39,706 læst ·
23 svar
40k læst
23 svar
Spånplade kontra OSB bag gipset?
Hvis jeg vil undgå at bruge spån i gulvene, hvad kan alternativet være i badeværelse i ældre træhuse?
Ikke særligt informeret om de forskellige pladers indhold mm, men jeg vil helst undgå alle unaturlige materialer.
Ikke særligt informeret om de forskellige pladers indhold mm, men jeg vil helst undgå alle unaturlige materialer.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 indlæg
Jeg hørte fra en bygherre, at råsponten næsten altid krymper betydeligt efter et stykke tid i væggen. Hvis man så har skruet gipsen i råsponten, begynder skruerne at vandre i gipsen, og det vil kunne ses i (eller i værste fald ødelægge) tapetet.
Jeg spekulerer på, om det fungerer bedre at sætte alle gipssamlinger ved reglarne og skrue igennem råsponten ind i reglarne?
Jeg spekulerer på, om det fungerer bedre at sætte alle gipssamlinger ved reglarne og skrue igennem råsponten ind i reglarne?
Jeg blæser liv i en meget gammel tråd. Spånplade bevæger sig jo ret meget. Er det et problem, hvis man sætter spån bagved gips? Bevæger OSB sig mindre?
Jeg undrer mig stadig. Er der forskel i bevægelse mellem spånplade og OSB?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Hej
Ja det er forskel, men i praksis ingen forskel.
Forklar hvorfor du undrer, så måske vi kan hjælpe bedre, typ "Hvad skal jeg vælge på gulvet i kælder, spånplade eller OSB?, hvilket jeg havde svaret: "Det afhænger af".
Mange har kørt med spånplade i stedet for OSB da det har kostet meget seneste tid.
/Workingclasshero
Ja det er forskel, men i praksis ingen forskel.
Forklar hvorfor du undrer, så måske vi kan hjælpe bedre, typ "Hvad skal jeg vælge på gulvet i kælder, spånplade eller OSB?, hvilket jeg havde svaret: "Det afhænger af".
Mange har kørt med spånplade i stedet for OSB da det har kostet meget seneste tid.
/Workingclasshero
Vægge. Hvis OSB eller spånplade bevæger sig under gips, burde gipsen jo følge med til en vis grad. Derfor vil man vel optimere for minimal fugtbevægelse, selv i spån eller OSB. Derfor undrer jeg mig over, hvilken af de to der bevæger sig mindst.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,420 indlæg
Hvis du vil have præcise tal, må du sandsynligvis lave testene selv, men den kollektive erfaring om emnet er, at fugtbevægelser ikke er et rimeligt argument for at vælge den ene eller den anden, begge vil fungere helt udmærket under gipsen.O Olf Oggler sagde:
Da begge er spån (om end i forskellige størrelser) og lim, er det rimeligt at antage, at de er meget ens.
Klik her for at svare