Satsuki
Er det meningen, at man skal skrue den ned i jorden? Ser ud til at være den rette ting til at klare en storm!

Da vi havde hund, havde vi noget lignende, som vi skruede ned i jorden og satte fast hunden ved, hvis vi var hos bekendte med have uden hegn :)

Tænk hvilken interessant (læs unik) vinterproblematik vi har hernede i Skåne (måske i Halland også); storme, regn der fryser til is og hvis det en gang i mellem sner, fyger vejene igen ;)

Senest redigeret:
thomas33 sagde:
En endnu billigere variant! :D
[link]
Den er lidt mindre og har tyndere skrue, så jeg tror, den ville blive for svag. Jeg tror også, det er svært at få den helt ned i jorden.
Men jeg stod også og overvejede den.

Det ville have været godt med afstand mellem plankerne for at reducere modstanden.

Korvgubbe
Lexington sagde:
Den har lidt mindre og har svagere skrue, så tror den ville blive for svag. Tror også det er svært at få den helt ned i jorden.
Men stod og klemte på den også.
Jeg har disse, de er ganske vist svagere, men de holder absolut. Jeg satte store spændebånd over et 6x4m partytelt som fungerede som byggeplads og fæstede i skruerne. De holdt igennem efterår, vinter og sommer uden mindste problem, og det år var der nogle kraftige storme og masser af sne. Ingen problemer med at få dem helt ned heller.

• Synes
Lexington
  • Laddar…
ClasseClas
Overvej om du ikke skal sprede dine brædder mere i fremtiden. Så filtreres vinden på en anden måde og giver mindre vindlast på hegnet. En anden metode er at placere hver anden brædde på bagsiden. Så får du stadig en god beskyttelse mod indkig og væsentligt mindre last på hegnet.

Tak for alle tips!
Trin et bliver til at begynde med at stabilisere op om efteråret og derefter tage ned til foråret, er dette ikke nok bliver det jernrør og er det ikke nok så bliver det at grave og støbe!
Ændre design eller tynde ud i planket er ikke en mulighed, men tak for tipsene alligevel!

Martin_B
Eftersom de svage punkter ser ud til at være fundamenterne, der ligger i lerjord, så anbefaler jeg, at du kører og henter en bunke samkross. Derefter graver rundt de ustabile stolper, støtter dem op med støtte, når de er helt lodrette, fylder op med samkross rundt omkring og begynder derefter at banke samkrossen ordentligt ned. Brug gerne en mukkert først, eller en stor sten for at komprimere det så godt som muligt. Så tager du en solid jernstang, vender den op og ned, så håndtaget peger nedad, og begynder at banke ned i samkrossen med stor kraft for at banke sten ned, der findes længere nede, så de igen komprimerer samkrossen og lerjorden rundtom, indtil det ikke længere er muligt at komprimere mere.
Arbejdet med stangen giver dig mulighed for at tilføre ekstremt stor kraft på et lille område, hvilket gør, at du kan komprimere enormt meget sammenlignet med, hvis du bare havde en sten at banke med for eksempel.

Når du har gjort dette, vil du opdage, at du bliver nødt til at fylde på mere samkross, da den jo er blevet så komprimeret, at den er sunket. Derefter fortsætter du, indtil det er fyldt op til næsten jordoverfladen, på nær 1-2 cm.

Afslut med at strø jord over og så græs, når det er tid.

Jeg lover dig, at det vil holde rigtig godt. Bliver det ikke tilstrækkeligt alligevel, hvilket ville overraske mig, så bliver du nødt til enten at grave dybere for at anlægge en længere plint, alternativt sætte en støtte, hvilket jo ikke er så pænt.

Folk undrer sig altid over, hvorfor mine fundamenter/stolper er så stabile, og tror, at jeg har gravet dem meget dybt ned. Hemmeligheden ligger snarere i det jordarbejde, man udfører rundt om fundamenterne. For det er faktisk sådan, at jo mere noget slapper, desto mere ustabilt bliver det med ydre påvirkning. Lidt som en skrue, der sidder løst. En sådan behøver kun lidt vibrationer for til sidst at skrues helt løs, mens hvis den havde været strammet bare lidt, så den ikke bevæger sig med vibrationerne, ville den være blevet siddende. :)

Glædelig Jul!

• Synes
Lexington
  • Laddar…
Flyt hver anden bræt-længde til den anden side af stolperne.

Martin_B
Nissepisse sagde:
Flyt varannan bræt-længde til den anden side af stolperne.
Forstår i og for sig ikke, hvordan dette skulle gøre soklerne mere stabile. :confused:

Martin_B sagde:
Eftersom de svage punkter synes at være plinterne der ligger i lermark, så anbefaler jeg at du kører og henter en bunke med samkross. Derefter graver rundt om de leddeløse stolper, støtter dem op med stænger når de er helt lodrette, fylder op med samkross rundt omkring og begynder så at banke samkrossen ned ordentligt. Brug gerne en hammer først, eller en stor sten for at komprimere det så godt som muligt. Derefter tager du et kraftigt jernspyd, vender det op og ned så håndtaget peger nedad, og begynder at banke ned i samkrossen med stor kraft for at banke sten ned, der ligger længere nede, så de i sin tur komprimerer samkrossen og lermarken rundt omkring, indtil det ikke er muligt at komprimere mere.
Arbejdet med spyddet giver dig mulighed for at tilføre ekstremt stor kraft på et lille område, hvilket gør at du kan komprimere enormt sammenlignet med hvis du bare havde en sten at banke med for eksempel.

Når du har gjort dette, vil du opdage, at du skal fylde på med mere samkross, da det er blevet så komprimeret, at det er sunket. Derefter fortsætter du, indtil det er fyldt op til næsten jordniveau, på nær 1-2 cm.

Afslut med at strø jord over og så græs når det er tid.

Jeg lover dig, at det vil holde rigtigt godt. Hvis det ikke er tilstrækkeligt alligevel, hvilket ville undre mig, så må du enten grave dybere for at anlægge en længere plint, alternativt sætte en støtte op, hvilket jo ikke er så pænt.

Folk undrer sig altid over, hvorfor mine plinter/stolper er så stabile, og tror at jeg har gravet dem ned i en utrolig dybde. Hemmeligheden ligger snarere i det jordarbejde man udfører rundt om plinterne. For det er faktisk sådan, at jo mere noget slækker, des mere leddeløst bliver det med ydre påvirkning. Lidt som en skrue der sidder løs. En sådan behøver kun lidt vibrationer for til sidst at skrues helt ud, mens hvis den havde været trukket lidt i, så den ikke bevæger sig med vibrationerne, havde den siddet fast. :)

God Jul!
Det bliver vel egentlig det samme som at grave ud rundt plinten, armere og støbe mere beton på.

Nissepisse sagde:
Flyt hver anden brætte-længde til den anden side af stolperne.
Martin_B sagde:
Forstår i og for sig ikke, hvordan dette skulle gøre fundamenterne mere stabile. :confused:
Nej præcis, så er det som sagt ikke en mulighed, da byggetilladelsen på planket skal ændres plus alt arbejde med at ændre det, så det bliver nok betydeligt dyrere end at støbe/skifte fundamenter.

Tror du nogen ville anmelde dig, fordi byggetilladelsen siger, at plankerne skal være på én side kun?

Martin_B
Lexington sagde:
Det bliver vel egentlig det samme som at grave ud rundt om plinten, armerere og støbe på mere beton.
Nej, det gør det ikke rigtig. Støber du på mere rundt om plinten, bliver den ganske vist tungere, men den tungere plint vil til gengæld skubbe mod den omgivende jord, og vil rokke mere og mere for hver storm. Gør du som jeg har beskrevet, har du i stedet komprimeret den omgivende jord og sørget for, at plinten sidder som fastkilet, så at sige. Så kan den ikke rokke nævneværdigt og vil sandsynligvis kunne klare stormene, forudsat at plinterne sidder tilstrækkeligt dybt i forhold til plankens højde. En tredjedel af plankens højde synes jeg er tilstrækkeligt, så længe man har gjort et godt stykke arbejde i jorden.

Mattias_Jo1 sagde:
Tror du nogen ville anmelde dig for at byggetilladelsen siger, at plankerne skal være på én side kun?
Ja hvorfor ikke?
Sen har vi armeringsnet og klatreplanter på indersiden, så det går heller ikke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.