39,706 læst ·
23 svar
40k læst
23 svar
Spånplade kontra OSB bag gipset?
Side 1 af 2
Jeg har prøvet alle tre varianter, mest afhængig af at man tager hvad man haver (sparsom).
Brugte mine plader som byggestillads og i den henseende er krydsfineren uovertruffen, osb mindre holdbar og spånpladen livsfarlig. Brugte derefter pladerne til indervægge indenfor gipsen.
Skal du have tunge ting på væggen synes jeg krydsfiner er bedst. Ellers ville jeg gå efter OSB. Synes alle holder formen godt, men fugt tåler ingen af pladerne, bekymrer mig mest da for formaldehyden.
Byggmax tager 169:- for krydsfineren.
Brugte mine plader som byggestillads og i den henseende er krydsfineren uovertruffen, osb mindre holdbar og spånpladen livsfarlig. Brugte derefter pladerne til indervægge indenfor gipsen.
Skal du have tunge ting på væggen synes jeg krydsfiner er bedst. Ellers ville jeg gå efter OSB. Synes alle holder formen godt, men fugt tåler ingen af pladerne, bekymrer mig mest da for formaldehyden.
Byggmax tager 169:- for krydsfineren.
Da jeg stod i valget og kvalet hvilket plademateriale der skulle bruges, kiggede jeg netop på formaldehydeforekomsten. Da fandt jeg en rapport som lå offentliggjort på nettet som konstaterede at der findes meget lidt formaldehyd i OSB.
Jeg har selvfølgelig mistet rapporten, og søgt i lang tid igen på google, men har ikke fundet den. Jeg fik indtrykket af at det var en pålidelig og forholdsvis uafhængig rapport.
Jeg har selvfølgelig mistet rapporten, og søgt i lang tid igen på google, men har ikke fundet den. Jeg fik indtrykket af at det var en pålidelig og forholdsvis uafhængig rapport.
Når vi byggede badeværelse for to år siden, sagde tømreren, at det var krydsfiner, der gjaldt i badeværelser, OSB tåler åbenbart ikke lige så meget fugt. Men eftersom man vådrumssikrer hele rummet, burde det vel ikke have nogen betydning!!??
Jeg har fået den idé, at det er sådan her:
Spånplader er vel fulde af lim
Krydsfiner indeholder vel også lim, men ikke lige så meget
OSB er vel sammenpresset med træets naturlige bindemiddel
Jeg resonerer sådan her. Jo mere lim, desto større chance for, at det afgiver en form for usundt stof.
Spånplader er vel desuden unødigt tunge at arbejde med.
Vi bruger kun OSB i vores ombygning nu.
/Fredrik
Jeg har fået den idé, at det er sådan her:
Spånplader er vel fulde af lim
Krydsfiner indeholder vel også lim, men ikke lige så meget
OSB er vel sammenpresset med træets naturlige bindemiddel
Jeg resonerer sådan her. Jo mere lim, desto større chance for, at det afgiver en form for usundt stof.
Spånplader er vel desuden unødigt tunge at arbejde med.
Vi bruger kun OSB i vores ombygning nu.
/Fredrik
Jeg må bare tilføje, at jeg har brugt spånplader bag gipsen i hele huset på grund af prisen (59 kr/plade). Jeg har ikke haft nogle som helst problemer med at skrue i spånpladen. Endvidere har jeg læst mig til, at nutidens spånplader ikke længere indeholder formaldehyd i en grad, der kan være skadelig.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Det er noget vrøvl, det afhænger helt og holdent af, hvor stor mængde spånplader man har. Det er stadig skadeligt, men ikke lige så skadeligt bare. Desuden tror jeg, at det kræver meget god ventilation for, at de kan holde sig under grænseværdierne.tommiz sagde:
Prøv at lægge et helt gulv med spånplader, våd-tør dem og sov derinde bagefter. Du vil blive helt rundtosset, mildest talt.