Hej,

vi er i gang med at installere ventilation og trække ny el og vil samtidig være nødt til at lave et par huller i betonloftet (ca. 4 stykker vil være nødvendige).

Vi har desværre ingen konstruktionsplan for huset, som er bygget i begyndelsen af 60'erne.

- Hvordan sikrer vi, at vi ikke kludrer i det?

- Er der nogen måde at forstærke omkring hullerne, så bæreevnen ikke forringes?

Tak

P

Er der ikke nogen, der har noget klogt og indsigtsfuldt at dele?

Mvh

Petter

Hvor store huller har du brug for? Hvor tyk er pladen?
Er det mindre huller, maks 2-300mm, kan du måske forsigtigt bryde betonen op og se, om der dukker nogle store jern op. Med store mener jeg jern tykkere end 8mm eller som ligger tættere end 100mm.
Bemærk venligst, at dette absolut ikke er en absolut regel at gå efter dog!

-Det, du kan gøre ellers, er at undgå steder, hvor pladen er synligt forstærket i form af fortykkelser osv.
-Undgå kanter + 300 ind på pladen.
-Undgå at tage huller ved opbygninger. F.eks. tæt på bærende kældervæg.
-Undgå at tage huller omkring søjler. Især langs/vinkelret på bæringen.
-Tag ikke lange huller tværs over bæringen. (Bærer det på alle fire sider, behøver du ikke tænke på dette, men hold hullerne så firkantede som muligt)
-Undgå at tage huller i felt. (Dvs mellem to støttepunkter.)
-Undgå at tage huller, hvor pladen er svækket af andet. F.eks. vinduer i kældervæggen

Det bedste er, hvis du kan få nogen med forstand på beton til at komme og "se", hvordan pladen fungerer. Har ikke dem, der ordner den nye ventilation, eller elektrikeren nogle kontakter?

At forstærke huller kan sagtens gøres, men man skal kunne det hele.

Senest redigeret:
Tror ikke, at det er nogen som helst problemer. Vi skal save op vores betondæk for at sætte en trappe ind. Hullet vil være præcis mellem to bærende vægge, og den konstruktør, jeg havde her, sagde, at det er ingen som helst problemer. Så bør 4 små huller heller ikke være det for din del. Men det er bare, hvad jeg tror.

Mindre runde huller skal ikke være noget problem. Send en tegning med væggene på underetagen, hvor du markerer hullerne, så kigger jeg på det.

Tak Petersk og alle I andre.

Nu har jeg endelig lykkedes med at få fremtegningen, så her kommer den.
Røde pløkker markerer tænkte hulletagninger og de er skaleret.

Ser frem til kommentarer.

P

• Byggnadsritning med markerade håltagningspunkter i rött, visar garage, tvättstuga, panna och gillestuga på entréplan.
Jeg ville dog ikke køre selv, brug penge på en håltagare hvis du har mulighed for det.

Jeg lavede et 120-hul og et 80-hul til et wc for nylig og måtte betale "minimidebiteringen" 2500 kr, men jeg synes klart, det var det værd mtp at det var 400 mm tykt hvælv! Godt brugte penge...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.