Hej!

Jeg bygger tag over min terrasse. Taget bæres af fire stolper i forkanten. Stolperne består af limtræ 115x115mm og de hviler hovedsageligt direkte på soklerne (med tagpap imellem) men er også udskåret så de får støtte fra den forreste bærelinje, som også hviler på soklen.

Stolperne er malet med Beckers vinduesmaling plus, som ifølge producenten skal være godt til det, der skal males på alle sider. Enderne er også grundolieret.

Jeg troede, at tagudhænget ville beskytte stolperne godt mod regn, men har nu opdaget, at det ikke er tilfældet, da de bliver våde ved næsten hvert eneste regnskyl.

Jeg er nu bekymret for, at mine stolper vil rådne, og at jeg skulle have valgt trykimprægnerede stolper i stedet... Har lagt meget arbejde og penge i dette, men er bange for, at jeg har lavet en stor fejl.

Kan jeg få lidt input om det er tilfældet?

• Hvidmalet limtræstolpe med regndråber, monteret på bærende træstruktur. Stolpen er urjacket for ekstra støtte.
  • Hvidmalet træsøjle på terrasse, understøttet af træbjælke og hvilende på en betonlignende base med sort underlag; omgivet af træplanker.
Med den fastgørelse i bunden ser det ikke optimalt ud.
Du skal sørge for, at der ikke bliver stående vand/fugt nederst, som stolperne kan suge op.

Risikoen er der for fugtskader, ja. Det er godt, at du har lagt tjærepap imellem i det mindste. Limtræstolpen er i gran, så oliering hjælper ikke så meget. Gran har lukkede celler og suger ikke olie til sig. Det ligger på overfladen og beskytter. Det gælder altså om, at du holder øje med overgangen mellem stolpen og etagedækket.
Har selv bygget på samme måde, bare med trykimprægnerede limtræstolper, som er blevet malet.

Senest redigeret:
tak for utroligt hurtige svar!

Hvor slemt er det så?

Havde det bedste været at gøre præcis på samme måde bare med trykimprægnerede stolper?

Eller gjort på en helt anden måde?

Intet har evigt liv.....byg videre og vedligehold efterhånden bare. Om 15-20 år når det er meget råddent, så er det måske nogen anden, der må tage fat i det alligevel.........

• Synes
Alti
  • Laddar…

Bedste svar

Det er ikke godt med en tynd spalte mellem to trædele! Som skabt til vand at trænge ind med hjælp af kapillærvirkning og blive der. Det er bedre at have en spalte på nogle mm og bruge afstandsskiver at stille stolper på, så kan endetræ tørre hurtigt efter et regn.

• Synes
AndersPS og 1 anden
  • Laddar…
Det vigtige med almindeligt limtræ (gran) udendørs er, at det får mulighed for at tørre op, og at der ikke står vand efter en regnbyge. Det tåler regn, hvis det er malet, men ikke stående vand. Risikoen for dig er jo den stående samling mellem bjælkelag og stolpe. Der trænger vandet ind og har svært ved at tørre ud.

Overvej om det ikke er værd at lave det om med trykkede stolper. Trykket limtræ ser ikke ud til at være helt usædvanligt længere mod nord i Sverige. Her i det sydlige Sverige er det næsten umuligt at få fat i, når jeg købte Martinsson og Moelven (grossister) kan levere til handlen.
Træterrasse i opførsel ved rødt hus, med synlige bjælker og stolper af limtræ, omgivet af grønne træer og græsplæne i en have.

Endnu engang, mange tak for de hurtige svar!

Det er jo stolpens endetræ, der er det svage punkt, og det er svært at vedligeholde efterhånden, da den ligger mod plint og bærende bjælke.

Ikke så sjovt at skulle gøre det om, men jeg gør det hellere nu, før rækværket skrues i stolperne...

Det afgørende spørgsmål er, hvor meget bedre en trykimprægneret stolpe er sammenlignet med den nuværende løsning. Hvor mange år forlænger det levetiden med? Svært at svare på måske, men er det marginalt eller markant?

Hvis jeg gør det om med trykimprægnerede stolper, skal jeg så lave nogle ændringer i øvrigt eller fortsætte på samme måde?

Men hvad taler man om for tidsrammer? Man har bygget med almindeligt tømmer i alle tider før på både gode og dårlige måder. Det er jo ikke sådan, at det rådner og bliver ubrugeligt på et år direkte.......

S Stefan1972 sagde:
Men hvad taler man om for tidsrammer? Man har jo bygget med almindeligt træ i alle tider før, på både gode og dårlige måder. Det er jo ikke sådan, at det rådner til ukendelighed på et år direkte.......
Det er jo netop tidsrammerne jeg spørger efter, dvs. hvor mange år yderligere jeg får med en trykbehandlet stolpe. Er det marginalt er der vel ingen idé i at gøre det om. Men jeg mistænker, at det kan være mere end marginalt i dette tilfælde?

Det er ikke en sjov følelse at bygge noget og vide, at man har lavet en fejl, som vil gøre, at man ”snart” skal gøre det om.

At skulle skifte stolperne om 5-7 år når rækværket sidder der, føles ikke så tillokkende.

• Synes
wikmane
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
byggt
5-7 år er nok en ganske god vurdering, selv om jeg ville have satsat på et lidt højere tal.
Rådningen vil dog starte tidligere, men det tager sin tid, før det bliver gennemråddent.
Med trykimprægneret kan du mere end fordoble det tal.
Eller måske stolpesko under hver stolpe kunne være et alternativ, f.eks.
https://www.amazon.se/Alberts-212391-Stolpsko-höjdjusterbar-galvanisering/dp/B008HBXQVE/ref=pd_sbs_d_sccl_2_1/260-1921953-2252164?pd_rd_w=7H8q8&content-id=amzn1.sym.28b773d6-566b-4779-a10e-d87cbfa9e310&pf_rd_p=28b773d6-566b-4779-a10e-d87cbfa9e310&pf_rd_r=E6BGTJYRDRHQKKNKBDH7&pd_rd_wg=7dW9c&pd_rd_r=9880406d-f150-440d-b4fe-9ad5b8602b48&pd_rd_i=B008HBXQVE&psc=1
Edit: Eller denne
https://www.amazon.se/TRIBECCO-Stol...1b2-a168-2ffe173f1f12&pd_rd_i=B09FPTRCXQ&th=1

Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Overvej, om det ikke er værd at gøre om med trykkede stolper. Trykklaminat er tilsyneladende ikke helt usædvanligt nordpå i Sverige. Her i det sydlige Sverige er det næsten umuligt at få fat i, når jeg købte Martinsson og Moelven (grossister), som kan levere til handlen.
[billede]
Jeg ringede til min lokale byggemarked, og de havde trykkede limtræstolper 115x115 på lager, og jeg fik en god pris, så jeg slog til! Forhåbentlig giver det mig nogle yderligere bekymringsfrie år med terrassen.

Nu har jeg brug for råd til malingen. Gælder reglen om at vente et år med at male trykimprægneret træ også for limtræ?

Skal jeg male hele stolpen inkl. endetræ?

Farvetype?

Tak til alle øvrige i tråden, der hjalp mig med at nå frem til en beslutning. Trist at skulle gøre om, men det føles godt i sjælen.

Jeg må se, om jeg bruger mig af samme konstruktion/fastgørelse eller kombinerer de trykte stolper med en form for klods eller lignende.

Nogen stolpefod, der blev linket til ovenfor, tror jeg ikke får plads eller står stabilt, da plinterne er lidt ujævne i toppen.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Jeg har grunderet med indstriprimer, typ Caparols Unigrund eller Biltemas snickerigrund. Denne bider fast i træet ordentligt. Det har holdt i 25 år på de ældste trykte snedkerier, jeg har malet. Sikkert stærkere imprægnering dengang, men princippet er det samme. Hvad du maler ovenpå grunden spiller mindre rolle. Vælg samme farvetype som til huset.
De trykte limtræsstrænger er allerede udtørrede og burde kunne males direkte. Tør dem af med et eller andet opløsningsmiddel, typ lacknafta eller T-sprit først. Der kan være "fede" rester på dem.

Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Jeg har grundet med indstripprimer, typ Caparols Unigrund eller Biltemas snickerigrund. Denne bider sig fast i træet ordentligt. Det har holdt i 25 år på de ældste trykte snedkerier, jeg har malet. Sikkert stærkere imprægnering på den tid, men princippet er det samme. Hvad du maler på grunden spiller mindre rolle. Vælg samme farvetype som til huset.
De trykte limtræs stolper er allerede udtørrede og burde kunne males direkte. Tør dem af med noget opløsningsmiddel, typ laknafta eller T-sprit først. Der kan være ”fede” rester på dem.
Okay, jeg har en del ”Beckers Primex Trægrund” tilbage, men jeg måske anskaffer mig en bedre grundmaling.

Anbefaler du, at jeg maler præcis alle sider inkl. endetræ på limtræs stolperne, hvor vand kan blive stående, eller er der nogen del, som gør sig bedst uden maling?

Jeg så nu, at stolperne, der fandtes på byggemarkedet, var klassificeret NTR-B. Ville man ikke have ønsket at have haft AB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.