God aften, har været og set på en nybygning og en lofts isolering/renovering. Jeg har fået indtryk af, at man brugte en tyndere isoleringsmåtte, som var belagt med et vindtæt lag. Det var det lag, der var sort og havde lignende egenskaber som tagpap, dette lagde man ovenpå isoleringen på loft og lofter. Ifølge hvad jeg blot tror/troede, beskyttede denne måtte den underliggende isolering mod for meget vind i kolde rum og uønsket fugt. Bruger man ikke denne måtte længere? Når man bygger i dag, kan man så have åben isolering mod det kolde rum? Har nogen et navn på måtten jeg taler om, ville jeg blive glad. Mvh Hans
Har selv kigget lidt og fundet navnet "byggmatta", produktet har papir på den ene side for at forhindre luft i bevægelse i at trække varmen ud af isoleringen (dog ikke sort). Tager chancen igen, at nogen ved noget om dette, anbefales dette ikke generelt på kolde loftsrum? mvh Hans
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 indlæg
På min loft ligger der isolering med brunt papir.
Da jeg spurgte løsuldsisolatørerne, sagde de, at man blot lægger lidt tykkere isolering for at "kompensere" for vindpapiret.
Protte
Da jeg spurgte løsuldsisolatørerne, sagde de, at man blot lægger lidt tykkere isolering for at "kompensere" for vindpapiret.
Protte
Hej og tak for svaret, ja tilsyneladende vælger man andre "metoder" for at kompensere for tabet. Det er vel overfladen og hvor meget vind der kommer ind i det kolde rum som spiller en rolle, måske en del af kompensationen ligger i "moderne" tætte/tættere tagkonstruktioner. Mvh Hans O
Klik her for at svare