en 50" plasma med drejearm er en tung punkt belastning.....

estwing sagde:
en 50" plasma med vridarm är en tung punkt belastning.....
Ok, hvis du har en vridarm på en meter så kunne det måske skabe problemer.....hvem har det på en 50"?

Beijer-linken ovenfor viser tydeligt, at forskellen mellem osb og plyfa er marginal i denne sammenhæng.

MathiasS sagde:
Ok, om du har en vridarm på någon meter så skulle det kanske kunne drille.....hvem har sådan på en 50"?

Beijer-länken oven viser tydeligt, at forskellen mellem osb og plyfa er marginal i denne sammenhæng.

mange har vridarm på deres plasma apparater...
men hvem hænger noget der vejer 100 kg da?:cool:
tv'en + beslag ligger på omkring 60 kg.

bedst er med plyfa der man skal hænge køkken og tv m.m
så kan man bruge spån eller osb.
mvh
estwing

Hvem hænger noget på 100 kg? Ikke ved jeg. Man kan hænge en mindre bil op i ti skruer i en osb.

Kom nu Estwing. Det er 13% højere trækstyrke og 1,5% højere skærende last. Det er i praksis ingenting.

Jeg har også brugt plyfa, hvor jeg syntes belastningen var lidt højere, i køkken og badeværelse i mit tilfælde. Med facit i hånd er det helt unødvendigt. Lidt bedre, ja. Meget lidt.

Nogle gange skal man overveje, hvorfor man gør som man altid har gjort...

Senest redigeret:
giv dig nu.
skru en gipsskrue i og tag kloen på hammeren og træk ud, så mærker du forskellen...
papir og virkelighed er ikke det samme...
var det ikke dig, der nævnte 100 kg og ikke mig, derfor jeg spurgte .. hehe....

estwing sagde:
papir og virkelighed er ikke det samme...
Papir? Et tal bliver ikke usandt, bare fordi det står på papir. Det er rimeligt at antage, at praktiske trækprøver ligger til grund for disse tal. Det virker bedre at stole på dem, der har trukket skruer ud og målt, hvor godt de sidder, end på din højrearm?

Forstår egentlig ikke, hvad du opponerer imod. Passer tallene ikke, er forskellen for lille, eller hvad er problemet? :x

Er helt enig med estwing. De der tal er skræmmende at se. Og at nogen overhovedet tror på dem er nok endnu værre. Ville hellere have sat 2 lag gips og molly i stedet for osb. Et tal bliver ikke sandt bare fordi det står på papir.

Har du tiltrækkelig erfaring til at kunne sige, at osb fungerer lige så godt som plyfa =) Eller går du bare efter tal. Stoler du mere på nogle forskere, der har bygget 1 væg, eller nogen der har bygget 1000 vægge?

Öhhh....nu får du skärpa till dig lite om en diskussion ska vara meningsfull.

Jag har inte sagt att osb funkar lika bra som plyfa. Sett till hållfastheten är plyfa bättre än osb och spån och hur mycket bättre har SP visat oss genom praktiska lastprover. Läs igen - praktiska lastprover.

Man har inte gissat, inte räknat, inte tyckt, trott eller brytt sig om hur många väggar någon byggt. Istället har man under ordnade former testat hur mycket bättre plyfa faktiskt är, tex när man ska hänga upp köksskåp.

Kan du tänka dig något bättre sätt att testa detta än att fylla ett skåp med saker och se när det trillar ner?

I praktiken har man då kunnat dra slutsatsen att ett vanligt köksskåp går sönder innan skruven lossnar från skivan. Det spelar alltså ingen roll vilken skiva man väljer i just detta fall.

Om du byggt en eller tusen väggar spelar ingen roll, dom är alla likadana. Estwing ville inte svara på frågan så jag kan ju ställa den till dig igen Chris - vad är det för fel på SP's testmetod? Visar den inte hur dessa skivor uppför sig när man hänger ett köksskåp på dom (http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/145270-bygga-koeksvaegg.html)?

Det är lite svårt att förstå denna skepsis mot siffror och teori, speciellt som det i detta fall inte är teori utan så praktiskt det kan bli. Vad är problemet med siffror på ett papper egentligen? Bevisligen finns en möjlighet att lära sig något nytt när man läser saker som står på papper - det ska man inte vara rädd för. :cool:

Vem litar jag på? Jag litar i detta fall alla dar i veckan på SP's ingenjörer som ger oss svart på vit vad som gäller, i synnerhet när det handlar om skåp på väggar (ett lastfall som kan återanvändas på TV-apparater och annat också förvisso). SP har ju också insett att en vägg inte håller bättre bara för att man byggt 1000st.....

Själv har jag också använt plyfa när jag tyckt att jag ska hänga upp tunga saker. Jag trodde också saker satt mycket bättre i plyfa....:rolleyes:

Så, kom igen nu, ge mig lite rediga svar på frågorna ovan.

• Synes
Edvuld og 2 andre
  • Laddar…
Vi kan diskutere dette uden for denne tråd =)

Jeg er enig med mathiasS.

Der findes jo rigtige tests som er lavet af SP.

Hvad er det som er sværfortolket i det link som blev angivet.?

Mikael_L
Stommen sagde:
Hopper ind med et andet OSB spørgsmål!

Når man sætter OSB, skal man så sætte plastisk fugemasse rundt om pladerne, som man gør med det første lag gips for at lydisolere?

Kan/bør man også sætte det rundt om apparatdåserne?
Jeg tror, med betoning på tror, at det ikke adskiller sig specielt markant at lyddæmpe sprækker i et eller to lag. Gør man det på begge steder, bliver det vel derimod mere tilgivende over for evt. fejl. ;)

En anden aspekt. Har man ikke lydtæt i det nederste lag, og man synes at have problemer med lyd, så kan man jo ikke gøre det om og får ingen sindsro ved ikke at vide, hvordan det ville være blevet, hvis man havde tætnet begge lag. :D

Eludtag lækker lyd. Kan man, så skal man undgå at sætte udtag i samme regelsæt og frem for alt udtagene direkte overfor hinanden, så bundene næsten mødes.

Sidder udtagene i forskellige regelsæt, ville jeg ikke bekymre mig om at tætne omkring udtagets udskæring.

Jeg undrer, om man kan sætte en selvklæbende vinduesgummitætningsliste rundt om udtaget, inden man monterer det. Men det kræver vel umenneskelig præcision, at hullet og udtaget er centreret. :|

Angående diskussionen om OSB og plyfa så er jeg enig med MathiasS om, at der ikke er nogen grund til at betvivle testerne fra SP.

Der er mange myter inden for byggebranchen, som er blevet afkræftet i dette forum. Desværre har myterne en tendens til at opstå igen og igen.

Mikael_L
Angående valg af skrue og valg af plade så kan jeg sige sådan her:
(altså mine ringe erfaringer og kundskaber)
Jeg skruede OSB'n med 32mm spånpladeskruer, en smule mere spredt end hvad gipsplader skal skrues, dvs 20-25 cm mellem skruerne.
Jeg ville altid bruge spånpladeskruer til OSB, krydsfiner og spånplade, på grund af dens forsænkede hoved.

Derefter forskød jeg samlingerne en regelbredde, når jeg skruede gipsen, jeg satte disse med 41mm gipsskruer for dobbeltgips. Bare fordi det føltes lidt bedre, men jeg er overbevist om, at det ville have gået lige så godt med 32mm gipsskruer. (men en tier mere for en hel pakke, so wtf).

Angående plader, så er jeg dels helt overbevist om, at SP har meget på fode i, hvad de påstår (men jeg finder ikke "rapporten", da linket nu går til en almindelig side).

For øvrigt tænker jeg at sætte "hvad som helst" bagved gipsen.
Jeg vil kun tage højde for pris og emissioner (da der advares for formaldehyd).
Hvis jeg ét eneste sted i huset skal hænge noget så tungt, at 10mm spån + gips ikke klarer sig, må jeg vel finde reglerne i stedet eller lave en anden løsning.

For sådan er det, der bliver utroligt få ting, om nogen overhovedet! der vejer så meget og skal sættes op på væg.

Jeg lægger ikke flere tusinde kroner ekstra på at forberede hver eneste kvadratcentimeter vægoverflade i huset til en 50" plasma-TV.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.