Hej,
jeg er ny her og håber at få svar fra dem, der ved mere end jeg.
Jeg står over for kælderprojektet i mit 100 år gamle skrånende hus. Tidligere ejere har i al deres iver malet plastmaling på væggene (for længe siden), og jeg har besluttet mig for at fjerne den. Jeg prøvede med damp og skraber og indså, at det er pudsen, der skal ned, ganske enkelt. Eller hvordan man ser det... Nå ja. Efter at have givet mig i kast med en første overflade med hammer og mejsel er det tydeligt, at visse områder er meget porøse, og pudsen falder forholdsvis let af i små flager, mens den sidder godt på andre dele. Mine spørgsmål er så:
For at væggen skal kunne ånde igen, har jeg brug for at fjerne malingen overalt, eller kan man lade den sidde på visse partier, hvor pudsen alligevel er god, hvis den tages af rundt omkring? Kan man "perforere" malingen på disse områder for at sikre, at den ikke lukker helt til? Eller skal jeg bare fjerne det hele, når jeg alligevel er kommet i gang?
Huset er et skånsk lerstenhus, og pudsen er ret "sandet". Når jeg kommer lidt ind, bliver den fastere igen, men hvordan binder man, inden man pudser, og hvilken puds kan der tænkes at være brugt tidligere?
Jeg har gennempløjet en del tråde men ikke fundet svar på disse spørgsmål, så hvis nogen føler sig kaldet, siger jeg tak!