Jeg er opmærksom på, at spørgsmålet har været oppe i et antal tråde før - og dem har jeg studeret, før jeg satte i gang med mit projekt at støbe køkkenborde i beton. Første forsøg måtte kasseres, andet forsøg blev OK, men ikke perfekt, så nu har jeg lidt overvejelser, inden jeg går i gang med næste plade!

Jeg støbte med Finja ekspanderbeton (fin) i formspånplade, som jeg stillede på et ret kraftigt køkkenbord. Vandede godt i starten og lod pladen ligge under plastik i fire døgn (normal indendørs temperatur, omkring 20 grader). Det første, der slog mig, var, at der var meget bobler på det, der skulle blive oversiden - vi snakker næsten præstost her! Dette til trods for, at det som sagt var ekspanderbeton og trods en del bankning på formen. Kan den store mængde bobler skyldes for tynd blanding af beton? Nogen mente, at man bør lægge et ret tyndt lag i bunden og trykke til, inden man fylder videre med beton. Kan det være noget? Jeg hældte bare lige ned i formen, fyldte til halvdelen, i med armering og så den anden halvdel. Er der nogen, der har andre gode idéer? Nu gik hullerne at "spartle" igen, men det bliver ikke en perfekt overflade, da cementen i hullerne har tendens til at blive lysere end betonen som helhed, når den er slebet.

Et endnu værre problem var, at pladerne på en eller anden mærkelig måde bøjede sig, som jeg tror EFTER at jeg havde taget dem ud af formen og lagt dem på celleplastplader på et ikke helt plant trægulv. Den første tog jeg ud af formen efter fire-fem døgn, den anden efter måske otte-ni døgn. Jeg lod dem ligge på gulvet nogle dage, mens jeg sleb dem. Da jeg så lagde vaterpasset over, var de blevet noget bananformede. Er det muligt - at de stadig ikke er gennemhærdede nok efter en god uge? Hvad kan ellers være problemet?

Til sidste kunne jeg konstatere, at det der med at slibe beton ikke var nogen enkel sag. Pokkers hvor hårdt! Trods et evigt vådslibning med forskellige grovheder, både med excenter og i hånden, fik jeg ikke fjernet mere end det yderste lag. Den bølgethed, der blev af formspånpladen, ses i sidelys nu, når den er blank. Jeg havde en tanke om at diamantslibe med vinkelsliber, men turde ikke give mig på det. Kan det være en bedre idé at støbe mod f.eks. en MDF-plade, som man først bemaler med olielak for at beskytte pladen mod vandindtrængning?

Taknemmelig for synspunkter og idéer!

Åsa Lund
Jeg havde satset på at skabe en vibro for at få luften ud af betonen.
Tag to bolte, typ M8 100 mm
Sav hovedet af den ene
Læg 30 mm af gevindene ved siden af hinanden
Hovederne udad
Svejse dem sammen
Sæt bolten uden hoved i en boremaskine og arbejd rundt med din hjemmegjorte vibro i formen efter støbning.

Har ikke testet dette selv, men det burde gå :-)

Åsa Lund sagde:
Jeg ville satse på at skabe en vibro for at få luften ud af betonen.
Tag to bolte, typ M8 100 mm
Sav hovedet af den ene
Læg 30 mm af gevindene ved siden af hinanden
Hovederne udad
Svejs dem sammen
Sæt bolten uden hoved i en boremaskine og arbejd rundt med din hjemmelavede vibro i formen efter støbning.
Hvis jeg forstår beskrivelsen rigtigt, lyder det mere som et piskeris end som en vibro?

En anden måde er at tage en vognbolt og sætte den i en slagboremaskine og banke med slagfunktionen mod ydersiden af støbeformen.

Glat overflade sparer meget slibearbejde, og man skal fjerne luften, jeg lavede vindueskarme og brugte vognbolt og slagbor rundt om formen. Form af Melamin siger mange, jeg brugte hylder beklædt med gulvbeskyttelsesplast.

Næste gang vil jeg bruge en sådan maskine til at bearbejde uden http://www.aliexpress.com/w/wholesale-electric-wet-grinder-polisher.html

Mm, vibrationen fremhæves jo altid som et vigtigt moment. Jeg valgte at støbe i ekspanderbeton, da jeg havde fået indtrykket af, at det kun ville kræve en moderat vibration af formen, Til og med at man skal passe på med at vibrere for meget p.g.a. risiko for separation af ballast og cement (dette er hvad jeg har læst, ikke hvad jeg påstår at vide). Under alle omstændigheder virker det dårligt, medmindre årsagen skulle være, at jeg har blandet en for våd beton.

Melamin var min tanke også, men jeg har ikke kunnet finde tilstrækkeligt brede melaminplader til at støbe en 60 cm bred bordplade. Jeg tænker dog, at MDF fungerer lige så godt, så længe man beskytter overfladen mod fugten på en eller anden måde.

Betonsliber ville sikkert gøre slibningen ekstremt meget lettere. Overvejer at leje en, men man slipper vel ikke uden om at anskaffe en diamantslibeskive, som alene koster ganske mange penge for noget, man måske kun bruger én gang i livet...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.