Hvis jeg vil undgå at bruge spån i gulvene, hvad kan alternativet være i badeværelse i ældre træhuse?

Ikke særligt informeret om de forskellige pladers indhold mm, men jeg vil helst undgå alle unaturlige materialer.

cubix sagde:
Enig med Goerana, råspont er bedst og billigst, men det tager længere tid at sætte op.
Forstår at indlægget er 5 år gammelt, men når jeg regner ud (byggmax) så bliver råsponten dyrere end spånet.

Jeg hørte fra en bygherre, at råsponten næsten altid krymper betydeligt efter et stykke tid i væggen. Hvis man så har skruet gipsen i råsponten, begynder skruerne at vandre i gipsen, og det vil kunne ses i (eller i værste fald ødelægge) tapetet.

Jeg spekulerer på, om det fungerer bedre at sætte alle gipssamlinger ved reglarne og skrue igennem råsponten ind i reglarne?

v-g: Ups, 5 år gammel tråd, hehe, det så jeg ikke. Men tråden lå jo ikke så langt tilbage så...

Jeg blæser liv i en meget gammel tråd. Spånplade bevæger sig jo ret meget. Er det et problem, hvis man sætter spån bagved gips? Bevæger OSB sig mindre?

• Synes
pontusk1985
  • Laddar…
Jeg undrer mig stadig. Er der forskel i bevægelse mellem spånplade og OSB?

Hej
Ja det er forskel, men i praksis ingen forskel.
Forklar hvorfor du undrer, så måske vi kan hjælpe bedre, typ "Hvad skal jeg vælge på gulvet i kælder, spånplade eller OSB?, hvilket jeg havde svaret: "Det afhænger af".
Mange har kørt med spånplade i stedet for OSB da det har kostet meget seneste tid.

/Workingclasshero

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
Vægge. Hvis OSB eller spånplade bevæger sig under gips, burde gipsen jo følge med til en vis grad. Derfor vil man vel optimere for minimal fugtbevægelse, selv i spån eller OSB. Derfor undrer jeg mig over, hvilken af de to der bevæger sig mindst.

Rickard.
O Olf Oggler sagde:
Vægge. Hvis osb eller spånplade bevæger sig under gipsen, så burde gipsen jo følge med til en vis grad. Derfor vil man vel optimere på lille fugtbevægelse selv i spån eller osb. Derfor undrer jeg mig over, hvilken af de to der bevæger sig mindst.
Hvis du vil have præcise tal, må du sandsynligvis lave testene selv, men den kollektive erfaring om emnet er, at fugtbevægelser ikke er et rimeligt argument for at vælge den ene eller den anden, begge vil fungere helt udmærket under gipsen.

Da begge er spån (om end i forskellige størrelser) og lim, er det rimeligt at antage, at de er meget ens.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.