10,081 læst ·
18 svar
10k læst
18 svar
spån eller gips til garagens inderside? (væggene)
Side 1 af 2
På sine pladser sad der rigtig grove spånplader, og vi sled hårdt for at få dem væk.
Spørgsmålet er nu, hvad er bedst i en garage; nye spånplader eller enkelt eller dobbeltgips?
Jeg bryder mig ikke om gips, så hvis I svarer netop gips, forklar gerne hvorfor, ud over den lavere pris.
-------
Måske bedst at nævne, at de skal oliermales, og visse dele skal væves.
Garagen er en koldgarage, ikke fordi det bliver isnende koldt der sådan set, for det er isoleret. I fremtiden er planen også at have vedligeholdelsesvarme der.
Spørgsmålet er nu, hvad er bedst i en garage; nye spånplader eller enkelt eller dobbeltgips?
Jeg bryder mig ikke om gips, så hvis I svarer netop gips, forklar gerne hvorfor, ud over den lavere pris.
-------
Måske bedst at nævne, at de skal oliermales, og visse dele skal væves.
Garagen er en koldgarage, ikke fordi det bliver isnende koldt der sådan set, for det er isoleret. I fremtiden er planen også at have vedligeholdelsesvarme der.
Gips for brandens skyld. 1 lag for at jeg er nærig. 2 hvis du vil have bedre brandkrav. Vil du kunne skrue, så sætter du enten spån eller osb bagved. Men under alle omstændigheder ville jeg have haft gips udenpå.
Spån + gips.
OSB + gips
gips + gips
Alle alternativer kan opfylde tilstrækkelig brandsikkerhedsklasse, dobbeltgips giver nogle minutter ekstra, men enhver plade under gipslaget bidrager til EI.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud_WB09.pdf
Side 30 og 31.
OSB + gips
gips + gips
Alle alternativer kan opfylde tilstrækkelig brandsikkerhedsklasse, dobbeltgips giver nogle minutter ekstra, men enhver plade under gipslaget bidrager til EI.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud_WB09.pdf
Side 30 og 31.
garagen er gavl mod gavl med huset, men det var kun fyrrummet som havde en masse gips, det andet rum havde typ dobbelt tyk spån, og øvrige vægge normalt tykke spån...
OSB-3 11X1197X2440MM 64ST/PKT (1200KG) 119kr
SPÅNPLADE BYG 12X1200X2500MM 54ST/PKT=1360KG 99kr
GIPSPLADE DN 13X1200X2400MM 42ST/PKT = 1113KG (2,88M2/ST 79kr
hujja hvor dyrt.. har lyst til at klage over, at de har så høje krav til et opbevaringsrum og ikke inde i huset... men sikkerhedsforanstaltninger kan jeg jo ikke trodse heller så set, ingen vil jo have, at ting tager ild...
*bliver ruineret*
OSB-3 11X1197X2440MM 64ST/PKT (1200KG) 119kr
SPÅNPLADE BYG 12X1200X2500MM 54ST/PKT=1360KG 99kr
GIPSPLADE DN 13X1200X2400MM 42ST/PKT = 1113KG (2,88M2/ST 79kr
hujja hvor dyrt.. har lyst til at klage over, at de har så høje krav til et opbevaringsrum og ikke inde i huset... men sikkerhedsforanstaltninger kan jeg jo ikke trodse heller så set, ingen vil jo have, at ting tager ild...
*bliver ruineret*
ha noget at skrue i, kør som de fleste siger Spån/mdf/Osb så en gips på det, min far lavede en garage med bare gips på væggene, og det var nok bare af ren nærighed, du vil bare blive frustreret over, at der ikke er noget at skrue i.
koste på OSB + gips, du bliver ulykkelig ellers...
Jeg har lige revet min enkeltgips i garagen ned, og henter OSB samt gips i morgen, så er min påske reddet.
Passer også på at trække alle el om, og for at gøre det lidt ekstra luksuriøst, bliver også højtalerkablerne indfældet i rør.
Mit eget lille afslapningsrum!!!
Jeg har lige revet min enkeltgips i garagen ned, og henter OSB samt gips i morgen, så er min påske reddet.
Passer også på at trække alle el om, og for at gøre det lidt ekstra luksuriøst, bliver også højtalerkablerne indfældet i rør.
Mit eget lille afslapningsrum!!!
Det var jo faktisk lidt sjovt.Yrrol sagde:
Hvorfor så anti mod 12mm osb og 12,5 mm gips.
Lyder som om du er lidt anarkistisk bare.
Ps: dobbeltgips med stenuld holder imod brand i 60 min.
En spånplade i hvor mange sekunder?
folk er helt skøre med dette med dobbeltgips.. og gerne dobbelt dobbeltgips.. og alt hvad der nu foreslås. når jeg går ind i garagen vil jeg have gulvpladsen til at stille ting på, ikke tykke vægge.
hørte en fortælle at tætheden er såpass god i gips så disse opleves som kolde hvis man rører ved væggene... med andre ord skal man fyre mere for at forsøge at kompensere for det.. samme med lydisoleringen mente han..
-masonit eller noget andet har mere luft i sig og opleves derfor ikke lige så kolde..
Nu hævder jeg ikke at han havde ret. jeg skal tage og spørge nogle producenter af OSB Masonit med flere og høre om de kan sige hvorfor man skal undgå gips...
Tror gips er en trend lige nu og at man kun har viden om gipsen og ikke de andre materialer som formentlig står imod ild og andet ret fornuftigt alligevel..
udover det har jeg ikke sagt at jeg skal have nøgne spånplader heller..
-så det så..
hørte en fortælle at tætheden er såpass god i gips så disse opleves som kolde hvis man rører ved væggene... med andre ord skal man fyre mere for at forsøge at kompensere for det.. samme med lydisoleringen mente han..
-masonit eller noget andet har mere luft i sig og opleves derfor ikke lige så kolde..
Nu hævder jeg ikke at han havde ret. jeg skal tage og spørge nogle producenter af OSB Masonit med flere og høre om de kan sige hvorfor man skal undgå gips...
Tror gips er en trend lige nu og at man kun har viden om gipsen og ikke de andre materialer som formentlig står imod ild og andet ret fornuftigt alligevel..
udover det har jeg ikke sagt at jeg skal have nøgne spånplader heller..
-så det så..