2,350 læst ·
13 svar
2k læst
13 svar
Spring vandbåren gulvvarme over i badeværelse?
Hej
Jeg vil lægge vandbaseret gulvvarme i hele huset. Men om sommeren vil det jo ikke blive brugt, og så får man ingen varme på badeværelset.
Jeg fik forslaget om at droppe vandbaseret og i stedet lægge el-varmekabler netop i badeværelset. Så kan man styre det, som man vil og når man vil. Badeværelset ligger midt i huset med isolering både i loft og gulv, så der kommer ikke nogen direkte kulde derfra. Gulvet bliver opbygget med ca. 200 mm isolering (samme som de øvrige gulve). Mindst 170 mm i hvert fald. Og loftet efter samme princip. Væggene er af sten undtagen ved døren, hvor der skal opbygges en ny væg.
Badeværelset bliver ca. 4m².
Jeg vil lægge vandbaseret gulvvarme i hele huset. Men om sommeren vil det jo ikke blive brugt, og så får man ingen varme på badeværelset.
Jeg fik forslaget om at droppe vandbaseret og i stedet lægge el-varmekabler netop i badeværelset. Så kan man styre det, som man vil og når man vil. Badeværelset ligger midt i huset med isolering både i loft og gulv, så der kommer ikke nogen direkte kulde derfra. Gulvet bliver opbygget med ca. 200 mm isolering (samme som de øvrige gulve). Mindst 170 mm i hvert fald. Og loftet efter samme princip. Væggene er af sten undtagen ved døren, hvor der skal opbygges en ny væg.
Badeværelset bliver ca. 4m².
jo den tanke har også slået mig, men jeg tror, det bliver overkill. Tanken var også at slippe for tykkelsen på rørene. Men det går at lave reglarne lidt smallere da det er kun 1,7 i længde.4 4321 sagde:
Tja, jeg ville ikke vælge varme fra på et stengulv, men givet elpriserne ville jeg ikke have el-gulv året rundt, men satset på vandbåren. Nu har jeg solceller, så jeg kan unde mig varme om sommeren med. Værd at tænke på er også, at det tørrer hurtigere, når man har bruset, og dermed mindsker risikoen for at glide.Dr Benz sagde:
Ja. Optørringen er også en sag. Men med fornuftig ventilation burde det stadig være okay. Erstatter selvfølgelig ikke, men gulvet tørrer sikkert hurtigere alligevel, end hvis der står en masse fugt i luften i badeværelset.4 4321 sagde:Tja, jeg ville ikke vælge varme fra på et stengulv, men givet elpriserne ville jeg ikke have el-gulv året rundt, men derimod satset på vandbåret. Nu har jeg solceller, så kan forkæle mig med varme om sommeren også. Værd at tænke på er også, at det tørrer op hurtigere, når man har bruset og derved mindsker risikoen for at skride.
Fortsæt bare med at cirkulere vand i gv-systemet om sommeren (med varmen slukket), så får du en grundvarme, der gør, at gulvet ikke føles koldt, selvom du har klinker. Varmes hele kælderen op på sådan vis om sommeren.
Ah. Rigtig smart. Kan man forestille sig, at gulve, der får meget sol på sig i løbet af dagen, kan opvarme slangerne og på den måde trække varmen ind i systemet og senere udjævne det mod øvrige slanger. Ligesom et ftx-aggregat med luften?MathiasS sagde:
ja så fungerer det hos mig i hvert fald.Dr Benz sagde:
vil man have et varmt badeværelsesgulv duger det ikke, men hvis man er tilfreds med at undgå et iskoldt gulv så går det.
Har både vand og el i badeværelset, begge indstøbt i flydespartel med 10mm klinker ovenpå. Har endnu ikke haft behov for at tænde for el-slyngerne en sommer faktisk… Klinkerne har ikke føltes kolde og har ikke haft problemer med optørringen, har pax-ventilator samt badekar. Badeværelset ligger i midten på overetagen, 1-planshus med kælder.
Klik her for at svare