9,243 læst ·
26 svar
9k læst
26 svar
Støbe låg til drikkevandsbrønd
Netop det er den største grund til at støbe. Har lovet børnene at få lave håndaftryk. Og nu har jeg brugt flere dages arbejde og skal transportere dækslet 25 mil for at få det på plads, vil jeg ikke have det til at ligge på bunden i i det mindste 100 årS Stingray468 sagde:Det vil holde fint. Vi støbte et brønddæksel for 25 år siden med en diameter på ca. en meter, og som jeg husker det, lagde vi typisk 4 lige og krydsede armeringsjern i midten af kagen (7 cm tykt.) Holder fint endnu. Ridsede vores navne og årstal ind... måske ligger det i nogle hundrede år, hvem ved.
Rigtigt så slemt er det ikke med armeringen i midten. Det der sker er, at trækzonen flyttes til midten og trykzonen bliver 35 mm.mexitegel sagde:
En ting du skal tænke på er at lægge jernene som er langs kortsiden nederst og de som er langs langsiden øverst. Afslut jernene 50 mm fra betonkanten.
Jeg begynder mere og mere at indse, at jeg burde holde mig til mit fag som elektriker. Elhegn havde været en god løsningW witten sagde:
Ja, men levetiden afhænger af, at armeringen ikke ligger for tæt på overfladen noget sted.V Värmlandsmicke sagde:
Det er vel godt, at der også findes elektrikere, så vi har lys og bobler i boblebadet.
Det er netop der, jeg står nu. Med for overfladisk armering. Ellers er det armeret som bare fanden. Holder det længere, hvis jeg galvaniserer nettet? Skal tjekke prisen i morgen. Ellers må jeg genoverveje hele konceptet.W witten sagde:
-"At lave om er ikke at lave..."
Læg et lag armering dia 8mm centreret i låget i begge retninger, det vil garanteret holde, og du undgår den større risiko for, at armeringen ruster om 20 år.
Lyder mærkeligt, de største bevægelser burde rimeligvis være nærmest overfladen øverst/nederst.W witten sagde:
Styrken (for trækspændinger i underkant) bliver bedre med armeringen længst ned, men fysisk fungerer det lige godt med armeringen i midten, det bliver bare en mindre trykzone og indre hævarm og dermed lavere styrke, men i dette tilfælde med små spændvidder og momenter vil det være mere end tilstrækkeligt.
Jeg er bange for, at låget ikke kommer til at ligge plant med underlaget. Egentlig ville jeg støbe det på stedet, men brønden ligger elendigt til.Ingenjören sagde:
Styrken (for trækspændinger i underkanten) bliver bedre med armeringen længst nede, men fysisk fungerer det ligeså med armeringen i midten, det bliver blot en mindre trykzone og indre arm og dermed lavere styrke, men i dette tilfælde med små spændvidder og momenter vil det være mere end tilstrækkeligt.
Spændvidde på 700mm er ingenting, men ligger låget på tre hjørner, ved man slet ikke, hvor belastningen bliver..?
Klik her for at svare