9,243 læst ·
26 svar
9k læst
26 svar
Støbe låg til drikkevandsbrønd
Hej! Jeg har kastet mig ud i at støbe et låg til min vandbrønd. Hullet er rektangulært og 1400x700 mm. Det bør veje lidt, så derfor syntes jeg beton var mere passende end fx dørkplade eller aluminium.
Jeg har lavet formen med 70 mm dybde og låget vil have 30 mm overlæg på siderne og have hængsler. Låget vil veje ca. 150 kg, så jeg har lavet et armeringsnet i to niveauer for at det skal holde.
Men: Armeringen ligger kun maks. 14 mm ind i betonen, og jeg læser nu, at det bør ligge mindst 20 mm inde. Bliver det et problem? Og hvordan løser jeg det i så fald uden at skulle tænke helt om?
Taknemmelig for alle svar!
Mvh Glad håndværker inden for "forkert" genre
Jeg har lavet formen med 70 mm dybde og låget vil have 30 mm overlæg på siderne og have hængsler. Låget vil veje ca. 150 kg, så jeg har lavet et armeringsnet i to niveauer for at det skal holde.
Men: Armeringen ligger kun maks. 14 mm ind i betonen, og jeg læser nu, at det bør ligge mindst 20 mm inde. Bliver det et problem? Og hvordan løser jeg det i så fald uden at skulle tænke helt om?
Taknemmelig for alle svar!
Mvh Glad håndværker inden for "forkert" genre
Armeringen bør ligge i den nedre halvdel af højden, fordi det er der betonen udsættes for trækbelastning, når låget løftes. I midten gør den ingen nytte mere end hvis det er sprækningsarmering - så underkant armering typ 25 mm fra bunden på formen burde blive godt.
Eftersom jag "bara" är elektriker och inte har en aning om det här så tänkte jag ta i lite extra. Men det skulle jag alltså inte gjort?mexitegel sagde:
To lag er ikke forkert på nogen måde, bare de ikke ligger for lavt, da de så ikke beskyttes af betonen og begynder at ruste og dermed bliver større, hvilket får betonen til at revne.
Det er grundlæggende ret enkelt;
Beton er meget god til at tage trykkræfter, men helt værdiløs på trækkræfter, så revner det. Netop derfor bidrager en armering i midten ikke til styrken, da der er i princippet 0 kræfter. Derimod fungerer det godt for et armeringsnet, hvis formål er at forhindre revnedannelse.
Med en øvre og nedre armering får du et dæksellåg der tåler kræfter i begge retninger.
Det er grundlæggende ret enkelt;
Beton er meget god til at tage trykkræfter, men helt værdiløs på trækkræfter, så revner det. Netop derfor bidrager en armering i midten ikke til styrken, da der er i princippet 0 kræfter. Derimod fungerer det godt for et armeringsnet, hvis formål er at forhindre revnedannelse.
Med en øvre og nedre armering får du et dæksellåg der tåler kræfter i begge retninger.
Tak for et godt svar. Det stemmer med min teori.
Jeg har tænkt mig at vikke over låget, så derfor har jeg brug for to lag armering. To lag på 25mm ind kommer til at ligge næsten tæt mod hinanden, hvis låget er 70 tykt. Tror du, man kan forsinke armeringen?
Jeg har tænkt mig at vikke over låget, så derfor har jeg brug for to lag armering. To lag på 25mm ind kommer til at ligge næsten tæt mod hinanden, hvis låget er 70 tykt. Tror du, man kan forsinke armeringen?
Har svært ved at tro, at du ikke ville klare dig med et lag. Der findes også anbefalinger om mindste afstand mellem lagene. Vil du nørde ned i det, er denne publikation god: https://www.begroup.se/fileadmin/us...roschyrer/BE_Armeringshandboken_2017_webb.pdf
Selve knuden i hængslerne sidder allerede fra før. Jeg har boret rundstokke ind i træet fra siden i formen, som jeg skal bore ud og sætte skruerøjer fast på hver side af "knuderne". Så bolt igennem. Problemet er nu, at jeg har brug for begge lag armering for at få det både over og under skruerøjerne. Så rækker højden på låget ikke til.S Stolsben sagde:
Lost 2020. 
Som jeg svarede i et andet indlæg, vil jeg have armering både over og under boltene/skruerne, der bliver hængslerne. Og nu, når jeg har lavet nettet i to rækker, VIL jeg ikke lave det om..mexitegel sagde:
Men godt svar. Mange tak!
Det vil holde fint. Vi støbte et brønddæksel for 25 år siden med en diameter på ca. en meter, og som jeg husker det, lagde vi typisk 4 lige og krydslagte armeringsjern i midten af kagen (7 cm tykt.) Holder fint endnu. Ristede vores navne og årstal ind... måske ligger det nogle hundrede år, hvem ved.V Värmlandsmicke sagde: