Byggede for ca. 1,5 år siden et plank i henhold til billedet, tidligere var der et lavt hegn (ses til højre i billedet), så pillerne har været nedgravet i en længere tid, gætter på at de er 500 dybe.
Har før stormet/blæst kraftigt her, men tror at kombinationen af meget fugtigt i jorden plus storm har gjort, at to af pillerne sidder løst.
Vil nu have hjælp til, hvordan jeg til at begynde med på den bedste og pæneste måde forstærker de piller, der er indringede, de øvrige sidder stadig fast, men det er måske kun et spørgsmål om tid. De to nærmest kanterne er jeg ikke så bekymret for, da jeg har en skråstiver til højre og et plankestykke til venstre.
Vil helst ikke have nogen skråstiver, der står ind på grunden, er den eneste løsning at grave ud og støbe mere beton? Andre pæne løsninger?
du kan jo drive noget ned i jorden, som giver et dybere fæste. Har du lerjord får det sikkert godt at banke ned et 50*3mm jernrør en god meter ned i jorden.
Læner de udad eller indad? Altså, tager vinden fat i planket fra indersiden eller ydersiden?
Gætter på, at vinden har taget fat på begge sider, det er muligt at vippe disse to pæle et par cm til hver side, men det er begyndt at give sig og læne udad (dog yderst lidt), skal købe nogle spændebånd og fæstne den midterste pæl til terrassen i aften, så man kan sove roligt over julen iaf
God nødplan! Med tanke på hvor meget det blæste i nat, kan hvad som helst ske, hvis det begynder at give sig... En anden nødplan (indtil du når at finde en bedre løsning) er at fjerne nogle brædder, så vindfanget mindskes. Ikke sjovt, men bedre end at hele plankeværket blæser væk.
Jeg vil gætte på, at det på sigt er bedst at udskifte plinterne mod 70 cm eller støbe egne dybere betonfundamenter. Jeg tvivler på, at 50 cm er tilstrækkeligt til den type plank hernede, medmindre plankeværket ligger i læ selvfølgelig... Da vi satte et plankeværk op et vindudsat sted for nogle år siden, brugte vi 70 cm plinter, OG forankrede det i væggen, og satte tværstivere som fik stå i 3 år...
du kan jo drive noget ned i jorden som giver et dybere fæste. Har du lerjord får det sikkert godt at banke ned et 50*3mm jernrør en god meter ned i jorden.
Må jeg gætte, så antager jeg, at man mener, at du kan slå et rør ned ved siden af dine plinter og fastgøre dem to steder, så dine plinter rent belastningsmæssigt bliver tilsvarende længere. (Det fungerer jo desværre ikke at bare fastgøre røret i toppen af plinten, da den stadig kan vippe en del.)
Jeg har haft samme problem som du med en lygtepæl. Dvs. den stod godt i mange år, men efter en ekstremt våd efterår blev jorden så fugtig, at den mistede al bæreevne og pælen skrånede væk. Derefter "fastnede" den i skråt stilling, da fugten forsvandt... (Man må ikke være doven som husejer... ). Men i Göteborg er det jo bare at vente på næste våde efterår, og da kunne jeg rette den op og afstive den med lidt stenfyld i hullet stampet ned på den besværlige side. Men dermed ikke sagt, at det ville række til et vindbelastet hegn. Der kræves nok andre boller på suppen.
God nødplan! Med tanke på hvordan det blæste i nat, kan hvad som helst ske, hvis det begynder at give sig... Et andet nødalternativ (indtil du får tid til at lave en bedre løsning) er at fjerne nogle planker, så vindmodstanden mindskes. Ikke sjovt, men bedre end at hele hegnet blæser væk.
Jeg vil gætte på, at det bedste på sigt er at erstatte stolperne med 70 eller støbe egne dybere betonfundamenter. Jeg tvivler på, at 50 cm er nok til den slags hegn hernede, medmindre hegnet er i læ selvfølgelig... Da vi satte et hegn op på et vindudsat sted for nogle år siden, brugte vi 70-stolper OG forankrede det i væggen og satte tværstøtter, som stod i 3 år...
At skifte stolperne bliver lidt besværligt, da de står ud mod fortovet, så at støbe nyt rundt om er nok den bedste løsning, men ellers må man vel løse det med gravning.
Overvejer også at bygge noget lignende nedenfor inde på grunden, beklæde med armeringsnet og lade en klatreplante kravle, kan blive en fin vind- og skyggebeskyttelse på blæsende sommerdage.
Hvis jeg må gætte, så antager jeg, at man mener, at du kan slå et rør ned ved siden af dine stolper og fastgøre disse to steder, så dine stolper belastningsmæssigt bliver tilsvarende længere. (Det fungerer desværre ikke at kun fastgøre røret i toppen af stolpen, fordi det da stadig kan vippe en del.)
Noget i denne stil?
Jo, men det burde virke.
Mit håb er også, at man kan rette plankeværket op nu, og så at det sætter sig igen til foråret, når jorden tørre op.
Købte to kraftige spændebånd og to stormskruer (46 cm) og spændte dem fast på stolperne, så de står lige igen og så de ikke risikerer at falde udad, dernæst satte jeg to støtter på indersiden, så de ikke falder indad! Blev stabilt som bare pokker, så nu kan det blæse alt det vil!
En enkel og billig løsning, der er nem at sætte op om efteråret, når storme og regn kommer, og nem at tage ned til foråret! Ser jo ikke så pænt ud, men man er jo alligevel knap nok ude i haven på denne tid af året!