C
Hej!

Overvejer, hvad jeg skal sømme/skruve fast på mit skelet, når jeg først har rejst det...
Nogle forskellige alternativer, jeg er kommet frem til, synes og tænk, jer der kan. Specielle overvejelser markeres med en pil.

Vægge udefra:
Lockpanel 22x125 med 2,5 cm overlap (7cm mellem brædderne)
Sømmelægte 28x70
-> Vindpap eller udendørs gips? (Skelettet vil uden problemer være selvbærende, men ekstra afstivning er måske ikke forkert? Men pladerne er ret dyre...)
195 mm isolering
-> Plastik eller ikke plastik?
-> Sømmelægte eller ikke?
-> Råspont, byggeplywood eller OSB? (For at have noget at skrue i.)
Brandgips

Ydertag udefra, alternativ 1:
Tagsten/metalplader
Bærelekt
Strølekt
Undertagpap
Råspont

Alternativ 2:
Metalplader
Bærelekt
Vandtæt masonit

Alternativ 3:
Tagshingel
Råspont

Loft indefra:
-> "Gulvbrædder". Tagstolernes c/c lander på ca. 1050-1060 (jo, det skal være lidt forskelligt..), holder råspont til at gå på, eller bør man lægge noget grovere? Kan man lægge trykimprægneret terrassebrædder, typisk 28x120, eller vil det mugne, når det ligger sådan? Skal være bare for, at man kan gå op og lægge typisk brædder og andet skrammel uden at falde ned...
195 mm isolering (vil ikke holde nogen højere temperaturer andet end midlertidigt, når man arbejder i garagen.)
-> Plastik eller ikke?
Sømmelægte/glaspanel
OSB-plade, så man har noget holdbart til at fastgøre garageportskinner og lysstofrørsarmaturer i.
-> Brandgips? Eller anden loftsbeklædning?

Ja, synes og tænk... Mest bekymret for det her med plastik, faktisk. Hvad sker der, hvis man springer over det? Det vil, som sagt, i de fleste tilfælde aldrig være varmere end 10-15 grader i garagen, så det er måske bedre, at det kan ånde. Måske skal man alligevel have plastik i loftet for, at der ikke falder støv og skidt ned, hvis man lakerer og roder rundt?

C
Okay, så man bruger ikke plastik i "uopvarmede" rum. Nogle gode forslag til, hvad man kan sætte over loftet og uden for dækskiverne på indervæggene for at forhindre støv i at falde ind fra isoleringen eller komme ind fra væggene? (Tænk lakering eller lignende..)

alt.1 synes jeg helt sikkert!

mvh
snickar estwing

C
Allright, så kører vi på det.

Jeg har sammensat en liste over, hvad man kan have på indersiden af væggen bag gipsen:

17mm Råspont 55,75:-/m2
21mm Råspont 72,27:-/m2
11mm fugttræk OSB 3 47,59:-/m2
12mm Byggplywood 71,28/m2

Hælder mod den tynde råspont synes jeg. Let at slå op med sømpistol, rigtigt træ, 17 mm tykt, i modsætning til OSB, som kun er 11 mm..

Plast skal man åbenbart ikke have, når det ikke er sådan rigtig varmt opvarmet. Kan man sætte vindpap på indersiden også, som støvstopper?

Hvilke materialer er der, der passer til loftet? Almindelig gips?
Hvad koster en skruemaskine? ;)

C
Jeg vil gerne have lidt flere kommentarer om det her med plast i et rum, der er vedligeholdelsesopvarmet.

Tænkte på at sætte forskalling på indersiden af indervæggene og så brandgips på det, det er trods alt rigtigt træ. Hvad der fascinerede mig lidt, var at min nye favoritbyggemarked har endespontet forskalling til samme pris som den almindelige, det er ret passende på taget, ikke? Har jeg forstået det rigtigt, at man ikke behøver at sammensætte på en tagspær da?

Plasten bruger man som sagt ikke, når det ikke er opvarmet. Sæt en "hård" vindbeskyttelsespap eller lignende, hvis du vil have en dampspærre. Dampbremse er måske et alternativ ellers?

Isoleringen vil mere eller mindre fungere "begge veje", eller hvordan man nu skal sige det. Om sommeren vil den varme side være ydersiden osv. Der er jo heller ikke de store fugtkilder inde i garagen. (Medmindre du begynder at brygge øl eller noget.)

Endesamlet træ skal man kunne sammensætte hvor som helst, er tanken. Det ser ud til at fungere fint, hvis man ikke får for mange samlinger i samme sektion.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.