Jeg overvejer at støbe en ny betonklods under garagedøren, men jeg spekulerer lidt på, hvordan jeg skal gøre med ståltærsklen, som er næsten helt rustet væk.
Hvordan ville I gøre det her? Ville I prøve at udskifte den? Den har en lille åbning for låsemekanismen at hægte fast i (sidste billede), så en ny skal i så fald tilpasses.
Alternativt bare udgrave rusten og fylde hulrummet inde i tærsklen med beton. For fra oversiden er den jo intakt. Det er jo en billig og enkel løsning.
Det er en vinkeljern, du har i betonpladen.. Den skal fjernes, før du støber, ellers vil den nye støbning blive beskadiget af det rustne jern, der ligger tilbage..
Det er en vinkeljern du har i betonpladen..
Den skal fjernes, før du støber, ellers vil den nye støbning blive skadet af det rustne jern, der ligger tilbage..
Ah, tak for svaret, god info. Så altså erstatte med et nyt vinkeljern som jeg skal lave et hul i for dørlåsen at gå ned i?
Hvordan støber man den nye? Skal man lave en støbning med et 90-graders hjørne som man bare lægger jernet imod?
Ah, tak for svaret, god info. Sål altså erstatte med et nyt vinkeljern, som jeg må lave et hul i for dørhaspen at gå ned i?
Hvordan støber man den nye ind? Skal man lave en støbning med et 90-graders hjørne, som man bare placerer jernet imod?
Noget af disse? [link]
Såg at der fandtes færdige tærskeljern at købe til garageport [link], men disse har jo armeringsjern til indstøbning. Da bliver det vel lidt mere kompliceret og en hel del beton man skal bore væk?
Ja, det behøver at være en galvaniseret med indstiksjern i som du har på det ene link..
Du må save og hugge op det gamle jern og så når du har købt det nye, ser du om du behøver at hugge mere ud for at få plads.
Støb igen med typisk ekspanderbeton, som ikke synker under tørretiden.
Ah, tak for svaret, god info. Så altså erstatte med en ny vinkelliste, som jeg skal lave et hul i for dørlåsen at gå ned i?
Hvordan støber man den nye ind? Skal man lave en støbning med et 90-graders hjørne, som man bare lægger jernet mod?
Noget af disse? [link]
Såg at der fandtes færdige terskeljern at købe til garageport [link] men de har jo armeringsjern til indstøbning. Så bliver det vel lidt mere kompliceret og en del beton, man skal bryde op?
At de har armeringsjern behøver jo ikke at være så meget mere kompliceret. De ser ganske korte ud. Du kan jo bore ned og bruge ankermasse til dem? I stedet for at bryde det hele op og støbe om.
Ja det skal være en galvaniseret med indstiksjern som du har på det ene link..
Du skal save og hugge det gamle jern op og derefter, når du har købt det nye, ser du, om du skal hugge mere ud for at få plads.
Støb igen med en type ekspanderbeton, der ikke synker under tørretiden..
Ok. Skal det være indstiksjern? Det føles som om det bliver en meget større opgave så.
Bare fordi de har armeringsjern behøver det ikke at blive så meget mere kompliceret. De ser ret korte ud. Du kan vel bore ned og bruge ankermasse til dem der? I stedet for at hakke alt væk og støbe om.
Ja, det er jo en smart idé ellers. Lyder meget lettere.
Ok. Skal det være indstiksjern? Det føles som om det bliver meget større arbejde så.
Fandt denne tråd [link]
Du tror ikke, det ser ens ud for mig? Altså at det bare er en betonkant, den har ligget på. I tråden skriver de endda, at man bare kan lime en ny på.
Jeg kunne selvfølgelig begynde at ødelægge tærsklen og kigge selv, men problemet er, at så kan jeg ikke lukke garageporten i mellemtiden...
Skal det nu, men vinkeljernet skal jo sidde fast, at bare lægge det mod betonen som du vil, vil ikke holde..
ellers vil den nye støbning blive beskadiget af det rustne jern, der ligger tilbage..
Det er en sandhed med forbehold...
I de første år beskytter betonen mod fortsat korrosion, da den er godt alkalisk. Med tiden bliver betonen dog karbonatiseret, og pH-værdien falder. Hvis vand og luft trænger ind, kan metal inde i betonen begynde at ruste, men det er så det.
Hvis jernet ruster, kan det sprænge betonen ved at udvide sig. Men det ser ikke ud til at have nogen bærende funktion her, så det værste der kan ske, er, at du skal støbe om i 2040'erne.
ps! Nok fordi det lige har været EU-valg, men var det så hårdt for bjælken, at den føler sig sønderød... ? 😁😁
I de første år beskytter betonen mod yderligere korrosion, da den er rigtig alkalisk. Med årene karbonatiseres dog betonen, og pH-værdien falder. Hvis vand og luft trænger ind, kan metal inde i betonen begynde at ruste, men det er så det.
Ruster jernet, kan den sprække betonen, da den udvider sig. Men nogen bærende funktion ser det jo ikke ud til at have her, så det værste der kan ske er, at du skal støbe om frem mod 2040'erne.
ps! Nok fordi det lige har været EU-valg, men var det så hårdt for bjælken, at den føler sig sønderrøstet…? 😁😁
Hvad er en sandhed med modifikationer?
Så du mener fuldstændig alvorligt, at TS skal beholde det sønderrustede jern og støbe mod det, så garanterer du, at det holder til 2040?
Hvad er en sandhed med modifikation?
Så du mener på fuldeste alvor, at TS skal beholde det gennemtærede jern og støbe imod det, så garanterer du, at det holder til 2040?
Garanterer og garanterer. Korrosion er en kemisk proces, der forudsætter ilt og vand. Inde i beton er der mangel på sådanne og forbliver sådan i mange år. Ellers måtte man jo begynde at bruge rustfri armeringsjern, men de plejer jo at være rødbrune af overfladerust allerede når man lægger dem ind/ned/i.
Garanterer og garanterer. Korrosion er en kemisk proces, der forudsætter ilt og vand. Inde i beton er der mangel på sådant og forbliver sådan i mange år. Ellers skulle man jo begynde at bruge rustfrit armeringsjern, men de plejer jo at være rødbrune af overfladerust allerede når man lægger dem ind/ned/i.
Men har du nogen forstand på det byggetekniske udover kemien, så forstår du vel også, at denne vinkeljern ikke er omsluttet af beton, men ligger ved overfladen, så vand og salte mm. kommer til at løbe ind imellem..
Du kan have de meninger og tro, du vil, men det eksisterende jern er færdigt; det har endda rustet igennem på store flader..
brug jernet i linket så bliver det godt https://markgrossen.se/husgrund/armering/troskeljarn-kantskoningsjarn-till-garage-2500mm/
et tip hvis du skal bore hul til portlåsen
mål ud centrum på hullet inden du fjerner det gamle jern og tegn det op på det nye jern,
sav en kube af frigolit ca. 40x40x40mm og lim den på undersiden, hvor hullet skal være, så ødelægger du ikke boret, når du borer hullet
Men har du någon koll på det byggtekniska utom kemin så förstår väl även du att detta vinkeljärn är inte omslutet af beton utan ligger ved ytan så vand og salte mm. Kommer at løbe ind imellem..
Du får tycka o tro vad du vil, men det befintliga jern er slut det har til og med rustet igennem på store områder..
Ligger det eksponeret ved ytan kommer sagen i et andet leje. I sådanne fald skal det naturligvis bytes. Det missede jeg i så fald.
Om det derimod skal indesluttes i beton kommer det ikke til at ruste videre på et stykke tid.
Ligger det eksponeret ved overfladen kommer sagen i en anden situation. I sådanne tilfælde skal det naturligvis udskiftes. Det missede jeg i så fald.
Hvis det derimod skal indsluttes i beton, vil det ikke ruste videre i et stykke tid.
Men man støber ikke kraftigt rustne jern ind, hvis man vil have det til at holde, er det overfladerust eller mindre rustne skader, så sliber man dem rene og rustbeskytter dem, og derefter støber man.
Men hatten af for at du til sidst indså, at der var noget galt med dit ræsonnement i TS' tilfælde..😉
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.