10,081 læst ·
18 svar
10k læst
18 svar
spån eller gips til garagens inderside? (væggene)
En indervæg bestående af 70mm regler på cc600, med en 12mm "træplade" (gætter på at man mener gips eller spån) klarer klasse EI30. Nu er dette ydervægge og ikke en indervæg, men det er alligevel ikke særlig svært at opnå fx EI30, hvilket er det krav jeg har på mig på min garage 2,5 meter fra huset.barajag sagde:
http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Hovedet på sømmet angående at de fleste ikke har viden om andre materialer angående brand end gips. Sandsynligvis fordi gips er meget billigt og et dødt materiale.Yrrol sagde:folk er helt vilde med dette med dobbeltgips.. og gerne dobbelte dobbeltgips.. og alt hvad det nu foreslås. når jeg går ind i garagen så vil jeg have gulvarealet til at stille ting på, ikke tykke vægge.
hørte en fortælle at tætheden er såpass god i gips så disse opleves som kolde hvis man rører ved væggene... med andre ord skal man tilføre mere varme for at forsøge at kompensere for det.. samme med lysisoleringen syntes han..
-masonit eller noget andet har mere luft i sig og opleves derfor ikke lige så kolde..
Nu hævder jeg ikke at han havde ret. jeg skal tage og spørge nogle producenter til OSB Masonit m.fl. og høre om de kan sige hvorfor man skal undgå gips...
Tror gips er en innegrej lige nu og at folk kun har viden om gipsen og ikke de andre materialer som nok står imod ild og andet ret fint alligevel..
i øvrigt har jeg ikke sagt at jeg skal have nøgne spånplader heller..
-så det så..![]()
Men stadig konservative jeg. Krydsfiner og gips holder i al slags vejr.
Når du så bygger næste garage, kan du gøre det 12mm større, så vil du ikke opleve at det stjæler plads. (Spøg til side)
JaYrrol sagde:
Og hvor meget gulvareal mister du på dobbelte plader, må være typisk ubetydeligt.
Og skal du tage på væggene i garagen, eller ønsker du at have det brandsikkert og have mulighed for at skrue ting op på væggene uden at skulle plugge eller bruge expandere, så er OSB alt. spån godt bagved gipset.
Senest redigeret:
Klik her for at svare