Fremme hvor tagspær skal fremstilles til vores projekt. Har et skur med bredden 2,7 meter og vil have et traditionelt saddeltag på dette. Hvad anbefales for dimensionen af den kyndige på tagspærstræet? Jeg kommer til at bygge med 22 graders hældning, hvis det også spiller ind.
Takker på forhånd for input.
Takker på forhånd for input.
Ikke fordi jeg er nogen dimensioneringsekspert og noget beregningsprogram ejer jeg heller ikke, men først og fremmest skal man vide, hvor du skal bygge, så man tager hensyn til de rigtige snelaster. Hvis du bor i den nederste halvdel af Sverige, ville jeg selv, med den lille bredde du nævner på 2,7 m, have anvendt 45x120 som hanebjælke og 45x145 som spærben samt sat en V-formet gitterkonstruktion cirka midt på spæret. Det burde være mere end tilstrækkeligt stærkt. En ingeniør på forummet kan måske give et mere detaljeret svar.
Erfordres fagværket, det V-formede som nævnes på denne bredde og disse dimensioner, jeg har været inde på, som nævnes i svaret.
Hvis det er tilfældet, vil det lille, men alligevel loftsrum blive sværere at udnytte, tænker jeg.
Sømplade på begge sider og ordentligt med ankerskrue i disse, hvad siger ingeniørerne på forummet om at 45*145 som spærben og 45*120 hanebjælker.
Kan jeg, hvis yderligere støtte er nødvendig, nøjes med to vertikale stolper a' 45*120 mellem spærben og underkant på hanebjælkerne. Disse placeres midt mellem kip og hjørne, hvor hanebjælke og spærben mødes.
Hvis det er tilfældet, vil det lille, men alligevel loftsrum blive sværere at udnytte, tænker jeg.
Sømplade på begge sider og ordentligt med ankerskrue i disse, hvad siger ingeniørerne på forummet om at 45*145 som spærben og 45*120 hanebjælker.
Kan jeg, hvis yderligere støtte er nødvendig, nøjes med to vertikale stolper a' 45*120 mellem spærben og underkant på hanebjælkerne. Disse placeres midt mellem kip og hjørne, hvor hanebjælke og spærben mødes.
Jeg tror, det kan fungere med bare spikplader, men ville selv have bygget med V for en sikkerheds skyld. Med V mener jeg en regel i midten af hvert ben skråt ned mod hanebjælken, ikke et V under hvert spærben. Men meget loftsrum bliver det jo ikke...
Hvis vi antager, at du bor i snøzone 2,5...
45x120 i hele spærret, sømplader 100x240x2,0 ved tilslutninger overramme/underramme, sømplade 80x200x2,0 i kip. Spær på c/c 1200 mm.
Regnet med træ i K24 og tegl på taget.

Sådan ville jeg gøre, men det endelige valg er op til dig!
45x120 i hele spærret, sømplader 100x240x2,0 ved tilslutninger overramme/underramme, sømplade 80x200x2,0 i kip. Spær på c/c 1200 mm.
Regnet med træ i K24 og tegl på taget.

Sådan ville jeg gøre, men det endelige valg er op til dig!
Jeg tænkte også på at beregne en spær til dig, bare for at få en idé om dimensionerne.
Mit program kan kun beregne ved 14° eller 27°, så jeg har valgt 14°, da den lasttilfældet er værre.
Snezonen 3.5, tungt tag (teglsten eller betonsten), K12 træ, dvs. omtrent det samme som meget fint ukvalificeret tømmer.
Alle dimensioner blev 45x120.
Mit program kan ikke håndtere mindre dimensioner end 45x120, så jeg er ret overbevist om, at du kan bruge 45x95 i underrammen. Støttebredden er også sat til 120mm (det mindste programmet kan håndtere), men det spiller ingen rolle, støtteaktionerne er lave på et så smalt tag.
Som du kan se, og nu er vi to, så klarer det sig fint med 45x120 i denne korte spændvidde.
Da jeg ikke kan lave en 22°, kan du enten se dette som en retningslinje for dimensioner eller tegne om til 22 efter bedste evne.
Mit program kan kun beregne ved 14° eller 27°, så jeg har valgt 14°, da den lasttilfældet er værre.
Snezonen 3.5, tungt tag (teglsten eller betonsten), K12 træ, dvs. omtrent det samme som meget fint ukvalificeret tømmer.
Alle dimensioner blev 45x120.
Mit program kan ikke håndtere mindre dimensioner end 45x120, så jeg er ret overbevist om, at du kan bruge 45x95 i underrammen. Støttebredden er også sat til 120mm (det mindste programmet kan håndtere), men det spiller ingen rolle, støtteaktionerne er lave på et så smalt tag.
Som du kan se, og nu er vi to, så klarer det sig fint med 45x120 i denne korte spændvidde.
Da jeg ikke kan lave en 22°, kan du enten se dette som en retningslinje for dimensioner eller tegne om til 22 efter bedste evne.
Prima med dette forum minsandten, hvad ville hobbysnedkeren være uden al den hjælp, der kan fås her.
Byggede spær 45*120 med yderligere en lodret støtte mellem kip og underbræt.
Sømplader på begge sider og ankermøtrik.
Blev sandsynligvis overdimensioneret til mit lille skur, men hellere det i og for sig.
Byggede spær 45*120 med yderligere en lodret støtte mellem kip og underbræt.
Sømplader på begge sider og ankermøtrik.
Blev sandsynligvis overdimensioneret til mit lille skur, men hellere det i og for sig.
Er hytten kun 2,7 meter bred kan du bygge spær af næsten hvad som helst. Som sammenligning er spær i min carport bygget af 145x45 på cc 2,4 henholdsvis 3 meter. Den er 5,4 meter bred og har stået i fem år nu uden synlig deformation af taget.
Klik her for at svare