Skulle bestille nockbjælken i limtræ til mit drivhusbyggeri i dag. Da bemærkede limtræ-konstruktøren min søjle til nockbjælken. Han sagde, jeg ville have brug for en søjle svarende til 90x180, og det jeg har, er 45x90.
Jeg kan simpelthen ikke have en så tyk søjle. Det bliver sketfult. Jeg lærte af konstruktøren, at det er netop 50-års vinde (på 27m/s i gennemsnit), der får det til at svaje i sidderetningen, og så brister det.
Nu taler vi om søjlen på den fjerneste gavl på billedet (den er 3m), og at der slet ikke var lige så mange problemer der ved døren, da det stiver op og aflaster, og der er desuden den længste længde ca. 1,5m.
Jeg googler lidt trædrivhuse (blandt andet det på Leva kungslador), og de ser ud til at være dimensionerede omtrent som mit. Hvad tror I? Alle forslag modtages!
Indser, der er nogle ting, som konstruktøren ikke tog med i beregningerne:
– 3m af drivhuset sidder sammen med hovedhuset (stænger).
– Dette er også i den ende, hvor den længste rygningsstolpe er (3000x90x45).
– I den anden gavl sidder en dør, og der er rygningsstolpen kun 1400x90x45).
– Tagkviste vil blive bygget for at undgå en snefælde mod hovedhuset – der vil også blive et punkt, der forankrer rygbjælken.
Skal tilføje, at det limtræ, jeg bestiller, er 90x405, men jeg ville egentlig have 66x305 for at ligne andre trædrivhuse mere.
Indser der er nogle ting, som konstruktøren ikke tog med i beregningerne:
3m af drivhuset sidder sammen med hovedhuset (afstivninger).
Dette er også i den ende, hvor den længste rygningssøjle er (3000x90x45).
I den anden gavl sidder en dør, og der er rygningssøjlen kun 1400x90x45).
Kviste vil blive bygget for ikke at lave en sne-lomme mod hovedhuset der vil også blive et punkt, der forankrer rygbjælken.
Skal tilføje, at limtræet jeg bestiller er 90x405, men ville egentlig have 66x305 for at ligne andre trædrivhuse mere.
Vi er nok lidt forskellige, men synes du ikke, det lugter lidt brunt at lægge en 90x405 limtræ på en to-fire? Du siger, det bliver grimt med større søjler, synes du ikke, der er noget smukt eller harmonisk i balancen mellem delene?
du synes ikke, at der er noget smukt eller harmonisk i balancen mellem delene?
Agree, jeg har været så indstillet på, at limtræet skulle være 66x315, og så føles jo 45x90 helt rimeligt. Så voksede det. Jeg er enig i, at det isoleret set ser flot ud med tykkere til en 90mm bjælke –*men set til hele drivhusets æstetik, så er 90-bredden en "outlier". Alle de drivhuse jeg googler på, har ingen sådanne søjler nogen steder.
Pælehuse som f.eks. et drivhus er ekstra følsomme. Det er især risikoen for knækning, man skal være opmærksom på. Kvadratiske tværsnit er altid bedre. Afhængigt af hvor i "Västra Götaland" du bor, kan snelasten variere mellem 1,5 til 3 kN/kvm. Hvis man regner med en snelast på 2,5, er den indre længere pæl garanteret for svag. Jeg foreslår en limtræspæl på 90x90. Alternativt kan du fremstille en selv ved at lime to 45x95 sammen med en stabil udendørslim.
Kan det være sådan i drivhuset ovenfor. At limtræsbjælken har en planke under sig, som sikrer stivhed i siden? Og så mindsker risikoen for knækning af søjlen? :
Hvis man regner med en snelast på 2,5, er den indre længere stolpe garanteret for svag.
De værktøjer jeg finder, ser ud til kun at arbejde på 90x90 limtræ (moelvens og byggbeskrivningar.se) og opefter. Hvis jeg vil se, hvad en 45x90 kan klare –*hvordan tjekker jeg det?
Jeg ledte efter hvad 90x45 kunne klare i kN lige ned, men uklar på hvad "Knæk-længde (m)" etc betyder i disse sammenhænge. Det jeg har er desuden senvokset fyr (meget tungt) men det er måske værre i knæksammenhænge?
Knækknægt er simpelthen den del af en stolpe, der er fri til at bevæge sig sidelæns uden hindring af kortlingar eller andet. For stolper med rektangulære tværsnit skal man skelne mellem x- og y-led. Hvad der er hvad fremgår af en skitse i Träguiden.
Snelast beregnes altid i det horisontale plan. Ved 30 graders taghældning begynder man at reducere snelasten, så den er halvdelen af værdien ved 45 grader og nul ved 60 grader. Tagets totale snelast bliver 32x2 = 64 kN. Halvdelen af denne last optages af rygbjælken og halvdelen af sidevæggene. Rygbjælkens last fordeles derefter på to endepæle, hvilket giver 16 kN pr. pæl.
Indtast det i http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx og beregn der, men end mellem 13-20kN stolpe afhængig af tagets hældning, desværre tror jeg som de andre, at 45x90 bliver for svagt men ingen større viden der...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.