10,254 læst ·
29 svar
10k læst
29 svar
Spån eller OSB?
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Gjorde så på mit gamle hus, satte 6 mm over tretex. Fortrød med det samme, at jeg ikke gjorde det overalt fra starten. Bliver kanon godt.
Jeg har også en 50-talskåk og anbefaler at rive ned tretexen og erstatte den med rigtig gips. Har prøvet med renoveringsgips, men syntes det var betydeligt sværere på lidt ujævne vægge. Tretex brænder noget frygteligt, hvis det skulle tage ild, så bare det synes jeg afgør det.
hej.FredrikFiskare sagde:
hvorfor sætte renoveringsgips?
den er meget dyrere samt at det får et dårligere resultat, hvis underlaget nu er Tretex.
brug 13mm gips i stedet. jo, det bliver en smyg, men det bliver det også med 6mm.
nu hvor jeg lige er blevet færdig med mit store ekstreme home makeover-projekt, har jeg valgt mest 12 mm spånplade.
hvorfor?
jo: det koster meget mindre, samt at hvor jeg ikke skal hænge et tv eller køkkenskab, der behøves ikke krydsfiner.
at hænge et spejl, billede mm. klarer spånpladen.
men i køkkenet og hvor tv-væggen er, har jeg krydsfineren.
i en garage m.m. kan det være smartest at bruge OSB, men ikke nødvendigt.
spånpladen tager MEGET last.
angående fugten, ja, skulle det være et problem, har du større problemer end pladen i dette udhus med så meget fugt, at den ville blive skadet.
krydsfineren og spånpladen skrues op med spånskruer 41 mm eller skyder fast med sømpistol 3".
mvh
snickar estwing
Jeg har lige skrue gips på 70m2 garagevægge plus 100m2 overetage.
På overetagen har jeg 12mm spån under gipsen og i garagen 12mm osb.
I garagen skete det 2-3 gange at gipsskruen "slirrede" i osb pladen, dvs at den ikke trak godt.
Dette skete aldrig på overetagen hvor jeg skruede i spånpladen.
På overetagen har jeg 12mm spån under gipsen og i garagen 12mm osb.
I garagen skete det 2-3 gange at gipsskruen "slirrede" i osb pladen, dvs at den ikke trak godt.
Dette skete aldrig på overetagen hvor jeg skruede i spånpladen.
Tænkte også at sætte OSB i mit opbevaringsrum. Tænkte først kun at have gips, fordi det er lettere at male pænt, er lidt nærig med at have dobbelte lag (osb+gips).
Nu overvejer jeg OSB med glasfibervæv på, det burde vel blive en flot og holdbar overflade?
Nu overvejer jeg OSB med glasfibervæv på, det burde vel blive en flot og holdbar overflade?
Og hvordan gør jeg bedst, hvis jeg ikke vil have gips ovenpå?
Kan man grovspartle direkte på OSB?
Det er som sagt kun et lager, så finishen behøver jo ikke at være perfekt.
Kan man grovspartle direkte på OSB?
Det er som sagt kun et lager, så finishen behøver jo ikke at være perfekt.
Selvfølgelig kan man både sætte glasfibervæv og spartle på OSB. Bevægelsen er minimal. Folk overdriver det her med "levende materiale" til det absurde. SÅ pokkers "levende" er det ikke. Sørg bare for at spartle papirstykker ind i samlingerne, så revner det ikke.
Papirstrimler hvis jeg bare skal grovspartle og male så antager jeg?
Spartler man samlinger og skruehuller, når man sætter glasfilt eller hvordan fæstner vævlim på spartel?
Vævlim skal jo fæstne på spånplade, så da burde det jo fæstne på osb også...
Spartler man samlinger og skruehuller, når man sætter glasfilt eller hvordan fæstner vævlim på spartel?
Vævlim skal jo fæstne på spånplade, så da burde det jo fæstne på osb også...
Klik her for at svare