Til en århundredskifte villa havde jeg lavet spær af passende firkanttræ som jeg skarvede "halvt i halvt" typ billedet lidt længere op i tråden.

Det bliver jo pænt og ligner originalen. Du finder det hos træhandleren, ellers må du lime nogle brædder sammen.

Skal man bolte dem sammen?

Det er jo fx enkelt ved hjælp af internettet let at beregne dimensioner for almindelige reglar, men det bliver jo ikke lige så enkelt med stammer, når det afviger fra standardstørrelsen på reglar.

Kan du få op et limträ i tagryggen og veksle af ved limträets ender? så behøves ingen konventionel tagstol med hanbjælke..

mr.Ola sagde:
Kan du få op en limträ i tagryggen og skifte af i limträets ender? så behøves ingen konventionel tagstol med hanebjælke..
Det bliver jo tidstypisk for et århundredskifteshus eller ?? ;)

• Synes
mr.Ola
  • Laddar…
pandalus sagde:
Skal man bolt dem sammen?

Det er jo f.eks. enkelt med hjælp af internettet at beregne dimensioner for almindelige reglar, men det bliver jo ikke lige så enkelt med stokke, når det afviger fra standardstørrelse på reglar.
Lad dem blive overdimensionerede, hvis det ikke ser alt for stort ud. Beregn på standardtræ, men lim to planker sammen, så du kan køre dem halvvejs. Så skruer du fra begge sider bare.

Burde gå og få fat i nogle grovere modeller..helst vil man jo ikke lime..

Ja det findes som standard, men skal muligvis bestilles hos din trælastforhandler. Men saven har normalt, ellers saver de op uden tøven.
Findes også som limtræ, men savet får et mere autentisk udseende med lidt revner og ujævnheder.

• Synes
pandalus
  • Laddar…
mexitegel sagde:
På den tid var det "sticketak" eller spåntag også kaldet som gjaldt. Hvor lang tid det tog at lave alle spån til en lade på 30x10 meter kan jeg ikke engang fantasere om.
Det fandtes jo maskiner som producerede spån.

https://www.youtube.com/watch?v=eTCgiBBEwXY

Jo, en præcis ens stod hjemme på gården. Men alligevel :).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.