Har nu formået at regne ud, hvor mange brædder, og hvordan det første og sidste skal kappes.
Samt startet med 3 brædder. Det var 3 loftsdåser, der skulle passeres der.
Dette er i et rygåstag, hvor det bliver 1,5 bræt bredt horisontalt i kippen, hvor loftsdåserne sidder, og ellers 27 graders hældning.
Det bliver lidt puslespil at få brædderne til at mødes pænt i kippen, 90-27 = 63 grader at save.
Så må man indstille klyvesaven på 27 og stille brættet på højkant, når man saver, plus have et bræt bagved, for ellers tager støtten i aluminium i savklingen.
Overvejer at indlevere 4 brædder hos det lokale snedkeri og få dem fræst.
Og angående sømningen, så fungerer det. Nogle gange må jeg knipse sømpistolen af, når den er kommet for langt tilbage, dvs. hvor noten skal komme på næste bræt. Gør om gør rigtigt.
Nogle gange kan man se halve hovedet, en enkelt gang hele.
Hvis jeg havde været professionel snedker, havde jeg piftet i midten af sporet og ladet maleren duppe i.
Som det er nu, er det lidt småtteri.
MrTim: det var jo en interessant ide!
Mener du, at du skød T-Dyckert gennem hullet på clipset? Jeg kan forestille mig, at det er lidt krux at sigte der...
Eller skød du bare på alligevel, så gjorde dyckerten et nyt hul i clipset?
Jeg skød bare på, var ingen problemer med at komme igennem.
Held og lykke.
35 mm dyckert i position blå bliver bedst.
Ulempen er, at du skal gå bagefter og slå dyckerten i med en spikjagare (hedder det sådan?).
Men det kan gøres bagefter i én omgang, når hele loftet er oppe.
Dyckerthullerne kan næsten ikke ses i vinklen mellem bræt og fjeder.
At sømme "midt på" brættet synes jeg er synd. Det ser grimt ud, hvis sømrækkerne ikke er perfekt linjerede.
Så plejer jeg i hvert fald at gøre. Har aldrig holdt en sømpistol. Motion er sundt
Okay, jeg har kørt halve rygningstaket på grøn i dag.
Lidt tricky i begyndelsen, inden man har kørt sig ind.
For når man vinkler pistolen så når stiften der slår i dyckerten jo ikke lige så langt frem, så skal man jo justere indsatsdybden, og ændrer man så vinklen, så bliver det tosset, så måske 5-10 søm har jeg fået purre i efterfølgende, men det er jo ikke verdens ende.
Og lige så mange til har jeg klemt af med sidafbidere og gjort om.
Og i 90% af tilfældene så dækkes hele dyckertskallen af næste bræt, nogle gange ser man halvdelen, men har ikke formået at misse så meget at hele dyckerten er synlig... endnu...
Gammel tråd, men oplevede samme problem nu, hvor taget skulle sømmes. Min far havde et enkelt trick til at sætte sømmene skjult, som jeg tænkte at dele: vend planken, så I har noten mod jer i stedet for fjer, og søm i notens overkant:
Så vil fjer på næste planke skjule sømmet.
Har sat sådan i det andet rum (havde nået at sætte i det første ifølge grøn, inden han kom og rystede på hovedet...) og det var både enkelt og pænt.
Ha' det godt!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.