Er i gang med et lille projekt i mit udhus, hvor jeg er ved at lave væg og isolere et hobbyrum.
Det jeg overvejer er, hvad jeg skal beklæde indersiden af væggene med, OSB eller spånplade? Rummet vil til tider stå uopvarmet, hvis det har nogen betydning for materialevalget.
Eller måske skal man sætte råspont med en gipsplade på, da kan man jo let skrue ting op på væggen i hvert fald.
Det jeg overvejer er, hvad jeg skal beklæde indersiden af væggene med, OSB eller spånplade? Rummet vil til tider stå uopvarmet, hvis det har nogen betydning for materialevalget.
Eller måske skal man sætte råspont med en gipsplade på, da kan man jo let skrue ting op på væggen i hvert fald.
Uden tvivl OSB. Jeg tror, at det klarer fugt meget bedre end spån. Spånplader svulmer og bliver mere porøse af uopvarmet og sandsynligvis fugtigt. Hvis man så vil have pæne overflader, kan man jo beklæde med easycover eller noget andet.
Senest redigeret:
Enig med de foregående talere så OSB.
Spån er vel i og for sig en del billigere, eller? Ikke afgørende i spørgsmålet, men til et helt hus sparer man nok en del.
Definitivt gips i overfladen! Definitivt noget at skrue i bag gipset. Den bedste bæreevne efter lægter er jo konstruktionskrydsfiner, men også den dyreste. Den billigste, men også den ringeste, er vel spånplade. Jeg mener, at OSB er det perfekte kompromis. Nemere at sætte op end brædder. Meget billigere end krydsfiner, men bedre bæreevne end spånplade.
Så mit råd lyder: definitivt gips med OSB under!
Husk bare at lade 2-3 mm mellemrum mellem hver OSB-plade (svulmængde der forebygger buede vægge). Den bedste skrue til OSB er spånpladeskrue - ikke gipsskrue (fordi OSB er hårdere end gips).
For huller til dåser til elinstallationer er det mest praktisk at vælge en lidt større dåsefræser til OSB, dvs. T80 i stedet for T70 til almindelige apparatdåser osv. Til gipsen skal det selvfølgelig være T70 til apparatdåser.
Husk bare at lade 2-3 mm mellemrum mellem hver OSB-plade (svulmængde der forebygger buede vægge). Den bedste skrue til OSB er spånpladeskrue - ikke gipsskrue (fordi OSB er hårdere end gips).
For huller til dåser til elinstallationer er det mest praktisk at vælge en lidt større dåsefræser til OSB, dvs. T80 i stedet for T70 til almindelige apparatdåser osv. Til gipsen skal det selvfølgelig være T70 til apparatdåser.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Meget godt indlæg og fantastisk at du efterlod tippet med at efterlade sprækker mellem, da OSB også svulmer og ændrer sig i størrelse i modsætning til gips.Marcus J sagde:Definitivt gips i ytskiktet! Definitivt något at skrue i bag gipset.
Bedst bæreevne efter kortlinjer er jo konstruktionskrydsfiner, men også dyrest.
Billigst men også dårligst er vel spånplade.
Jeg mener, at OSB er det perfekte kompromis. Nemmere at sætte op end ru brædder. Meget billigere end krydsfiner, men bedre bæreevne end spånplade.
Husk bare at lade 2-3 mm sprække mellem hver OSB-plade (svulmån, der forebygger buede vægge). Bedst skrues OSB med spånpladeskrue - ikke gipsskrue (pga. at OSB er hårdere end gips).
Når det gælder hulboring til eldåser, er det mest praktisk at vælge noget større dåsefræser til OSB, dvs. T80 i stedet for T70 til almindelige apparatdåser osv. Til gipsen skal det naturligvis være T70 til apparatdåser.
Dog ville jeg personligt hellere have valgt at lægge en eller måske et par tusindlapper mere og satset på krydsfiner bagved i stedet, da jeg mener, at det er mere stabilt.
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Meget snak om bæreevne mm. Har nogen her på forummet, ikke mig i hvert fald, oplevet at man vil hænge en så tung ting på en væg, at spånplade bag gips ikke ville holde? Har selv spån bag gipsen, og det er fantastisk til at skrue ting op i, tv eller hylder er ingen problem. Er det en enormt tung værktøjstavle, så sæt reglerne tættere og indsæt kortlinge. Eller har vi skabt et i-lands problem
I så fald er armerede støbte vægge med kem ankre og ekspanderbolte måske løsningen. Men så kaldes det ofte en bankboks....
Jeg har hele mit køkken opskruet på gips+spån uden kortlægter og det holder. Enkeltplade med gips bærer ret dårligt, det samme gælder enkeltplade med spån, men sammen bliver det rigtig godt.Havsutsikt sagde:Meget snak om bæreevne mm. Er der nogen her på forummet, ikke jeg i hvert fald, der har oplevet at man vil hænge så tungt en genstand på en væg, at spånplade bag gips ikke ville holde? Jeg har selv spån bag gipsen og det er utroligt hvor godt det holder at skrue ting op i, TV eller hylder er ikke noget problem. Er det en enormt tung værktøjstavle, så lav reglarne tættere og sæt kortlægter ind. Eller har vi skabt et vi har alt for godt problemI så fald er armerede støbte vægge med kemisk anker og ekspanderbolt måske løsningen. Men så plejer det at blive kaldt et pengeskab....
![]()
låner tråden lidt. arbejder på at skifte facade og vinduer i huset, de nye vinduer er lidt mindre, så jeg overvejer enten at rive tretexen ned, men det er himmel meget arbejde, eller bruge renoveringsgips over, men så skal jeg til at skære omkring de manglende dele rundt om vinduerne, bag tretexen er der 45 mm svoret træ, det er et 50-talshus.Egon84 sagde:Jeg arbejder på et lille projekt i mit udhus, hvor jeg er ved at sætte regler op og isolere et hobbyrum.
Eller måske man skal bruge brædder med en gipsplade ovenpå, så kan man jo nemt skrue ting op på væggen i hvert fald.
vil ikke sjuske for meget heller, men tretexen er ikke særlig god, spørgsmålet er, hvor stabilt det bliver med 6 mm gips ovenpå, selvom det bliver let at spartle og tapetsere bagefter.
/robin