12,071 læst ·
39 svar
12k læst
39 svar
Stolper altan - har jeg gjort bort mig fuldstændig?
Både AB og B er over jorden, så ingen forskel. B bruges normalt til færdige snedkerier af fyr, mens AB er til paneler, brædder, lægter, terrassebrædder m.m. A ville have været at foretrække, da den er mest almindelig til stolper, men da du skal have det over jorden, er det alligevel lidt overkill.A Amrich sagde:
Det ser ud som om, at du har et indbygget bjælkelag? Da ingen skruebjælker hviler på bæringen på det tidligere billede.
Overordnet set er akrylatmaling, som ofte bruges til huse, næppe at foretrække på stolper, hvor man maler alle fire sider. Og skal man alligevel male en stolpe på alle fire sider med akrylatmaling, bør snickerifärg vælges.Johan Gunverth sagde:
Jeg har grundet med indstriprimer, typisk som Caparols Unigrund eller Biltemas snickerigrund. Denne binder sig godt til træet. Det har holdt i 25 år på de ældste trykkede snedkerier, jeg har malet. Sikkert stærkere imprægnering dengang, men princippet er det samme. Hvad du maler på grunden betyder mindre. Vælg samme farvetype som til huset.
De trykkede limtræsstolper er allerede udtørrede og burde kunne males direkte. Tør dem af med et opløsningsmiddel, typisk som terpentin eller T-sprit først. Der kan være "fede" rester på dem.
Ja det passer, gulvreglerne er på samme niveau som den forreste bæring. Bygget af tidligere ejer og ser ok ud.K kniv sagde:Både AB og B er over jorden, så ingen forskel. B bruges normalt til færdige snedkerier af fyrretræ, mens AB er til panel, brædder, lægter, terrassebrædder mm. A ville have været at foretrække, da den er mest almindelig til stolper, men da du skal have det over jorden, er det lidt overkill alligevel.
Ser ud som om du har nedsænket bjælkelag? Eftersom ingen skruepar viler på bæringen i tidligere billede.
Spiller det virkelig ingen rolle, om jeg tager B eller AB? Billedet nedenfor er fra træguiden, hvilket gjorde mig lidt usikker. Er det kun overfladen på NTR B, der er imprægneret? I mit tilfælde er det endetræet nederst på stolpen, der vil blive mest udsat.
Mærkeligt, at der findes limtræsstolper i A og AB, men ikke i A, når det anbefales til stolper?
Det kan variere stort, forældrene har en terrasse som er over 30 år, ikke trykket og den sidder lavt nede. Men har eget tag. Intet der har rådnet.S Stefan1972 sagde:
Jeg ville personligt ikke begynde at lave om i dette stadie.... Jeg ville fortsat og taget skaden senere, som jo kan være årtier i fremtiden... Jeg ville prøve at få linolie der i bunden så det kan suge det ind i endetræet. Jeg ville måske prøve at få tjære der også.
Måske ville det være lettere at gøre noget med tagudhænget, f.eks. hvis det ikke allerede har, så installere rende og rør, hvilket gør tagudhænget større og leder vand væk mere effektivt.
Måske ville det være lettere at gøre noget med tagudhænget, f.eks. hvis det ikke allerede har, så installere rende og rør, hvilket gør tagudhænget større og leder vand væk mere effektivt.
Tak
Jeg er parat til at lave om, så længe jeg ved, hvad der bliver den "bedste" løsning. Jeg troede, jeg var i mål, da jeg fandt trykimprægnerede limtræsposter, men når de nu viste sig kun at være NTR B, blev jeg usikker på, hvor meget bedre det egentlig ville blive sammenlignet med det, jeg har nu.
Tagudhænget er ganske godt dimensioneret lige nu, men terrassens forende vender mod den retning, hvorfra det nogle gange blæser, så det bliver vådt ca. 50 cm ind på terrassen ved hver byge lige nu uden at det blæser særligt meget.
Tak for rådene!DennisCA sagde:
Jeg ville personligt ikke begynde at lave om på dette tidspunkt... Jeg ville have fortsat og taget smerten senere, som jo kan være årtier ude i fremtiden... Jeg ville prøve at få linolie der i bunden, så den kan trække ind i endetræet. Jeg ville måske prøve at få tjære der også.
Måske ville det være lettere at gøre noget med tagudhænget, f.eks. hvis det ikke allerede har det, installere rende og rør, hvilket gør tagudhænget større og leder vandet væk mere effektivt.
Jeg er parat til at lave om, så længe jeg ved, hvad der bliver den "bedste" løsning. Jeg troede, jeg var i mål, da jeg fandt trykimprægnerede limtræsposter, men når de nu viste sig kun at være NTR B, blev jeg usikker på, hvor meget bedre det egentlig ville blive sammenlignet med det, jeg har nu.
Tagudhænget er ganske godt dimensioneret lige nu, men terrassens forende vender mod den retning, hvorfra det nogle gange blæser, så det bliver vådt ca. 50 cm ind på terrassen ved hver byge lige nu uden at det blæser særligt meget.
Jeg tænkte at give en opfølgning på, hvordan denne historie sluttede.
Jeg fandt en løsning, der set til økonomi, arbejdsindsats og resultat blev acceptabel:
Jeg løsede stolpernes skruer nederst og hejste dem op med en donkraft og lagde understøtningsbrikker under stolpen både mod plint og bærende bjælke. Det burde gøre, at endetræet ikke bliver stående i vand og at det tørrer hurtigere op.
Brikkerne havde jeg allerede, så omkostningen blev 0 kr, og det var meget hurtigt håndteret. Forhåbentlig har jeg forlænger levetiden lidt på mine stolper med denne løsning.
Tak for alle råd i tråden, selvom jeg i sidste ende valgte en egen løsning.
Jeg fandt en løsning, der set til økonomi, arbejdsindsats og resultat blev acceptabel:
Jeg løsede stolpernes skruer nederst og hejste dem op med en donkraft og lagde understøtningsbrikker under stolpen både mod plint og bærende bjælke. Det burde gøre, at endetræet ikke bliver stående i vand og at det tørrer hurtigere op.
Brikkerne havde jeg allerede, så omkostningen blev 0 kr, og det var meget hurtigt håndteret. Forhåbentlig har jeg forlænger levetiden lidt på mine stolper med denne løsning.
Tak for alle råd i tråden, selvom jeg i sidste ende valgte en egen løsning.
Senest redigeret:
Perfekt! Det var hvad jeg skrev i indlæg #6
Hele mit terrassebyggeri og udestue står på 10mm plast skiver.
Hele mit terrassebyggeri og udestue står på 10mm plast skiver.
Jeg deler ikke den holdning, jeg tror at rene (eller linoljade) træflader holder bedre end stolper rundt om malet med Beckers vinduesmaling.S sblixten sagde:
Vandfortyndbar alkyd, som det vel er tale om i dette tilfælde, er næppe det bedste, hvis man skal male en stolpe på alle sider.K kniv sagde:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Godt gået!
/W
/W
Nej!S sblixten sagde:
Dem som har adgang til trykluft, prøv at blæse i den ene ende af nyligt skåret brænde, når det er frisk og vådt, så bobler det i den anden ende.
På savværket tørrer man det nyligt skårede træ ved at koge det i hed damp op til 120° temp, og vandet i træet sprøjter ud af endetræet, der kommer mange kubikmeter væske fra en trætørrer!