Hej,
Leder efter nogle svar,
Vi står ved førstespadestik til at udvide vores hus fra 1916, udvidelsen sker i en del af vores eksisterende længe. Hele huset består af en velfungerende krybekælder i udvidelsen, så står stolper på eksisterende stenblokke af älvdalskvartsit direkte på jorden, ved ikke hvor dybt. Vi havde tænkt os at beholde disse sten, da de findes rundt om hele huset og så grave ned ca. 80 cm og derefter støbe krybekælderen.
For det første har jeg ledt efter såkaldte "kattugler," tror jeg de kaldes, som man bruger til at ventilere krybekælderen, de er i støbejern, hvor kan man finde sådanne, og hvad hedder de egentlig?
Samt vi har vendt og drejet det hele, hvordan vi skal gribe det an, men den gamle facade skal væk på udvidelsen, og stommen skal udskiftes her og der. Lige nu har halvdelen af udvidelsen gulv (gammel snedkerbua) og den del som var vedbua er jordet gulv... (det gamle gulv vil blive trossbotten) hvis vi ikke kommer på bedre tanker...
Men takket være vinterens indtræden er det umuligt at støbe og grave nu, så det må vente til foråret, men spørgsmålet er:
Kan jeg bygge stommen uden at støbe krybekælderen?
(Har en liggende regel, der ligger på stenblokkene og bærer stommen)
Må jeg tage facaden ned for at bygge stommen? (Tænkte at jeg behøver lidt vejrbeskyttelse)
Hvis jeg har disse liggende regler, ville jeg kunne bruge dem til at forberede gulvet og så støbe piloter til selve gulvet til foråret? Eller bliver det meget omstændeligt?
Forsøger at finde noget at lave i udvidelsen nu til vinter, da jeg er på forældreorlov og har en lille, der kan lide at sove meget
Håber nogen kan hjælpe en skør én..