Vi er lige begyndt at udbedre et fugtproblem i kælderetagen af vores hus fra -75. Fundamentet blev drænet for omkring 10 år siden, men besigtigelsesmanden fandt fugt i et opgravet hul i den til aktivitetsrum ombyggede garage. Hans forslag var at installere et gulv med mekanisk ventilation. Så vi rev gulvet op for at forberede dette, hvorpå vi opdagede, at også de efterisolerede vægge havde spor af fugt. Nu har vi derfor fjernet al efterisoleringen og ser en kraftigt fugtskadet væg, med spor af skimmel bag de tidligere trælægte, der var skruet direkte i letbetonblokkene.
Nu undrer jeg mig over, hvad der er den bedste måde at udbedre dette på?
Håndværkeren har et forslag om at sætte lægter op, hvorpå man derefter monterer osb og gips. Derefter foreslår han at fylde hulrummet med lecakugler.
Jeg bliver usikker på denne løsning og tænker at det i princippet er den samme løsning som tidligere, med den forskel at man erstatter glasuld med lecakugler. Jeg tænker, at væggen, som det meste er under jorden, måske skal være varm på indersiden for at kondensationspunktet skal flyttes tættere på ydersiden af væggen.
Er der nogen, der har tanker og idéer om dette? Vedlægger nogle billeder af væggen.
Indersiden:

Ydersiden:

Nu undrer jeg mig over, hvad der er den bedste måde at udbedre dette på?
Håndværkeren har et forslag om at sætte lægter op, hvorpå man derefter monterer osb og gips. Derefter foreslår han at fylde hulrummet med lecakugler.
Jeg bliver usikker på denne løsning og tænker at det i princippet er den samme løsning som tidligere, med den forskel at man erstatter glasuld med lecakugler. Jeg tænker, at væggen, som det meste er under jorden, måske skal være varm på indersiden for at kondensationspunktet skal flyttes tættere på ydersiden af væggen.
Er der nogen, der har tanker og idéer om dette? Vedlægger nogle billeder af væggen.
Indersiden:

Ydersiden:

Jeg er for ukyndig til at udtale mig sikkert, men personligt ville jeg ikke gå efter tømrerens forslag. Jeg ville lade væggen være "ren" og ikke opstille noget foran.
Idolerades det også ved dræneringen, med type isodrän?
Hvad angår gulvet ville jeg vælge løsning afhængigt af, hvordan det ser ud i dag. Ekstremt ujævnt underlag, så kan ventileret gulv måske være bedst, med jævnt underlag måske klinker. Så afhænger det jo af, hvor meget arbejde og penge der skal lægges i, samt hvad det skal bruges til.
Edit: er det gammelt tapet på væggen, som er blå og orange? Det ville jeg fjerne.
Idolerades det også ved dræneringen, med type isodrän?
Hvad angår gulvet ville jeg vælge løsning afhængigt af, hvordan det ser ud i dag. Ekstremt ujævnt underlag, så kan ventileret gulv måske være bedst, med jævnt underlag måske klinker. Så afhænger det jo af, hvor meget arbejde og penge der skal lægges i, samt hvad det skal bruges til.
Edit: er det gammelt tapet på væggen, som er blå og orange? Det ville jeg fjerne.
Tak for dine tanker! Rummet skal være en kombination af vores arbejdsrum, børnenes fritidsklub og gæsteværelse. Så det skal være hyggeligt. Dræneringen blev lavet længe før vi flyttede ind, så jeg må ud og se, hvornår det er muligt at grave i gruset. Det blå og orange er gammel maling.H henche sagde:Jeg er for uvidende til at udtale mig sikkert, men personligt ville jeg ikke gå med snedkerens forslag. Jeg ville lade væggen være "ren" og ikke sætte noget op foran. Blev der idoleret ved dræneringen, med fx isodrän? Vedrørende gulvet ville jeg vælge løsning afhængigt af, hvordan det ser ud i dag. Ekstremt ujævnt underlag, så kan ventileret gulv måske være bedst, med jævnt underlag måske klinker. Så afhænger det jo af, hvor meget arbejde og penge der skal bruges, samt hvad det skal bruges til.
Redigering : er det gammel tapet på væggen, der er blå og orange? Det ville jeg fjerne
Er varmepumpen i drift? At dømme ud fra billederne ser det ud som om pumpen sidder lige over det sted, hvor der er mest fugt. Er kondensvandet korrekt drænet fra huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Når man opvarmer rum, der oprindeligt er tænkt som kældre eller garager, vil vanddampen i den varme luft kondensere på vægge og gulv. Fugtigheden kommer altså indefra. Sætter man organisk materiale som træ mod en sådan væg, opstår der råd. Hvis man vil lave kælderen om til bolig, er den bedste måde at undgå problemer på at isolere væggene udefra og gulvet på undersiden. Kældervæggenes isoleringsevne kan forbedres en smule, hvis man murer lecasten mod væggen på indersiden, eventuelt med mellemliggende cellplast. Men det stjæler plads. Hvis det er en ældre type kældergulv, dvs. en tynd uarmeret betonplade, kan man bryde denne op, isolere og støbe en ny plade. Det billigste er at sænke temperaturen og ikke gøre mere.
Gode tanker, men i dette tilfælde er varmepumperne nye og sidder nedenfor problemet. Dette problem fandtes, da vi flyttede ind i april og før vi installerede pumperne i sommer.JA”Snabbe” sagde:
Klik her for at svare