Hej alle "konstruktører", jeg skal lave en "garage" eller gipscelle inde i en gammel lade, ca 10x6m højde 3.6m, spørgsmålet er hvordan jeg laver taget?

Taget bliver altså fladt, behøver hverken at tage snebelastning eller regn, så jeg havde tænkt en press på oversiden, 95mm iso er nok, så 13mm som taggips.

Spændvidden bliver ca 6m uden mulighed for aflastning, selvfølgelig så billigt/tyndest som muligt.

Har ingen formelsamling her med nedbøjningskoefficient eller hvad det nu hedder, det var jo 15 år siden man regnede på sådan noget i skolen....

Havde tænkt 145 eller 195 x45 cc 1200 længde 6000 så 28X70 cc 400 derefter gips - tror I dette holder. Det eneste jeg skal hænge i loftet er jo lysstofrør....

Jeg ved at sådan nogle længder ikke findes, men man må vel sammensætte.

Limtræ findes i låååånga længder, men hvorfor gå og bøvle inde i en lade, riv lortet.

Alvorligt, hvis laden er god, så regl op vægge og lav rigtige tagspær af det som allerede sidder der. Hvis du laver fagværkstagspær, så er spændvidden på 6 m intet problem, jeg har gjort det.

Protte

Tak for et meget konstruktivt svar :S

Der findes fingersamlede 45x195 i 6.5meters længde på mit nærmeste bræddegaard. At lave fagværksspær bare for at bære et loft lyder unødvendigt i mine ører.

Har ændret mig nu, kommer blive en længdegående 2x8 midt i garagen 9,6m lang, som jeg kan aflaste i eksisterende ladetagstole, og så under denne "hænge" 2x4, dog kun aflastede i denne bjælke, for minimal påvirkning af laden.

Hvis laden har rigtige tagspær, hvorfor ikke hænge loftet direkte i spærene. Som du nu tænker, belaster du ladens tagkonstruktion med en masse (dyrt) træ. Jeg forstår ikke pointen med at minimalt påvirke laden, hvis det er ladens tag, der skal bære indendørstaket. Er laden ikke din?

Protte

Lader plejer ikke at have rigtige "spær" de er ofte beregnet til at optage de trækkende kræfter. Jo, de holder til at opbevare en masse junk på dem, men jeg ville overveje det lidt, inden jeg hang noget meget tungt på dem. Dette afhænger selvfølgelig også af ladens konstruktion.

Det går jo også godt at tage en stålbjælke i midten, som man så fastgør kortere stumper mod langsiderne i.

"Lada" 10 x 6 meter, det går att køre med nockbalk men taget vil sandsynligvis se ud som ryggen på en gammel hest.

Lidt mere fakta fra gost så måske vi kan give bedre råd.

Protte

protte:Ser man det ikke, kan man alligevel kun gætte. Skal man hænge noget nyt op i en bygning (særligt en gammel) skal den evalueres på stedet fra top til tå for at være sikker.

Ikke helt sjældent bør man støbe nye plinter, da de gamle plejer at give op med tiden og blive skæve.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.