12,071 læst ·
39 svar
12k læst
39 svar
Stolper altan - har jeg gjort bort mig fuldstændig?
Jo, man gør det pænt, sliber og runder kanten og maler det, der kan ses, men det af savede skal være rent.S sblixten sagde:
Tænk på en knuttimret hølade på en mark, ubehandlet træ, og det holder i flere hundrede år. Men lad krat og græs komme i kontakt med tømmeret, så det ikke kan tørre mellem hver regn, så rådner det op på nogle år.
Stavkirker i Sverige og i Norge har stået i 1000 år med ubehandlet træ!
Maler man dem med moderne maling, så rådner de op på nogle få årtier.
Ikke jeg heller.F fribygg sagde:
Umalt træ holder oftest bedre end malet træ. Se ældre huse, hegn, fäbodvallar osv.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
De træhuse, der stadig lever, er blevet passet godt på og har haft lange tagudhæng og velvalgt tømmer, og jeg vil påstå, at de er blevet overfladebehandlet med tjære eller andet. Jeg er enig i, at ubehandlet tømmer ofte holder bedre end behandlet. I det givne tilfælde bør det slibes af frynser og olieres/grundbehandles med den "rigtige" metode. Hvis man ser på, hvordan man bygger træbåde, findes der en masse info om, hvordan trækonstruktioner skal bygges op. Hvor træ ligger mod træ, bør det rådskyddsbehandles og lægges en stabilere masse, der forhindrer vand i at komme ind i sprækken. Jeg bygger med god pasform og rådskyddsbehandler og lægger tagpap imellem, så træ aldrig når træ. /W
Jeg føler, at det bliver meget "æbler og pærer" i spørgsmålet om hvorvidt man skal male eller ej nederst på stolpen.
Jeg kan tage fejl, men min erfaring er, at hvis man maler enden i dette specifikke tilfælde, i modsætning til at lade det være som det er, så vil det holde længere malet/fugtsikret.
At lade nogle små punkter nederst, hvor fugt kan suges op, vil ikke være en god løsning.
Jeg kan tage fejl, men min erfaring er, at hvis man maler enden i dette specifikke tilfælde, i modsætning til at lade det være som det er, så vil det holde længere malet/fugtsikret.
At lade nogle små punkter nederst, hvor fugt kan suges op, vil ikke være en god løsning.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Male kan betyde mange ting.S sblixten sagde:Jeg føler, at det bliver meget "æbler og pærer" i spørgsmålet om, hvorvidt man skal male eller ej på den nederste del af stolpen.
Jeg kan tage fejl, men min erfaring er, at hvis man maler enden i dette specifikke tilfælde, kontra lader det være som det er, vil det holde længere malet/fugtsikret.
At lade nogle små punkter forneden, hvor fugt kan suges op, vil ikke være en god løsning.
Kan vi sige beskytte mod råd med et passende middel?
Derefter sikre, at med den rigtige behandling ikke organismer kan trives og at fugten ikke bliver spærret inde.
Beskytte mod råd kan man gøre på mange måder, blandt andet med den beskyttelse der nu er sat der.
"Sikkerstille korrekt behandling" kan også gøres på mange måder.
At male med plastikmaling ligger i den ene ende af skalaen, mens at gøre ingenting ligger i midten af skalaen, hvad der mere præcist skal gøres ønsker jeg ikke at gå ind i, for der er jeg enig i, at "æbler og pærer" trives blandt os profholdningsmennesker.
/W
Nu når vi alligevel er skredet ind på maling.
Jeg vil bygge mit rækværk op i henhold til billedet nedenfor. Spjældene er som sagt malet rundt om, men hvordan ville I gøre med underliggerne?
Vinduesmaling rundt om eller nøjes med grundmaling på bagsiden, der vender mod spjældene?
Mine spjæld vil ligge tæt op mod hinanden oppe og nede, hvis det har betydning.
Jeg vil bygge mit rækværk op i henhold til billedet nedenfor. Spjældene er som sagt malet rundt om, men hvordan ville I gøre med underliggerne?
Vinduesmaling rundt om eller nøjes med grundmaling på bagsiden, der vender mod spjældene?
Mine spjæld vil ligge tæt op mod hinanden oppe og nede, hvis det har betydning.
Jeg modsiger ikke noget i dine to indlæg i "malingsdebatten".Workingclasshero sagde:
Male kan indebære mange ting.
Kan vi sige rådskytte med egnet middel?
Derefter sikre, at med den rigtige behandling, at organismer ikke kan trives, og at fugten ikke bliver lukket inde.
Rådskytte kan man gøre på mange måder, blandt andet med den beskyttelse, der nu er sat der.
"Sikre den rigtige behandling" kan også gøres på mange måder.
At male med plastmaling ligger i den anden ende af skalaen, mens at gøre ingenting ligger i midten af skalaen, hvad der mere præcist skal gøres, vil jeg ikke gå ind i, for der er jeg enig i, at "æbler og pærer" trives blandt os professionstykkere.
/W
Jeg er enig med dig.
Derimod bliver det underligt, når nogen skriver om trykluft og nyimprægneret træ, når det handler om uprængeret træ. Ligeledes laftede hytter, som blev lavet for 200 år siden og stadig er fine.
Måske er det mig, der er tungnem, men jeg har svært ved at se forbindelsen til TS case.
Eller er jeg bare gnaven over mit kommende malerarbejde med 80 kg maling 😉
Du skriver ikke om det er trykimprægneret træ eller ej.A Amrich sagde:Nu när vi ändå har glidet ind på maling.
jeg vil bygge mit rækværk ifølge billedet nedenfor. Balustre er som sagt malet rundt om men hvordan ville I gøre med underlagene?
Vinduesmaling rundt om eller nøjes med grundmaling på bagsiden som ligger mod balustrene?
Mine balustre vil ligge tæt mod hinanden oppe og nede hvis det har betydning.
Uanset, hvis træ skal males rundt om i udendørsmiljø, så skal det være oliefarve, hvilket jeg tror er forbudt at fremstille inden for EU.
Nordsjö har en oliefarve tror jeg, og linoliefarve har undtagelse, så det fungerer også, men læs indholdsfortegnelsen for at være sikker.
Selvfølgelig findes der rigtig maling at købe i Sverige!S sblixten sagde:
https://ottossonfarg.com/
Klik her for at svare