Men man støber ikke kraftigt rustne jern ind, hvis man vil have det til at holde, er det overfladerust eller mindre rustne skader, så sliber man dem rene og rustbeskytter og derefter støber..
Naturligvis, men det forudsatte jeg, at den, der læser, indser.
Okay tak så meget for svarene. I ser ud til at være enige om, at det skal være et trælskeljern med armeringsstifter og ikke et almindeligt vinkeljern.
Virker det i så fald at bore huller i den eksisterende beton og stikke armeringen i og bruge f.eks. ankermasse som foreslået.
Det føles lettere end at fjerne og støbe om typisk en kubik beton, som jeg knap nok har værktøj eller viden til.
Der ser det ud til, at armeringen ikke er stukket ned i en 45 graders vinkel som på det første link, men i stedet ligger mere overfladisk. Jeg spekulerer på, hvordan man nemmest støber det ind.
En kubik er 1000 liter beton. Lyder som en meget overdrevet vurdering for at bryde rent rundt om det gamle jern og støbe nyt der. Kan jo ikke behøves meget mere end 3-5 sække, måske 6 à 25 kg for at klare det.
En kubik er 1000 liter beton. Lyder som en meget overdreven vurdering for at fjerne beton omkring det gamle jern og støbe nyt der. Kan jo ikke behøves meget mere end 3-5 sække, måske 6 à 25 kg for at klare det.
Ah ja jo, jeg tog nok lidt for hårdt i. Bare det at det føles lidt skræmmende at bryde så meget beton op bare for at få ind armeringsjernene. Har hverken cementblander eller nedbrydningshammer, selvom det går an at blande 6 sække i en spand, og leje en nedbrydningsmaskine
Tænker bare hvis alternativerne indebærer 10 gange mindre arbejdsbelastning men, bliver næsten lige så gode, så føles det okay for mig. Jeg har været sygemeldt med udmattelse for nylig, så jeg prøver at spare lidt på energien, hvor det er muligt
F.eks som at bore huller til armeringsjernene, eller støbe vinkeljern uden armering. Kører en bil ind maks 1 gang om året, så jeg tror ikke belastningen bliver særlig stor
Men er det nedbrydning og støbning, der skal til, så må det blive sådan, bare jeg får planlagt det godt
Er det en gang om året, behøver du slet ikke noget støbt. Tag til en mekanisk værksted og få en 3 mm stålplade bukket i den rette vinkel og brugt som rampe, når du kører ind.
Okay jeg tog en executive beslutning og hakkede tærsklen væk.
Sådan ser det ud under. Den nuværende var trods alt armeret ind i betonen.
Så ser det ud til at have været rimelig smart at støbe trækarmen ned i betonen uden nogen form for lægte. Den er rådnet væk ca. 10 cm.
Okay men jeg overvejer stadig om dette er noget jeg kan kaste mig ud i selv.
Som sagt har jeg ingen mejselhammer, og hvis jeg skulle leje en, ved jeg alligevel knap nok hvad jeg skulle stille op med den. Ville blive bange for ved et uheld at fjerne for meget og så ikke vide hvordan jeg skulle genskabe det. Tror det ville være svært for mig at få niveauerne rigtige og støbe det helt korrekt.
Så tror jeg har disse tre muligheder
1. Alligevel leje/købe en mejselhammer og så bare gå i gang og håbe på at jeg kan genskabe det
2. Støbe en ny tærskel på "eksisterende form", med eller uden armeringsstænger. Altså støbe en kant med 90-graders vinkel, og lave den cirka 5 mm "indad" for at placere tærsklen. Fastgøre med mørtel/lim/ankermasse eller direkte på betonen når den er frisk?
3. Hyre en murer? Jeg mener det koster en hammer omkring 3000 kr og så jeg lægger utallige timer i at klø mig i hovedet, så måske er det bedre at indrømme tabet?
Det er ikke så svært at bore, lej en god bilmaskine så borer du det ud på en time eller deromkring, det er ikke sådan at du ødelægger alt hvis man borer med fornuft.
Men lej ingen maskine før du har det nye jern så du ser at det får plads og dermed ikke behøver at leje en gang til.
Derefter støber du med eksempelvis ekspanderbeton, gætter på at der går 4-6 poser afhængigt af hvor meget du borer ud.
Skal der sidde en liste der? Du skrev tidligere, at du ville lave det om, hvordan tænker du med det?
Hmm hvilket indlæg henviser du til?
Ja om der behøver at sidde en liste eller ej... ja du ingen anelse. Er ingen bygningsingeniør på lange stræk haha. Men den beskytter vel mod regn? Samt at porten hægter i et hul i tærsklen
Rejäl sagde:
Det er ikke så svært at hugge, lej et godt boremartel og hug det ud på en time det er ikke sådan, at du ødelægger alt hvis man hugger med omtanke.
Men hyr ikke maskinen før du har det nye jern så du ser at det passer og dermed ikke behøver at leje en gang til..
Derefter støber du med eksempelvis ekspanderbeton formodentlig går det 4-6 sække afhængigt af hvor meget du hugger ud..
Ålrajt. Ja det er vel bedre at få det gjort korrekt. Føles stadig sygt skræmmende at hugge sit hus itu haha.
Synd at der ikke findes nogen guider hverken på en googling eller på Youtube om, hvordan man skifter tærskeljern. For mig som oprindeligt kun er en computernørd, er det svært at forestille sig alle trin i hovedet, når man aldrig har gjort det før.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.