P
Hej

Jeg har lige købt en andelsbolig og har i princippet nul styr på tingene, har lykkedes med at få nogle ting op på væggen, hvilket var et mirakel, da jeg knapt vidste, hvad plugs var for noget, så jeg har nogle overvejelser.

1. Hvad har jeg for en væg? Det er et hus fra 30'erne, en indervæg mod en nabo. Jeg troede først, at det var en gipsvæg, da væggen flere steder var hul ca. 1-2 cm ind. Jeg brugte molly der, og det fungerede godt. Andre steder var den ikke hul men fast hele vejen ind. Der ser ud til at komme fintkornet hvidt pulver ud i begge tilfælde, og det fungerede godt at bruge skruetrækker og "ikke slagboremaskinebor". Det må jo have været bor til letbeton :)

2. Jeg tænkte at spartle de huller, der er tilbage, der er jo en del huller fra den tidligere ejer, som også skal spartles over. Gik ind på Clas Ohlson og kiggede på både let spartel og nogen vægfix. I begge tilfælde var der masser af giftmærker. Jeg vil helst bruge noget helt giftfrit, så jeg bestilte denne http://fargriket.com/butik/alla-produkter/fin-strukturspackel/. Er det så let som at blande lidt, røre rundt og så smøre det ind i hullet, tørre af så det bliver glat og lade det tørre? Antager, at det bliver dårligere bæreevne i spartlede huller, hvis jeg borer nye huller og de tilfældigvis havner på samme sted, men det er måske et ikke-problem?

3. Sikkert helt unødvendigt, men noget jeg vil gøre, hvis der nu ikke er nogle alvorlige ulemper ved det. Vil tætne de huller, der bruges, altså ind med noget i hullet og så på med skruen. Er der noget, jeg skal tænke på? Læste, at silikone afgiver dampe og skidt eller ikke skal bruges tæt på stikkontakter osv., tænkte så på latex?

Mange spørgsmål, forhåbentlig kan de besvares :)
Tak på forhånd

Hej,
Det er svært at på afstand vide præcis, hvilke vægge du har i din lejlighed. Ofte er det en kombination af materialer, som i ældre huse ofte har fået tilført nye, moderne materialer.

Spartelmassen du har købt fungerer sikkert. Sandsynligvis skal du spartle/slibe et par gange, før det bliver pænt.
Bæreevnen, hvor der er spartlet, bliver jo dårligere, præcis som du antyder.

Hvordan mener du, at du skulle "tætte hullerne"?
Det bliver jo lidt svært, hvor du har brugt ekspansionsplug/"Molly"..
Indendørs bruger man normalt latexfuge/malefuge (undtagen i vådrum).

P
GoForIt sagde:
Hej,
Det er svært at på afstand vide præcis, hvad du har for vægge i din lejlighed. Ofte er det en kombination af materialer, som i ældre huse ofte er blevet tilført nye, moderne materialer.

Spartelmassen du har købt fungerer sikkert. Troligvis må du spartle/slibe nogle gange, før du får det pænt.
Bæreevnen der hvor det er spartlet bliver jo dårligere, præcis som du er inde på.

Hvordan mener du, at du skulle "tætte hullerne"?
Det bliver jo lidt svært der, hvor du har brugt ekspansionspløk/Molly...
Indendørs bruger man normalt latexfugemasse/malerfugemasse (undtagen i vådrum).
Antager, at der findes pluggede huller i vådrum, der er tætnet/silikone?
Er det ikke samme procedure for ekspansionspløk? I med fugemasse ind med skruen, Kun 1 af 4 plugs ekspanderede for øvrigt, da væggen ikke var hul men sidder godt alligevel.
Tanken var så giftfrit som muligt, latex virker vel okay? http://www.ekobyggportalen.se/byggmaterial/drev-och-fogmassa/ anbefaler korkpasta, hvad det nu er for noget.

P
Gnagare i Bajenhöjden sagde:
Hur långt in har du borrat?
7-10cm i dom nya hålen som jag tänkte försöka täta
Dom gamla hålen som ska spacklas vet jag inte men det har varit för hyllfästen, tv fäste osv så vissa hål är grövre.

elfor12 sagde:
Går ud fra, at der findes tilstoppede huller i vådrum, der er tætnet/silikoneret?
Er det ikke samme procedure for ekspansionspløkker? Ind med fugemasse og så skruen. Kun 1 ud af 4 pløkker udvidede sig for øvrigt, da væggen ikke var hul, men de sidder godt alligevel.
Tanken var så giftfrit som muligt, latex virker vel okay? [link] anbefaler korkpasta, hvad det nu er for noget.
I vådrum bruger man som sagt silikone eller anden specialtilpasset fugemasse.
Er det der, du har boret?

P
GoForIt sagde:
I vådrum bruger man som sagt silikone eller en anden specialtilpasset fugemasse/tætningsmasse.
Er det der, du har boret?
Nej stue
Er lidt kryp paranoid, de må tage sig gennem vægudtagene hvis det er, ikke ekstra hul, sikkert ikkeeksisterende men det er for den mentale sundhed :D

P
Tak for tipsene, spartlingen gik sådär er tilfreds med, da jeg har prøvet nu :)
halv delen af væggen med at tørre overskydende af med en fugtig klud og den anden halvdel ved at forsøge at skrabe glat. Føltes som om kluden blev bedst, glattere bedre resultat.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.