18,493 læst ·
18 svar
18k læst
18 svar
Tagkonstruktion ved langsgående loft?
Hej alle.
Jeg er i gang med at finde en konstruktionsløsning, der kunne fungere for mit loft til et lille nybyggeri i løsvirke. Husets ydre mål er 6 gange 11 meter med forhøjet vægliv på 0,7 meter, på grund af det lille format vil jeg gerne skabe rum i form af et længdegående loft. Da jeg helst vil have åbent op til kip, vil jeg ikke have nogen tagløsning med hanebjælke, og helst vil jeg også undgå støttebenet, der kunne findes langs den ene side(se sidevisning). Tagbjælkerne kunne være 2 stk 45*220 bjælker, lagt oven på hinanden og sammen sømmet i kip med sømplade, oven på tagspærene en kipbrædder 45*195. Taghældningen er 45 grader og skal beklædes med melding (trætag). Kipbjælke (som rygåstag) vil jeg helst undgå, da logistikken bliver væsentlig sværere, når en kipbjælke på 11 meter skal ud til en ø, plus at jeg ikke vil have nogen støttevæg på loftet.
Nu til mit problem:
Er der risiko for, at ydervæggen udsættes for for meget udbøjning ifølge pilene. Eller kan denne kraft optages af tagetagens gulvbjælkelag, som I ser i topvisningen. Tagkappen vil ligge mellem 3 spær (cc1200), hvilket betyder, at jeg skal skære af og afveje et spær i midten af tagetagen. Gør det forhøjede vægliv konstruktionen sværere med mere kraft på udbøjningen som resultat. Findes der en anden type tagløsning, der ville fungere med disse forudsætninger?
Modtager gerne overvejelser og løsninger. Inden jeg kontakter en konstruktør.
Billede 1: Sidevisning
Billede 2: Planvisning
Billede 3: Vingårds villa "Kvarnhuset" hvor denne løsning findes.
Jeg er i gang med at finde en konstruktionsløsning, der kunne fungere for mit loft til et lille nybyggeri i løsvirke. Husets ydre mål er 6 gange 11 meter med forhøjet vægliv på 0,7 meter, på grund af det lille format vil jeg gerne skabe rum i form af et længdegående loft. Da jeg helst vil have åbent op til kip, vil jeg ikke have nogen tagløsning med hanebjælke, og helst vil jeg også undgå støttebenet, der kunne findes langs den ene side(se sidevisning). Tagbjælkerne kunne være 2 stk 45*220 bjælker, lagt oven på hinanden og sammen sømmet i kip med sømplade, oven på tagspærene en kipbrædder 45*195. Taghældningen er 45 grader og skal beklædes med melding (trætag). Kipbjælke (som rygåstag) vil jeg helst undgå, da logistikken bliver væsentlig sværere, når en kipbjælke på 11 meter skal ud til en ø, plus at jeg ikke vil have nogen støttevæg på loftet.
Nu til mit problem:
Er der risiko for, at ydervæggen udsættes for for meget udbøjning ifølge pilene. Eller kan denne kraft optages af tagetagens gulvbjælkelag, som I ser i topvisningen. Tagkappen vil ligge mellem 3 spær (cc1200), hvilket betyder, at jeg skal skære af og afveje et spær i midten af tagetagen. Gør det forhøjede vægliv konstruktionen sværere med mere kraft på udbøjningen som resultat. Findes der en anden type tagløsning, der ville fungere med disse forudsætninger?
Modtager gerne overvejelser og løsninger. Inden jeg kontakter en konstruktør.
Billede 1: Sidevisning
Billede 2: Planvisning
Billede 3: Vingårds villa "Kvarnhuset" hvor denne løsning findes.
Som jeg ser det, skal du tænke på hele overetagen som en tagstol, hvilket betyder, at også gulvet skal indgå i denne beregning, præcis som du antyder med dine pile.
En løsning kan være at binde ydervæggene sammen med stålkabler som underarme netop i loftsåbningen. De vil ganske vist være synlige, men det kan endda være en fed indretningsdetalje.
At lave en 11 m lang helt usynlig tagkonstruktion tror jeg ikke er muligt. Det vil falde på loftsåbningen.
En overarm er nok den mest almindelige løsning på dette problem, men så mister du jo designidéen med en spids indvendig tagryg.
En løsning kan være at binde ydervæggene sammen med stålkabler som underarme netop i loftsåbningen. De vil ganske vist være synlige, men det kan endda være en fed indretningsdetalje.
At lave en 11 m lang helt usynlig tagkonstruktion tror jeg ikke er muligt. Det vil falde på loftsåbningen.
En overarm er nok den mest almindelige løsning på dette problem, men så mister du jo designidéen med en spids indvendig tagryg.
Tak titanium for dine synspunkter. Hvis man ser på billedet med møllehuset, så har de en loftåbning på ca. 8 meter uden forbindelsespunkt og uden rygningsbjælke. Min ville blive 6 plus 1 meter med et stærkt forbindelsespunkt på ca. 2,4 meter (takkappet). Er det manglen på rygningsbjælken, som du tror skaber problemer?
Ville jeg kunne have haft min tagløsning uden rygningsbjælke, hvis loftet ikke fandtes?
Hvis der er nogen, der har bygget deres tag på lignende måde, må I gerne skrive en linje.
Jeg vil bare vide, at løsningen er mulig, før jeg afleverer den til en konstruktør for beregning.
Ville jeg kunne have haft min tagløsning uden rygningsbjælke, hvis loftet ikke fandtes?
Hvis der er nogen, der har bygget deres tag på lignende måde, må I gerne skrive en linje.
Jeg vil bare vide, at løsningen er mulig, før jeg afleverer den til en konstruktør for beregning.
Det er muligt at sætte en bjælke i kippen, derefter kan denne trylles væk ved at have forskellig hældning på ind- og yderside af taget. Skal man have samme hældning, kan tagfoden blive unødvendigt grov.
En bjælke i kip kræver støtte ned til fundamentet i gavlene, så undgå vinduer, dør midt på for at holde konstruktionen enkel.
En bjælke i kip kræver støtte ned til fundamentet i gavlene, så undgå vinduer, dør midt på for at holde konstruktionen enkel.
Pbengtsson. Mener du saksetagstol med en ikke-bærende mønebjælke? Bærende mønebjælke som grov limtræsbjælke har jeg som sagt problemer med at få på plads som beskrevet ovenfor. Ser du nogen problemer med udtagene i gulvbjælkelaget, hvis tagets kraft skal optages i væggene på hammerbåndet?
Mit Drømmescenario er "V-spær", hvor vægten fra taget optages i sidevæggene. Disse spær forhindres i at vippe ved hjælp af tagbeklædning og ovenliggende mønebjælke, typisk 45/195. Altså ingen mønebjælke som optager kraften og fordeler denne i gavlene. Desværre skal jeg have samme hældning på ydertag som indretag på grund af pladshensyn, da huset er smalt.
Taknemmelig for alle idéer. /Robert
Mit Drømmescenario er "V-spær", hvor vægten fra taget optages i sidevæggene. Disse spær forhindres i at vippe ved hjælp af tagbeklædning og ovenliggende mønebjælke, typisk 45/195. Altså ingen mønebjælke som optager kraften og fordeler denne i gavlene. Desværre skal jeg have samme hældning på ydertag som indretag på grund af pladshensyn, da huset er smalt.
Taknemmelig for alle idéer. /Robert
En stor forskel mellem møllehuset og din tegning er stålkonstruktionen, der bærer loftgulvet og gør det muligt at have udhænget i bjælkelaget. Jeg mistænker, at der også findes en (skjult) stålkonstruktion i ydervæggen, som holder ydervæggen sammen.
I din tegning ser jeg ingen bærende detaljer, og det bliver derfor meget svært at få en fungerende konstruktion.
I din tegning ser jeg ingen bærende detaljer, og det bliver derfor meget svært at få en fungerende konstruktion.
Mella: Tak for dine synspunkter, jo det stemmer, at møllehuset har en stålbjælke i ydervæggen, men hvordan hjælper dette mod udbøjning af ydervæg. Jeg skal ikke have udhæng af gulvbjælkelagets bjælker som møllehuset, men min bærende bjælke ligger i yderkant af loftet ifølge sidevisningen. Spørgsmålet er dog stadig, om tagets vægt kan bæres af ydervæggen, hvis tagetagens gulvbjælkelag holder ydervæggen sammen mod udbøjning og kan undgå stålwirer, som titanium foreslog.
Samtidig er det et smalt hus med god taghældning, udbøjning af ydervæggen bliver jo kraftigere, hvis taghældningen havde været mere flad. Ret mig, hvis jeg tager fejl. Ydervæggen vil blive bygget med 220 reglar med krydsregling på indersiden.
Taknemmelig for alle løsninger.
Samtidig er det et smalt hus med god taghældning, udbøjning af ydervæggen bliver jo kraftigere, hvis taghældningen havde været mere flad. Ret mig, hvis jeg tager fejl. Ydervæggen vil blive bygget med 220 reglar med krydsregling på indersiden.
Taknemmelig for alle løsninger.
Vedhæfter link til billeder fra villa tegnet af Franson Wreland, som også har denne løsning, men sandsynligvis har de løst problemet med bærende nockbalk, hvilket jeg vil undgå, hvis det er muligt.
http://www.fransonwreland.com/lidingo.html
http://www.fransonwreland.com/lidingo.html
Burde ikke være nogen problemer at bære væggen med en skjult jernkonstruktion indeni. Det gælder bare om at fastgøre de stående jernbjælker i tilstrækkeligt store nedgravede betonpiller. Har et værkstedsskur med 8 meter høje gavle, som er "fritstående og klarer vindlasten på denne måde.
Betonpillerne er da 3 meter dybe og vejer over 5 ton stykket.
Betonpillerne er da 3 meter dybe og vejer over 5 ton stykket.
Senest redigeret:
Huset skal stå på søjler, men jeg tror, at en skjult stålkonstruktion alligevel bliver for avanceret for mig. Det ser ud til, at det hælder mere og mere mod en bærende kipbjælke. Mit problem er dog ikke bæreevnen i ydervæggen, da denne vil være kraftigt overdimensioneret. Jeg er mest bekymret for vindlasten, når gulvbjælkelaget er "opstykket".
Her kommer et billede af min tænkte konstruktion.
Her kommer et billede af min tænkte konstruktion.
Jeg gætter dog på, at i det oprindelige hus har man, præcis som Cem skriver, en skjult stålkonstruktion lige som et bur. At gøre dette udelukkende i træ må være en endnu større udfordring 
Kunne dog ikke slippe dine overvejelser om konstruktionen, så jeg tegnede også lidt
Den største belastning er jo horisontalt i kip, så derfor bør du have solide forstærkninger der.
Belastningen i x-retning ved tagfoden kan modvirkes ved, at du lægger ind liggende hammarband og forbinder bjælkelaget med væggene. Se detaljevariant 1 og 2. Med og uden spidsplade.
Den mest kritiske deformation har du i x-retning på det liggende hammarband i midten af den lange åbning.
Hvad tror du?
Kunne dog ikke slippe dine overvejelser om konstruktionen, så jeg tegnede også lidt
Den største belastning er jo horisontalt i kip, så derfor bør du have solide forstærkninger der.
Belastningen i x-retning ved tagfoden kan modvirkes ved, at du lægger ind liggende hammarband og forbinder bjælkelaget med væggene. Se detaljevariant 1 og 2. Med og uden spidsplade.
Den mest kritiske deformation har du i x-retning på det liggende hammarband i midten af den lange åbning.
Hvad tror du?
Præcis så titanium. Du forstår, hvad jeg er ude efter. Tak fordi du tager dig tid, det værdsættes. Du har helt ret med, at man skal have et kraftigt forband, hvor hammarbandet fra gavlene møder de længdegående ydervægges hammarband. Så er spørgsmålet jo bare, om disse forbindelsespunkter er tilstrækkelige til at modstå den største kraft, som kommer på midten af loftet (denne strækning er 6,5 meter), præcis som du skriver.
Tror du, at den type tagstol ville fungere, og på den måde undgå en bærende nockbalk. Det er som sagt et lille smalt hus på 60 kvm. og min fornemmelse er, at denne løsning er godt dimensioneret.
Sender med lidt flere billeder af dit forslag.
Tror du, at den type tagstol ville fungere, og på den måde undgå en bærende nockbalk. Det er som sagt et lille smalt hus på 60 kvm. og min fornemmelse er, at denne løsning er godt dimensioneret.
Sender med lidt flere billeder af dit forslag.
Eller støber du bare en pæl ned i midten af væggen, så burde den tage alle laster. Skal du alligevel stille huset på stolper, bliver det jo ikke mere arbejde at støbe en større stolpe i midten med en jernplade øverst, der er forankret i pælens armering. Svejs derefter en h-bjælke fast, som står på stolpen.
Ingen dum løsning overhovedet.d^_^b Hvis du tager dit koncept og laver en "liggende tagstol" mellem 220'erne (fælder ind), så burde dette være klippefast. Jeg har desuden besluttet mig for at have den forhøjede vægkonstruktion også i kvisten, og hvis man så lader hanebåndet løbe rundt om hele huset, burde det blive et stærkt knudepunkt. Overvejede også at have dobbelte hanebånd på toppen af den forhøjede vægkonstruktion, hvilket burde modvirke udkrumningen yderligere ved loftåbningen.
Nu undrer jeg mig over, hvordan man bedst samler tagstolene i kip, ville det være tilstrækkeligt med nagleplader. Ellers kan man lime og skrue en krydsfinerplade på hver side. Udover dette kunne man overveje at sænke den overliggende kipbjælke lidt ned i toppen. (se billede)
Modtager gerne flere overvejelser. / Robert
Nu undrer jeg mig over, hvordan man bedst samler tagstolene i kip, ville det være tilstrækkeligt med nagleplader. Ellers kan man lime og skrue en krydsfinerplade på hver side. Udover dette kunne man overveje at sænke den overliggende kipbjælke lidt ned i toppen. (se billede)
Modtager gerne flere overvejelser. / Robert












