D
Hvordan skal jeg gå frem for at få det rigtigt? Jeg vil have trinnet til at sidde fast

gulvet er flydende, så jeg kan ikke fastgøre trinnet i gulvet.

• Dørtrinsinstallation med svævende gulv; gul tape markerer område.
A
Når jeg monterede dørtærsklerne herhjemme borede jeg først hul til skruen gennem parketten ned til spånpladen, derefter en 18mm (går mindst lige så godt med en anden størrelse) gennem kun parketten.
Så bliver der bevægelsesfuge omkring skruen.

Det har fungeret godt i mindst 6 år nu.

• Synes
Henibell
  • Laddar…
D
Ah det er jo selvfølgelig en variant. Jeg vil dog gerne undgå skruer og i stedet lime tærsklen.

A
Det kan du gøre med almindeligt montagelim, men da vil tærsklen låse gulvet mod dørkarmen. Det er nok ikke noget problem, så længe bevægelsesfugen er tilstrækkelig stor på den anden side af gulvet.

D
Du mener, at hvis der er bevægelsesmargin i slutningen af den række, så fungerer det at kile fast den del, der stikker ind under døren.

Alts?! om der er bevægelsesmargin i slutningen af rød og grøn pil?

• Dørkarme med træstykket killet ind under, vist med rød og grøn pil for at indikere bevægelsesmulighed ved ændringsarbejde.
D
Jo men en sådan tape forhindrer jo også, at gulvet flyder.

D Derbyboy sagde:
Jo men en sådan tejp forhindrer jo også, at gulvet flyder.
Hvordan så? Tejpen er elastisk. Bruges ofte til skinner på gulv etc.

Monteringslim forhindrer definitivt bevægelse ved sammenligning

D
Ja i de tilfælde bevæger skinnen sig med gulvet, men i dette tilfælde kan dørtrinnet ikke bevæge sig, eftersom det er fastlimet og fastklemt (mellem karmen).

A
D Derbyboy sagde:
Altså om der er bevægelsesmargen i slutningen af rød og grøn pil?
Nej i den retning, tapen går nedad til højre i billedet

D
Ah selvfølgelig, jo i den retning er der bevægelsesfuge men afstanden er måske 7 meter.

D
Jeg tænker, at det kunne være en mulighed at save en rille lige indenfor dørtrinnet og så lime dørtrinnet i det resterende stykke.

• Dørtrin med markeret rød linje indikerer forslag til, hvor en rille kan saves til limning. Gul tape vises på gulvbrædderne.
  • Synes
ahalle
  • Laddar…
A
D Derbyboy sagde:
Ah såklart, jo åt det hållet finns det rörelsefog men avståndet e kanske 7 meter.
Jo større afstand desto større fuge behøves.

Det der med skinnen er smart! Det burde gå at lave en hjemmebygget variant af kährs T-liste, men med tærsklen.

D
Tror du ikke på at lave en figen under tærsklen og så lime tærsklen Ibsen delen som bliver tilbage?

Den del som bliver tilbage er jo så forholdsvis lille, at den kan skrues fast i spånet under.

A
Jo, så kan du gøre! Så sidder den ensomme lille gulvbid fast i spånet, og tærsklen sidder fast i den uden at låse resten af gulvet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.