Skal sætte reparationsgips op udenpå træpanel og har fjernet alle gulvlister og karme til døre og vinduer. Alle lister er gamle og fine, så dem vil jeg bruge igen. Da gipsen bygger 6mm, tænkte jeg på at købe trælister i samme bredde og sætte mod vindues- og dørkarmen og derefter sætte listerne på igen. Men hos min byggehandler havde de kun en liste, der var 8mm. Det er en forskel på 2mm, men spørgsmålet er, om det gør noget? Men så kan jeg jo synes, at der burde findes lister på 6mm, for jeg antager, at jeg ikke er alene om at fjerne gulvlister, vindues- og dørkarme, før man gipsplader?

P
Kør på bare..

Det lyder godt. Ellers overvejede jeg evt. at høvle dem ned til 6mm, men hvis det ikke er nødvendigt, undgår jeg det gerne.

Hvis listerne er skålformede/nedsunkne på bagsiden, ses små niveauforskelle ikke, hvis listerne er plane, kan der opstå en sprække mellem foder og liste. Men sprækker kan jo fikses med spartelmasse inden maling.

Forene er glatte og cirka 10 cm brede.

Det vil sandsynligvis ikke bemærkes, 6 mm på pallen i byggemarkedet bliver nemt 7 mm på en lidt ujævn overflade. Er listerne så 10 cm brede, er det intet problem at skjule en millimeter. Det er bedre, at dine udskæringer er nogle mm for tykke end for tynde i dette tilfælde.

Prøv på den ene side af vinduet, inden du begynder at høvle og besvære dig.
Tuta å kör..

Et alternativ kan være at skaffe 6 mm MDF, som du saver ud strimler i "listbredd" fra.

P
Endnu hellere; Skid i ROT-gipsen og kør med 13 mm gips i stedet. "Problemet" med listerne består, men gipsningen bliver lettere og pænere.

ACME sagde:
Endnu hellere; Skid i ROT-gipsen og brug 13 mm gips i stedet. "Problemet" med listerne forbliver, men gipsningen bliver lettere og pænere.
ROT-gipsen er allerede købt, og nu også de 8mm tykke lister, så det bliver til at gøre det bedste ud af dette.
Men jeg har flere rum at gøre, så jeg undrer mig over, hvorfor almindelig gips er bedre? Og er der nogle ulemper ved at bruge almindelig gips?

Almindeligt gips er nok lidt tungere at bære på, men det plejer at blive billigere og en tand glattere hvis der er meget ujævnt bagved.
Renoveringsgipset har den ulempe, at det plejer at blive lidt grimt rundt om skruerne, mens almindeligt gips bedre skjuler dem.
Har du flere rum at lave, så synes jeg du kan overveje almindeligt gips.
Et smidigt alternativ er 90 plader i stedet for 120, så bliver det dyrere igen, men utrolig meget nemmere at bære og sætte op.
Angående listerne, så tror jeg det bliver godt med 1 mm tykkere udsparinger end hvad gipset er.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.