Jeg renoverer lige nu en sutterrængekælder, hvor vi har haft en større fugtskade efter en oversvømmelse, som ikke blev saneret korrekt. Vi har også fundet noget indtrængende fugt. Hele etagen er nu fjernet ned til betonpladen (ingen isolering under pladen). Planen er at lægge et ventileret gulv, fx Nivell, over hele området og derefter bygge indervægge, badeværelse osv. ovenpå.
Problemet er en bærende væg, der går midt i huset langs halve bygningen. Den står på to træsyller direkte på betonpladen. Den nederste synes delvist indstøbt, og ovenpå ligger en bredere syld.
Jeg har fået to forskellige muligheder som råd:
Det, jeg forsøger at forstå, er, hvordan dette faktisk gøres i praksis.
Bytter man kun sylden under væggen eller også de vertikale regler? Hvordan sikrer man, at højden bliver korrekt? Jeg vil helst gøre konstruktionen lidt lavere, så det ventilerede gulv kan passere gennem væggen, men ovenfor sylden.
Er der nogen, der kan forklare, hvordan en sådan foranstaltning normalt udføres?
Problemet er en bærende væg, der går midt i huset langs halve bygningen. Den står på to træsyller direkte på betonpladen. Den nederste synes delvist indstøbt, og ovenpå ligger en bredere syld.
Jeg har fået to forskellige muligheder som råd:
- Lad konstruktionen være og træk det ventilerede gulv rundt/over den.
- Benyt lejligheden til at skifte sylden nu, når alt er åbent.
Det, jeg forsøger at forstå, er, hvordan dette faktisk gøres i praksis.
Bytter man kun sylden under væggen eller også de vertikale regler? Hvordan sikrer man, at højden bliver korrekt? Jeg vil helst gøre konstruktionen lidt lavere, så det ventilerede gulv kan passere gennem væggen, men ovenfor sylden.
Er der nogen, der kan forklare, hvordan en sådan foranstaltning normalt udføres?
Stempl hele hvælvet med stålstempel og bukkerygge ved siden af og parallelt med den bærende væg. Derefter kan du skifte hele væggen.M mendlock sagde:Jeg renoverer lige nu en sutterænkælder, hvor vi har haft en større fugtskade efter en oversvømmelse, der ikke blev saneret korrekt. Vi har også fundet en vis tilførende fugt. Hele etagen er nu fjernet ned til betonpladen (ingen isolering under pladen). Planen er at lægge et ventileret gulv, f.eks. Nivell, over hele området og derefter bygge indvendige vægge, badeværelse osv. ovenpå.
Problemet er en bærende væg, der går midt i huset langs halvdelen af bygningen. Den står på to træsyllinger direkte på betonpladen. Den nederste synes delvis indstøbt og ovenpå ligger en bredere sylling.
Jeg har fået to forskellige alternativer som råd:
En ekspert sagde, at man kan skifte “regel for regel” uden at påvirke lasten, og sætte ny ubehandlet sylling med syllisolering under.
- Lad konstruktionen være og træk det ventilerede gulv rundt/over den.
- Sørg for at skifte syllingen nu, mens alt er åbent.
Det jeg forsøger at forstå, er hvordan dette faktisk gøres i praksis.
Bytter man kun syllingen under væggen, eller også de vertikale regler? Hvordan sikrer man, at højden bliver rigtig? Jeg ville helst gøre konstruktionen lidt lavere, så det ventilerede gulv kan passere gennem væggen, men ovenpå syllingen.
Er der nogen, der kan forklare, hvordan en sådan foranstaltning normalt gøres?
Klik her for at svare