Hej!
Overvejer et altanrækværk (af en traditionel model)
Længden på et af rækværkerne er ca. 4m. (kræver 3 stolper?) (planlægger 3 rækværker med lignende udformning)
fx.
Overvejelser .: 1) Fastgørelse af stolper til altanen.
Eftersom underlaget er af plade, tagpap og isolering, er det 300 mm til træ/beton.
Dette skaber problemer med at fastgøre stolperne til "gulvet".
Har ikke besluttet om dette rækværk skal gå i vinkel, eller om det kun skal være en række (hvilket påvirker fastgørelsen nedenunder). Den ene side af rækværket vil blive fastgjort til væggen. (Ønsker stolpen så tæt på "gulvet" som muligt)
Hvilke muligheder har jeg?
2) Balksko til rækværk.
Nogle af rækværkerne sidder om vinteren på et ret udsat sted. Overvejer om der findes balksko, der gør det "enkelt" at løfte rækværket af om vinteren. (også lettere at evt. skovle sne...)
Hvilke balksko burde jeg vælge, så de ikke ruster? - (Ved lige nu ikke hvilken størrelse der ville passe)
Vil der opstå galvaniske strømme, hvis stolpen er imprægneret? (trykimpregneret indeholder en del metaller)
3) Stolpebelysning
Overvejer at sætte stolper også på de sider af altanen, hvor der ikke er noget rækværk. Men søger en hyggelig LED-belysning øverst. Nogle forslag?
4) Stolper til altanrækværket
Hvilke stolper holder længst? Bør man vælge en massiv stolpe. (og bore hul til el-træk)
5) Materiale til altanrækværket
Overvejer som sagt et altanrækværk af træ.
Hvad jeg forstår, er problemet med brædderne (overliggere/underliggere), at de skal males fra alle sider. (med risiko for, at fugt bliver fanget)
Spiller kvalitet nogen rolle? (eller er det et "umuligt" projekt - kun at skifte)
Kan imprægneret træ males?
Hvordan bør brædderne behandles (før maling)?