Hej,
Jeg har konstrueret en trappe af leca-blokke (se billede), og skal nu støbe betontrin til denne.
Længden på trinnet bliver 1m, med en bredde på 30cm og jeg havde tænkt mig en tykkelse på 4,5cm (form opbygget af reglar 4,5cm).
Jeg havde tænkt at armeret med 3 armeringsjern (8mm) på længden, med jævne mellemrum.
Jeg havde tænkt at bruge almindelig grovbeton, og undrer om denne konstruktion holder?
Trappetrinet hviler på lecablokke med en bredde på 20cm i hver ende. Den frie overflade bliver da 60cm.
Udendørs trappe under opbygning, konstrueret af leca-blokke mod en husmur. Trinene mangler betondækning og er stablet i trinvis formation.
Taknemmelig for svar.
Alternativt havde jeg tænkt at bruge trykimprægneret træ 45x145mm, som jeg skruer fast i lecablokkene.

Hilsener
Knallen

Meget formning bliver det, hvis du skal støbe, spring det over. Puds ydersiden op og jævn Lecan. Derefter trin af trykbehandlet. min 45 tykke, bredde må du se, hvad det kan blive for at dække.

• Synes
Filip47
  • Laddar…
Jeg ved ikke sikkert, men 45mm beton føles spinkelt på 1m.

B
Tror 45mm holder, men jeg ville have gjort den tykkere (typ 70mm for at have margin). Jeg har i hvert fald en bænk, der står udendørs med 45mm, som har holdt i mange år.

Det kan måske blive større belastning på en trappe, min bænk står jo ubelastet mest.

Armeringen skal ligge et antal cm ned for at beskytte mod rustangreb. Det bliver sværere at få til, hvis du kun har 45mm at arbejde med.

Tænk på at glat beton bliver meget glat om vinteren.

Hej, og tak for svaret!

Jeg vil støbe med kun én og samme støbeform, så det tager lidt tid. Regner med at støbe et trappetrin hver anden dag. Provisoriske brædder i mellemtiden.

Tror I, det er tilstrækkeligt, hvis jeg øger tykkelsen fra 4,5 til 6 cm (6 x 30 x 100 cm) og bruger armeringsjern med dimensionen 10mm i stedet for 8mm. Jeg havde også tænkt mig at bruge beton med højere styrke C32/40 i stedet for C20/25.

Det vil nok se bedre ud med støbte trappetrin end alternativet med trykimprægneret, da huset er et pudset hus.

Taknemmelig for kommentarer,
Venlig hilsen
//Knallen

Bliver nok bedre med 6 cm, og så lægges jernene ca. 2 - 2,5 cm fra bunden, det er nedbøjningen, der skal hindres. Så det med pudset hus, så er jeg enig i udseendet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.