Jeg planlægger at tage en ny dør i kælderplan. Det kan være nødvendigt, da kedlen næsten er slut, og siden garagen blev muret igen, er der ingen steder at få en ny kedel ind. Følgende billede viser, hvordan det ser ud, og den nye dør vil jeg have, hvor manden står. Krydsmærket område på gavlen er den gamle igenmurede garage.

Blå bygningsgavl med vinduer og skitse af person, hvor en ny dør planlægges; tidligere garageområde markeret.

Nu er spørgsmålet, om væggen vil holde til dette?

Tekniske forudsætninger er:

• Tag kælder: Støbt betonplade tykkelse i højde 15 cm
  • Mur kælder: Murede betonblokke med tykkelse 22 cm. Opført højde: 212cm (210 ifølge tegning).
  • Grundsål: 50cm x 20cm ifølge tegning men det ser ud til at gå ned dybere nogle steder. 30-40 cm.
  • Indergulv kælder: Ser ud til at være i højde med grundsålen. Muligvis er det en og samme støbning.
  • X-Markeret område på gavlen er en igenmuret garage.
  • Etageplanet ovenfor består af trækonstruktioner (let konstruktion?).
  • Dørstørrelse: 10x210
  • Vinduesstørrelse 53x79cm, afstand til gavl første vindue = 2m, andet vindue = 4.34m

(google-sketchup fil er vedhæftet, som indeholder flere mål)

Så, spørgsmålet er, om dette vil være sikkert at tage døren op der, hvor det vises på billedet, 22 cm fra vinduet?

Årsagen til, at jeg ikke vil lave vinduet om til en dør, er, at der sidder et element under der. Spørgsmålet er, hvor tæt på vinduet jeg kan gå, før søjlen mellem vindue/dør bliver for smal til at holde sammen? Er det en mulighed at lægge vindue/dør tæt an og fjerne alt mørtel imellem?

Taknemmelig for synspunkter.

Senest redigeret:
PS: Det ser ud til, at vinduesglug på kælderplan slutter kant i kant med det støbte betontag, som på billedet. Sidder der bjælker indstøbt i betonpladen, eller betyder dette, at der ikke er nogen bjælker ovenover vinduerne og tidligere garage?

Det kan betyde, at pladen er armeret, så den er sin egen kantbjælke.
Har du adgang til armeringstegningen?

Huset er bygget i 1956. Hvad fandtes der for bygningsnormer for betonhvælvinger på den tid? Jeg forsøger at få mere detaljerede tegninger fra kommunen, men det er muligt, at der ikke findes nogen beskrivelser af armeringsjernene.

Hvis jeg ikke finder en sådan tegning, er det muligt at finde ud af alligevel, hvor godt armeret en betonplade er?

Tør jeg tage chancen på, at armeringen holder til en åbning mere?

Det er muligt at læse følgende i den tekniske beskrivelse:

Kælderdæk: 15 cm tykt krydsarmeret betonplade. Lofterne kalkslammes. Kutterspånsfyldning.

Kan man drage nogle konklusioner ud fra det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.