28,895 læst ·
20 svar
29k læst
20 svar
Sporpanel - 4019 - skjult sømning?
En anden tanke, har læst på forummet at man ikke skal bruge for lille dyckert.
I dette tilfælde vil panelet blive sømmet på en 28/70 lægte.
15+25 = 43mm
Ingen mening i at bruge 50mm dyckert så? I hvert fald ikke hvis man skal sømme direkte ned, ehm... op.
Men hvis man skal skråne, ja så er det vel en anden sag.
Hvis man skråner ifølge den grønne streg, så dækker den næste brædde jo det hoved. Men det er måske besværligt?
Nogen må have gjort dette før, giv mig lidt tanker, er I venlige.
I dette tilfælde vil panelet blive sømmet på en 28/70 lægte.
15+25 = 43mm
Ingen mening i at bruge 50mm dyckert så? I hvert fald ikke hvis man skal sømme direkte ned, ehm... op.
Men hvis man skal skråne, ja så er det vel en anden sag.
Hvis man skråner ifølge den grønne streg, så dækker den næste brædde jo det hoved. Men det er måske besværligt?
Nogen må have gjort dette før, giv mig lidt tanker, er I venlige.
Hej,
Jeg satte det panel i loftet med Gapros panelclips (Google det, så ser du billeder). Bliver helt usynlige, findes i både skrue- og søm-varianter, skruevarianten er kanon. Sømmet kan ikke slås helt ind uden drivdon, medmindre man vil slå panelen i stykker, og det tager tid, hvis der er meget panel. Jeg købte en længere skrue til clipsene, syntes den der fulgte med var kort. De er ikke vildt billige, men jeg så, at Biltema har en variant, der er ~halvpris sammenlignet med Gapros på Bauhaus.
Men du får ikke brug for sømpistolen, dog en god skruemaskine ....
/R
Jeg satte det panel i loftet med Gapros panelclips (Google det, så ser du billeder). Bliver helt usynlige, findes i både skrue- og søm-varianter, skruevarianten er kanon. Sømmet kan ikke slås helt ind uden drivdon, medmindre man vil slå panelen i stykker, og det tager tid, hvis der er meget panel. Jeg købte en længere skrue til clipsene, syntes den der fulgte med var kort. De er ikke vildt billige, men jeg så, at Biltema har en variant, der er ~halvpris sammenlignet med Gapros på Bauhaus.
Men du får ikke brug for sømpistolen, dog en god skruemaskine ....
/R
Søm synligt ifølge rød markering, der er ingen fornuftig person der tænker på disse minimale huller når taget er på plads. Skal du hvidlasere kan du jo også lægge lidt blød fugemasse eller spartelmasse i hvert hul så er de definitivt væk derefter.
Jeg har skruet med clips i huset herhjemme. Det tager frygteligt lang tid og sammenlignet med det sømpistolrede loft på landet med synlige søm synes jeg merværdien er minimal eller ikke-eksisterende. Har du desuden granpanel (Hvilket jeg håber du har for det bløder mindre/intet i knasterne) så er loftet alligevel fyldt med små sorte prikker/knaster - sømmene forsvinder i mængden og ses kun når man står lige under og kigger op.
Jeg har skruet med clips i huset herhjemme. Det tager frygteligt lang tid og sammenlignet med det sømpistolrede loft på landet med synlige søm synes jeg merværdien er minimal eller ikke-eksisterende. Har du desuden granpanel (Hvilket jeg håber du har for det bløder mindre/intet i knasterne) så er loftet alligevel fyldt med små sorte prikker/knaster - sømmene forsvinder i mængden og ses kun når man står lige under og kigger op.
MathiasS: Tak for at du svarer men... Det er færdigmalet, dækkende malet, hvid panel.
Havde ikke tænkt mig at lasere eller male det efterfølgende.
SBH: ok, du har stadig ikke svaret. Så enten er det ikke så indlysende for dig eller også er du bare irriterende, siden du ikke kan ofre nogle flere tastetryk.
Havde ikke tænkt mig at lasere eller male det efterfølgende.
SBH: ok, du har stadig ikke svaret. Så enten er det ikke så indlysende for dig eller også er du bare irriterende, siden du ikke kan ofre nogle flere tastetryk.
Med 16g dyckert og malet panel havde jeg slået den ifølge din rosa streg. Den sidder garanteret fast selv med rent islåede dyckert. Og da panelets forsænkede spor i spunten giver en vis skygge, ses det minimalt.
Er du usikker, så slå fast en stump og forsøg at trække den ud med håndkraft, så ser du, hvor hårdt den sidder.
Er du usikker, så slå fast en stump og forsøg at trække den ud med håndkraft, så ser du, hvor hårdt den sidder.
Endnu bedre situation! Skyd op med pistolen, dup lidt maling i hvert sømhul. Klart. Det vil ses endnu mindre end hvis det var laseret.JOW sagde:
Jeg vil ikke argumentere for det ene eller det andet, bare påpege at når loftet først sidder der, så er der ingen, der ser sømmene. Ikke engang dig selv.
Det eneste måde at skjule dykkerten er at lægge den ved grøn, men der er det hårfint at den lander korrekt, hvis den lander lidt længere ud i underkanten får du ikke næste bræt ind. Har du kigget på sådanne "tagclips?" du får en helt skjult fastgørelse, jeg købte dem hos byggmax eller jula hvis jeg ikke husker helt forkert. edit: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-22934.aspx bare placere og gå på med dykkertpistolen.
Senest redigeret:
MrTim: det var jo en interessant idé!
Mener du, at du skød T-Dyckert gennem hullet på clipset? Jeg kan forestille mig, at det er lidt tricky at sigte der...
Eller skød du bare alligevel, og så lavede dyckerten et nyt hul i clipset?
Mener du, at du skød T-Dyckert gennem hullet på clipset? Jeg kan forestille mig, at det er lidt tricky at sigte der...
Eller skød du bare alligevel, og så lavede dyckerten et nyt hul i clipset?
