråbninger og en stor vinduesåbning, som alle er "kantede", ville det se underligt ud at blande disse med en hvælving?

4. Kræves der tilladelse fra foreningen eller andre for at lave en hvælving i en ejerlejlighed?

5. Jeg tænker regler og MDF - rigtigt eller forkert? (lejligheden er pudset mursten fra 50'erne)

6. Tips til, hvordan jeg sikrer samlingen mellem hvælvingen og den vægstump, jeg bygger ud. Jeg forestiller mig, at hvælvingen ikke bliver 100% fast og vil nødigt have, at eventuel spartelmasse sprækker med tiden. Er det en helt udelukket tanke at lade hvælvings ydre materialer fortsætte og dække også den eksisterende vægstump? Ulemper? På vægstumpen er der i dag el-dåser og en indbygget lyskontakt, som vil skulle "bygges ud".

Alle tanker er velkomne.

Senest redigeret:
Ingen tanker om hvelv?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.