Stolpen skal støttes op sidelæns.

Hvis man ikke ønsker horisontalt træ (synligt) af æstetiske årsager, kan man bruge smedejern. Det kræver en betydeligt slankere profil, som ikke ses lige så tydeligt.

Derefter kan man for eksempel sætte to skråstivere, (i form af et op- og nedvendt V), i midten af drivhuset, som giver tagryggens bjælke et støttepunkt i midten. Så kan man sikkert gå ned i dimension på tagryggens bjælke. Om man ønsker en indikeret opdeling af drivhuset afhænger jo af smag og funktion. Disse to skråstøtter bliver også ret lange og har sandsynligvis også brug for at være 95x95, men fordi de er placeret "inde i drivhuset", bliver det sandsynligvis ikke så æstetisk afvigende. I hvert fald ikke udefra. Formentlig kan man også skrå af hjørnerne uden at stivhed/bæreevne bliver for ringe. Det kan have en stor æstetisk betydning for det visuelle indtryk, som bliver slankere.

• Synes
Davidw
  • Laddar…
Kaboff sagde:
Indtast det i [link] og beregn der, men end op mellem 13-20kN stolpe afhængig af tagets hældning, desværre tror jeg ligesom de andre, at 45x90 bliver for dårlig, men jeg har ikke større viden der...
Det, jeg er interesseret i, er om skidtet kan holde i helt almindelige situationer – altså, eller er jeg helt ude og cykle selv i normale sne- og vindforhold. (Tabellerne angiver for 50 års ekstremer, hvad jeg forstår).

Oldboy sagde:
Det kan ha en æstetisk stor betydning for det visuelle indtryk, som bliver mere elegant.
Enig, begyndt at overveje om jeg kan fælde glasset ind i den, så man tænker mindre på den udefra.

Oldboy sagde:
Stolpen skal stives op i sideled.
Men hvad tror I om det der, som ser ud til at foregå på drivhuset jeg vedhæftede? At det kunne være et omvendt T? Og at det kunne give afstivning i sideled?

Davidw sagde:
Men hvad tror I om det der, der lader til at foregå på drivhuset, jeg vedhæftede? At det skulle være et omvendt T? Og at det ville give afstivning i sidled?
Mavefornemmelsen siger, at du nok har brug for en solid regelliggende under, næsten i samme klasse som selve nockbalken, for at få en rimelig stivhed i sidled.
Den påvirker dog ikke, at din 45x90 er for lang/svag.

Oldboy sagde:
Stolpen behöver stagas op i sidled.
Men er det stolpen eller konstruktionen? Egentlig så kan vel ikke stolpen svaje hvis huset ikke kan? Det forudsætter dog at
a) nockbalk fikseret i hovedhus (som min takkupa giver)
b) pilaren er helt rimeligt dimensioneret for statiske laster så som tag, egentyngde og sne - det er kun parere for vinden som er tilbage.

justusandersson sagde:
Stolpehus som f.eks. et drivhus er ekstra følsomme. Det er frem for alt risikoen for knækning, man skal være opmærksom på.
* Regner disse beregninger med, at glasset er der og stabiliserer? Jeg mener, hvis man silikonerer det fast, giver det vel meget torsionsstivhed?

Det ville være interessant at høre jeres tanker om det.

Hvis taghældningen er 40 grader reduceres snelasten med 1/3. I stedet for 64 kN bliver den altså 2*64/3≈43 kN, hvilket jo er betydeligt mindre. Men du skal også regne med tagets egenvægt, og den øges noget med større taghældning.

F
Davidw sagde:
* Tager disse beregninger højde for, at glasset er der og stiver? Jeg mener, hvis man silikonerer det fast, så giver det vel en del med vridstivhed?

Det ville være interessant at høre jeres tanker om det.
Er du ikke bange for knækkede ruder på grund af bevægelser i stommen? Jeg tror ikke, du skal dimensionere for, at glasset skal tage bevægelser på grund af underdimensionerede stolper.

En stolpekonstruktion som f.eks. et drivhus behøver at have diagonaler i alle planer. Altså hver af de fire vægsider (hvis ikke en side er forbundet med et andet hus) samt hver taghalvdel.

• Synes
Oldboy
  • Laddar…
I har overbevist mig. Limtræ 90x405 bestilt, og limtræssøjle 90x90 leveret til døren. Tips til, hvordan jeg kan fastgøre søjler i limtræ på en pæn måde - det vil sige uden meget synligt rod?

Robuste stålfæstninger. Absolut ingen sømplader.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.