Jeg skal hænge to store paneler op (mere præcist - det er basabsorbenter i bagenden af mit biorum), som skal kunne skydes til siden på hængeruller, der sidder i en skinne. Præcis som en hvilken som helst skydedør altså. Det er to paneler, der vejer cirka 30 kg stykket, og skinnen/hængerullerne jeg har købt fra specialbeslag.se skal klare 80 kg. Normalt vil hver panel desuden hænge på hver sin skinne, så man kan vel se det som, at lasten på en given skinne bliver lasten fra ét panel.

Mit loft består af OSB + gips, bagved er der en glespanel, der er 27 mm dyb. Desværre går panelen i den "forkerte retning", så chancen for, at skinnen ender præcis under glespanelen er meget lille. D.v.s. at fastgørelsen vil ske i OSB-pladen.

Skinnen har ingen borede huller, så jeg borer selv hullerne så tæt, som det er nødvendigt. Det jeg undrer mig over, er hvor tæt jeg bør bore hullerne i skinnen, samt hvilken skrue jeg skal bruge for at fastgøre skinnen? Kan jeg udelukkende bruge skruer i OSB-pladen, eller skal jeg bruge metaludvidere eller lignende?

Mollyplugg beregnet til dobbeltgips burde fungere.. hvis jeg ikke tager fejl, så bør sådan en have en trækstyrke på ca. 50-60 kg, i gips..

Ok, så man bør bruge expander altså, ikke skrue direkte i OSB'en?

Er det 11mm OSB? Jeg ved ikke, om expanderen tilfører noget markant, men det er bare, hvad jeg tror. Husker, at jeg har set en diskussion om, at i OSB har du en trækbelastning på 100kg per skrue. Så længe OSB'en sidder ordentligt i glesen, har jeg svært ved at tro, at det slipper, hvis du fastgør skinnen med typisk 8 træskruer direkte i OSB'en.

Ja, det er 11 mm OSB. OSB'en er godt skruet fast i glespanelen, det ved jeg, for jeg har gjort det selv. ;)

Hvis det kan klare en trækbelastning på 100 kg per skrue, så er det sikkert fint, da jeg har en belastning på omkring 30 kg per 1,5 meter skinne, og skinnen vil jeg skrue med en skrue for hver måske 20-30 cm i så fald. Det ville være dejligt at slippe for at lave kraterstore huller til metalekspandere...

Jeg ved ikke præcis, hvor tallet kommer fra, men søg lidt, så måske finder du den gamle diskussion.

Tak, det skal jeg gøre. :) Jeg har forsøgt at søge før, dog kun på Google, ikke på forummet. Men Google plejer jo at finde indlæg på Byggahus, tænkte jeg. Måske fejlagtigt. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.