18,493 læst ·
18 svar
18k læst
18 svar
Tagkonstruktion ved langsgående loft?
Beregning af passende dimension må vi nok bede en anden om hjælp medRobert141 sagde:
Jeg ville løse udtagene ved simpelthen at skære syll på hver side af bjælken og fastgøre den på fastsvejsede ører på bjælken. En bunke skruer burde trække det hele rimelig stift sammen? Hvis du bruger to bjælker, kan du jo desuden svejse en bjælke eller hænge en limtræsbjælke mellem stolperne for at gøre det hele endnu mere stabilt?
Problemet er vel, at også væggen på den anden side skal have tilsvarende stivhed for ikke at give sig? Den står jo også frit og skal modtage tagets last?
Det burde derfor være nemmest at lave hele konstruktionen i sammenboltede bjælker, hvor også tagstolene ved åbningen laves i metal? Så bliver konstruktionen som en hvilken som helst større varehus eller maskinhal og ret let at beregne for en konstruktør.
Kan du ikke bede om at få byggetegningerne fra huset, du har på billedet fra kommunen, så du kan se, hvordan konstruktionen er løst?
Senest redigeret:
God ide, skal tjekke med byggetilladelse
Det er jo sandt, at også den anden side har brug for en lignende løsning, da den i praksis også er svækket på grund af loftåbningen. Helst vil jeg finde en god løsning, der ikke giver mig problemer med at transportere tungt materiale til øen. Metalbjælker er egentlig ikke det optimale fra den synsvinkel. Men jeg sætter pris på dine tanker, og jeg lærer hele tiden om kræfterne, der virker fra taget.
En anden løsning kunne være at sætte fladjern eller stålbånd diagonalt over træbjælkerne, især på gavlene fra langvæggenes rem ned mod sylden. Er der nogen, der har erfaring med dette?
En anden løsning kunne være at sætte fladjern eller stålbånd diagonalt over træbjælkerne, især på gavlene fra langvæggenes rem ned mod sylden. Er der nogen, der har erfaring med dette?
Hej!
Nu sidder jeg i samme situation som Robert141 gjorde for snart 6 år siden.
Huset, som jeg er ved at tegne, er 12,3 m x 7,5 m med en hems i den ene ende på ca. en tredjedel af arealet.
Åben planløsning med åbent op til kip gennem hele huset. Det, der binder huset sammen på langsiderne, er ved hemsen, men resten af væggene.
Går det at løse? Hvordan gik det for Robert141, eller har nogen anden haft lignende udfordringer?
Tips?
Nu sidder jeg i samme situation som Robert141 gjorde for snart 6 år siden.
Huset, som jeg er ved at tegne, er 12,3 m x 7,5 m med en hems i den ene ende på ca. en tredjedel af arealet.
Åben planløsning med åbent op til kip gennem hele huset. Det, der binder huset sammen på langsiderne, er ved hemsen, men resten af væggene.
Går det at løse? Hvordan gik det for Robert141, eller har nogen anden haft lignende udfordringer?
Tips?
Klik her for at svare
