Hej,
Jeg overvejer at lægge gulv på loftet for at udvide opbevaring.
Hvis jeg skal kunne bære kasser osv. op og ned sikkert, kræves der en sikker trappe/stige.
I dag har jeg en loftstrappe, der foldes ned fra en lem i loftet, lignende denne:
https://www.hornbach.se/p/vindstrap...alwayson_assortment.bau.smartbidding.product…
Den løsning er jo smart, men meget ustabil, smal osv., hvis jeg skal kunne tage mig op og ned med ting i hænderne. Jeg har ikke plads til en permanent trappe, så det skal være en lignende løsning, men mere stabil. Eller, som jeg har set i køkkener, hvor en stige går i en skinne, som man kan vinklet ud, når man skal hente ting i skabe højt oppe. Der burde jo findes samme løsning, men mere stabil!?
Kender nogen af jer til en smart løsning?
Mvh
Jeg overvejer at lægge gulv på loftet for at udvide opbevaring.
Hvis jeg skal kunne bære kasser osv. op og ned sikkert, kræves der en sikker trappe/stige.
I dag har jeg en loftstrappe, der foldes ned fra en lem i loftet, lignende denne:
https://www.hornbach.se/p/vindstrap...alwayson_assortment.bau.smartbidding.product…
Den løsning er jo smart, men meget ustabil, smal osv., hvis jeg skal kunne tage mig op og ned med ting i hænderne. Jeg har ikke plads til en permanent trappe, så det skal være en lignende løsning, men mere stabil. Eller, som jeg har set i køkkener, hvor en stige går i en skinne, som man kan vinklet ud, når man skal hente ting i skabe højt oppe. Der burde jo findes samme løsning, men mere stabil!?
Kender nogen af jer til en smart løsning?
Mvh
Vi har en pladssparende "sparetrappe" eller luksuriøs loftstige, hvad man nu vil kalde det, op til ovenpå. Det er en fast trappe, men stejl og man skal gå med den rigtige fod først. Trappehullet i bjælkelaget er ca. 1x2 m. Det er meget besværligt at bære ting op, især hvis "tingene" er af typen flyttekasse. Den eneste måde er at balancere dem på hovedet. Så, hvis tingene, der skal op, er af typen en bog, en vase eller et par sko, som man kan tage i den ene hånd, så fungerer det, men ikke for større og tungere ting. Så må man have en rigtig trappe, eller installere en kran eller talje, så man kan hejse ting op og ned i en kurv, eller altid være 2 personer - en nede og en oppe til at sende tingene.
Oldboy sagde:
Vi har en pladsbesparende "spartrappe" eller luksuriøs loftstige, hvad man nu vil kalde det op til overetagen. Det er en fast trappe, men stejl, hvor man skal gå med den rigtige fod først. Trappehullet i bjælkelaget er ca. 1x2 m. Det er meget besværligt at bære ting op, især hvis "tingene" er af typen flyttekasse. Den eneste måde er at balancere dem på hovedet. Så, hvis tingene der skal op er af typen en bog, en vase, eller et par sko, som man kan tage i den ene hånd, så fungerer det, men ikke for større og tungere ting. Så skal man have en rigtig trappe, eller installere en travers eller blok og talje, så man kan hejse ting op og ned i en kurv, eller altid være 2 personer - en nedenfor og en ovenfor.
Hej,Oldboy sagde:
Vi har en pladsbesparende "spartrappe" eller luksuriøs loftstige, hvad man nu vil kalde det op til overetagen. Det er en fast trappe, men stejl, hvor man skal gå med den rigtige fod først. Trappehullet i bjælkelaget er ca. 1x2 m. Det er meget besværligt at bære ting op, især hvis "tingene" er af typen flyttekasse. Den eneste måde er at balancere dem på hovedet. Så, hvis tingene der skal op er af typen en bog, en vase, eller et par sko, som man kan tage i den ene hånd, så fungerer det, men ikke for større og tungere ting. Så skal man have en rigtig trappe, eller installere en travers eller blok og talje, så man kan hejse ting op og ned i en kurv, eller altid være 2 personer - en nedenfor og en ovenfor og langa.
På grund af pladsen kan jeg ikke have en permanent trappe, så der skal bruges en smart løsning. I dag har jeg en traditionel loftstrappe med lem, men den er ikke så stabil, når jeg skal bære kasser op og ned ad den.
Måske en løsning, der ligner disse?
https://www.instagram.com/reel/DMYHJH_oe5x/?igsh=MXR1bWNzYmh5Y2Eycw==
Men jeg kigger her for at se, om nogen kender til et godt forslag til en løsning!?
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 606 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,606 indlæg
Jeg har en loftlem med trappe lignende den i linket i første indlæg. Anvender loftet til opbevaring. Flyttekasser behøver ikke bæres op, man stiller dem på trappen og skubber dem foran sig, indtil de er oppe (og omvendt når de skal ned). Det letter, hvis der er plads deroppe i trappens forlængelse (dvs. undgå at permanent stable ting lige der). Jeg har også sat et håndtag oppe på loftet, som letter det at komme op, efter at man er kommet højt på trappen.
Hvis din loftstige virker mere ustabil end tingene du linker til fra Instagram, så må den være totalt forkert installeret. Jeg har haft en sådan luge i omkring 10 år og valgte netop denne type, fordi den er meget mere stabil end løse stiger, der hægtes på en krog osv.
Men en direkte forudsætning for, at din loftstige bliver stabil, er at den er skåret til i den rigtige længde. Det gælder begge ben. De fleste gulve er ikke så jævne, som man tror, så hvis den kun står på det ene ben, vil den føles ustabil.
Man skal købe denne type stige lidt for lang. Derefter står der i instruktionen, hvordan man skal måle og skære stigen til.
Godt tip med et håndtag eller lignende, der hvor man kommer op også.
Men en direkte forudsætning for, at din loftstige bliver stabil, er at den er skåret til i den rigtige længde. Det gælder begge ben. De fleste gulve er ikke så jævne, som man tror, så hvis den kun står på det ene ben, vil den føles ustabil.
Man skal købe denne type stige lidt for lang. Derefter står der i instruktionen, hvordan man skal måle og skære stigen til.
Godt tip med et håndtag eller lignende, der hvor man kommer op også.
Bredden på lofttrapper og loftlemme begrænses ellers oftest af, hvor bredt det er mellem bjælkerne i loftbjælkelaget. I moderne huse er det oftest kun 555mm tilgængeligt, og det er smalt uanset hvilken løsning på lem og trappe der vælges. Løsningen i så fald er at ombygge en bjælke, så det bliver muligt at montere en bredere lem og trappe.
Ok, det var god info. Det tænkte jeg ikke på….PNO sagde:
Bredden på vindsstegar och vindsluckor begrænses i øvrigt oftest af, hvor bredt det er mellem bjælkerne i vindsbjælkelaget. I moderne huse er det oftest blot 555mm tilgængeligt, og det er smalt uanset, hvilken løsning på luge og stige der vælges. Løsningen i så fald er at veksle en bjælke af, så det går at montere en bredere luge og stige.
Men stigen kan være bredere, men selve lugen følge vindsbjælkelaget.
Nogen der har tips til god løsning?
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 606 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,606 indlæg
Trinene ryger jo op på loftet med lemmen, så trinene skal være smallere end lemmen.A _ametist_ sagde:
Min lem er 60 cm bred og trinene godt 40 cm. Men jeg har et ældre hus (1963) hvor jeg satte dette ind efterfølgende; har cc 90 mellem tagspærene og ingen ekstra bjælker imellem, så bredden var ikke noget problem (måtte dog tømre lidt med ekstra reglar for at have noget at fæstne det i; ville også have lemmen symmetrisk i loftet).
Ja, det er derfor jeg leder efter en alternativ løsning.Magnus E K sagde:
Stigen ryger jo op på loftet med lemmen, så stigen skal være smallere end lemmen.
Min lem er 60 cm bred og stigen godt 40 cm. Men jeg har et ældre hus (1963) hvor jeg har installeret dette efterfølgende; har cc 90 mellem tagstolene og ingen ekstra bjælker i mellem, så bredden var ikke noget problem (jeg måtte dog snedkerere lidt med ekstra regler for at have noget at fastgøre den i; ville også have lemmen symmetrisk i loftet).
Der findes jo alternativer som disse, hvor lemmen ikke nødvendigvis bestemmer stigens bredde - den kan med en smart løsning blive bredere...
https://www.instagram.com/reel/DMYHJH_oe5x/?igsh=MXR1bWNzYmh5Y2Eycw==
Men findes der også andre alternativer, som måske er endnu bedre? Nogen der ved?
Klik her for at svare