Hej ville gerne have synspunkt på denne tagkonstruktion da jeg ikke kan beregne holdbarhed.
Mine spær ser ud nogenlunde sådan her i dag med forskellen at overrørsrammerne er 50x150.
jeg synes at en underramme på 45x145 burde holde men måske bliver overvægten for stor?
bor i stockholm og vil installere et blytag.
Mine spær ser ud nogenlunde sådan her i dag med forskellen at overrørsrammerne er 50x150.
jeg synes at en underramme på 45x145 burde holde men måske bliver overvægten for stor?
bor i stockholm og vil installere et blytag.
Nja, lidt rigtigt måske.lier sagde:
De skal være tilstrækkeligt stærke! Dette påvises så gennem konstruktionsberegninger eller gennem afprøvning.
Fein, det er ikke egenvægten af overrammerne, der er dimensionerende. Den største påvirkning kommer fra sne, vind og egenvægten af den samlede konstruktion, dvs. panel, isolering, pap, plade eller tagsten.
"Fein, det er ikke egenvægten af overriderne som er dimensionerende. Den største påvirkning har sne, vind og egenvægt af den totale konstruktion, dvs panel, isolering, pap, plade eller tegl."
Nej, det forstår jeg. Sagen er den, at tagspærene på huset er bygget som på billedet med forskel, at overriderne er 15*150 og de har jo holdt i 40 år. Nu skal jeg have åbent til kip i den nye del, hvorfor indvendigt tag og større dimension for at få plads til mere isolering vil øge vægten. Ved ikke om det spiller nogen rolle om det er træk eller trykkende kræfter på underlæggeren. Svært at forklare rigtigt, hvad jeg mener, når jeg ikke behersker fagsproget så godt, men mit spørgsmål er jo om det vil være nok med 45*145 som underlægger. Vil også sømme yderligere en regel på hver side for at få et bjælkelignende udseende.
Nej, det forstår jeg. Sagen er den, at tagspærene på huset er bygget som på billedet med forskel, at overriderne er 15*150 og de har jo holdt i 40 år. Nu skal jeg have åbent til kip i den nye del, hvorfor indvendigt tag og større dimension for at få plads til mere isolering vil øge vægten. Ved ikke om det spiller nogen rolle om det er træk eller trykkende kræfter på underlæggeren. Svært at forklare rigtigt, hvad jeg mener, når jeg ikke behersker fagsproget så godt, men mit spørgsmål er jo om det vil være nok med 45*145 som underlægger. Vil også sømme yderligere en regel på hver side for at få et bjælkelignende udseende.
Klik her for at svare
