Hej,

Jeg overvejer at bygge et enklere sovehems samt opbevaring, og vil gerne have lidt vejledning omkring dimensionering.

Forudsætninger:
- Eksisterende tagspær: ca. 40x115 mm
- Spændvidde: ca. 3 m
- Afstand mellem spær: op til ca. 1 m
- Rummets størrelse: ca. 3 x 7 m
- Ydervægge i lecablokke som visse dele kan hvile på (ca. 10 cm per ende)

Plan:
- Den ene side: opbevaringshems ca. 3,7 x 3 m
- Den anden side: sovehems ca. 2 x 3 m (midlertidigt brug, maks to voksne)
- Bemærk, at visse spær er tættere pga. en gammel skorsten, der vil blive fjernet.

Min nuværende forståelse ifølge guiden fra svensk træ:
- Man bør ned mod ca. 2,1 m spændvidde med 45x120 mm ved cc 600 mm
- Limtræ 115x115 mm cc 600 mm skal fungere med spændvidde over 3 m, men det føles spontant overkill?

Mine tanker:
- Sætte flere reglar mellem eksisterende spær (f.eks. i bjælkesko) for at mindske cc-afstanden
- Lade konstruktionen delvist hvile på lecavæggene hvor det er muligt

Spørgsmål:
- Hvordan ville I forstærke dette på en rimelig måde for både opbevaring og et enklere sovehems?
- Er det nok at regle op til cc 600 mm med f.eks. 45x120, eller bør man gå tykkere?
- Er limtræ aktuelt her eller unødvendigt?
- Noget særligt jeg bør tænke på vedrørende fastgørelse i/mellem eksisterende spær?

Vedhæfter billeder for sammenhæng. 3,18 m er længden på tænkte reglar, men spændvidden er 3 m.
Det "tomma" billede er AI-genereret bare for at få et overblik over udformningen.

Tak på forhånd!

• Skitse af opdeling af et rum med mål for opbevaringsloft og soveloft, markeret med afstande mellem spær.
  • Fitness- og vaskerum med bænkpres, vægtstænger, vaskemaskine, tørretumbler, opbevaringshylde og opbevaringloft fyldt med kasser og sække.
  • Loft med synlige bjælker og hvide vægge, enkelt køkken i venstre hjørne med vindue og vask, klare linjer.
Senest redigeret:
Overvejer hvilket land tømmeret er 40*115?

Det er ingen dum idé at regle tættere, jeg tror ikke, at du har brug for en masse bjælkesko, hvis du har ca. 10 cm opbakning på lecavæggen, men det er nok at stille nye regler mellem de gamle og skrue-lime en plade, hvor du skal have sovehemsen.

Tænk på en slags syllpapp eller noget andet kapillarbrydende mellem stenmur og træreglerne.

• Synes
Ollwal
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg overvejer, i hvilket land træet er 40*115?

Det er ingen dårlig idé at placere reglarne tættere, jeg tror ikke, du behøver en masse bjælkesko, hvis du har ca. 10 cm opbakning på lecavæggen, uden det nok er tilstrækkeligt at placere nye reglar mellem de gamle og skrue lime på en plade, hvor du skal have soveloftet.

Tænk på syldpap eller noget andet kapillarbrydende mellem stenmur og træreglarne
Ja, jeg har forstået, at det er et sært mål. Bygningen er i Skåne :)
Ved lidt mere præcis måling ser jeg, at de er lidt bredere end 40mm, men ikke helt 45mm som en "almindelig" regel.
På den ene side var der 9 cm opbakning og på den anden 6 cm lige hvor jeg målte. Det varierer nok lidt over hele væggen.

Glemte at nævne, at spær og de kommende reglar ikke hviler direkte på lecavæggen, men der er en vægbånd (om det hedder det?) i træ, som de ligger på.

Så du tror, at det ville fungere at bruge 45x120 med cc 600? Jeg ser ikke noget problem, hvis det skulle give lidt, men det må i det mindste ikke bryde sammen.

Vedlægger lathunden, som jeg fandt.

• Skærmbillede af app med valgmuligheder for gulvbjælker til altan og bolig, viser bjælkedimensioner og fri længde.
Senest redigeret:
Totommer fem med tre meters spændvidde og en meters afstand holder, det er jo bare at hænge sig med næverne i en regel lagt på højkant og prøve, om du kan lide svigten og vil ligge og hygge på soveloftet med tre spændvidde er jo en anden sag

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.